A színpad szentsége és mindenható ereje: Lázár Kati, a Kossuth és Jászai-díjas kiváló művész egyszemélyes előadást hoz a Vojtina Bábszínházba.
Ki volt Jászai Mari, születési nevén Krippel Mária? A magyar színháztörténet egyik legismertebb alakja, akiről utcát neveztek el Debrecenben és teret Budapesten, s akinek a nevével díjat osztanak a színészek közt. Ennek ellenére életét korántsem ismerjük eléggé, a sikerek, kudarcok mögött az ember háttérben maradt. Pedig a színésznő, aki fáradhatatlan volt, és hatalmas energiákkal rendelkezett, több ember életére való élményt halmozott fel életének 76 éve alatt.

Elképzelhetetlenül mélyről jutott elképesztően magasra, hihetetlen akaraterővel vívta ki, hogy elismert színész legyen. Kalandos és nem egyszer mélységesen tragikus ívelése során csak úgy falta a férfiakat, nem ritkán olyanokat, akiknek a neve ma már irodalomtankönyvekből köszön vissza, egyszer férjhez is ment, hogy aztán később kierőszakolja a válást. Mégis, valódi szerelmével csak hatvanéves korában találkozott. A jóval fiatalabb Plesch János doktor végzetesen felkavarta a színésznő életét, és a Kripli Mari című előadás itt veszi fel a fonalat. Az előttünk megjelenő Jászai elemi erővel éli meg hol viszonzott, hol viszonzatlan szerelmét, miközben merengései során szép lassan újrameséli életét.

Kripli Marit maga Lázár Kati, és társrendezője, Gyalog Eszter szőtte monodrámává a kultikus tragika, Jászai Mari, született Krippel Mária naplójából, emlékirataiból. A kiválogatott szemelvények alapján úgy tűnik, Jászai életének két kulcsszava volt: szenvedés és elégedetlenség. Hajlíthatatlan, fanyar, szókimondó figura volt ő, ellensége minden megalkuvásnak és középszernek – kollégái nem is szerették ezért. A művészet papjai-papnői, a színjátszás mágikus-misztikus válfajának hirdetői nem feltétlenül voltak kiegyensúlyozott, kellemes emberek, a későbbi pályatársak közül, Latinovits Zoltán is valami hasonlót képviselt – írja Hegedűs Barbara kritikájában.

A társrendező, Gyalog Eszter pedig így vall az előadás születésének körülményeiről: „Megnéztem Katit egy előadásban, kapott valakitől egy csokor óriási kardvirágot, segítettem neki az autóig, kérdezgettem, min dolgozik, miket tervez. Mielőtt beszállt, sóhajtott egy hatalmasat. – Megcsinálom a Jászait. Muszáj. Jó ötletnek tűnt, hogy beszállok. Nekiestem a Jászai összesnek, napló, emlékezések, levelek, aztán az életrajzok, „Így élt…”, stb. Találtam valami korabeli hatásvadász ponyvaregényt is a nagy szerelemről, végül megszereztem Plesch önéletírását is angolul – csak ez izgatott, ez a szerelem, vajon ki ez a „Hansele”, nekem Jászai élete erről szólt, úgy tűnt, ezzel teljesedett be… Beleszerettem Plesch Jánosba.” (Gyalog Eszter)

Lázár Kati nem bánik visszafogottan színészi eszközkészletével, jelenlétet követel magának. Az első perctől az utolsóig intenzív sodrása van az előadásnak, alig tart szüneteket, minden pillanat hangsúlyos. „Amit ezen az estén kapunk, az egy nagy színésznő elmélyült, szigorúan és vállaltan szubjektív olvasata egy másik nagy színésznő színpadi és azon kívüli életéről.” – Jászay Tamás, revizoronline.com

Kripli Mari: Lázár Kati Jászai-estjét március 14-én 20 órától láthatják a debreceni nézők a Vojtina Bábszínházban. Helyfoglalás érkezési sorrendben!

Jászai Mari: Lázár Kati. Látvány: Bánki Róza.  Munkatárs: Gyalog Eszter. Producer: Orlai Tibor


Az Orlai Produkciós Iroda szervezésében érkező egyrészes előadás hossza kb. 80 perc.

Jegyár: 2 800 forint. Online jegyvásárlás: http://fonixinfo.jegy.hu