A 100E buszjárat forgalma az idén várhatóan 15 százalékkal növekszik, ez a járatsűrítéssel még kiszolgálható, de eléri a kapacitás határát. Ha a bérletesek kedvezményt kapnak, akkor együtt már 35 százalékos növekedésre lehet számítani.
Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom vezetője korábban úgy fogalmazott, hogy a reptéri buszt sokan használják, de több mint 80 százalékban külföldi turisták. A politikus azt javasolta, hogy akinek van érvényes bérlete – Budapest-bérlet, Pest vármegyei bérlet vagy országbérlet, amivel utazhat a fővárosban –, akkor mellé ne egy 2200 forintos jegyet, csak egy 450 forintos vonaljegyet kelljen váltania a 100E járatra, illetve arról is beszélt, hogy a járat induljon a Nyugati térről. A Népszava cikke szerint ehhez 11 új buszra lenne szükség, amelyeket 2026 végére állíthatnának forgalomba. Addig a jelenlegi járműállományt szerveznék át.
A változtatások évente 1,4 milliárd forinttal növelik a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kiadásait. A bérleteseknek nyújtandó kedvezmény további 370 millió forint mínuszt jelent, amit a 100E buszjárat jegyárának 2500 forintra emelésével pótolnának. Ez főként a külföldieket érinti, a megnövekedett forgalom és az emelés körülbelül egymilliárdos pluszt hozna. A változást 2026 januárjában vezetné be a cég.
Az éjszakai közösségi közlekedés fejlesztését, valamint a metróközlekedés kitolását hajnali egy óráig is megvizsgálták. A BKK szerint azonban csak néhány belvárosi megállóban jelentkezik zsúfoltság, jellemzően a hétvégén. A külvárosokban alacsony a kihasználtság mindkét irányba: az összes utasforgalom 1,2 százalékát szállítják éjjel, 1,8 százalék költségarány mellett. Úgy látják, nincs akkora forgalom éjszaka, amely feltétlenül igényelné a metrót.
Az éjszakai hálózat 47 csak éjszaka közlekedő buszjáratból, a 6-os villamosból, valamint a 100E és a 200E buszból áll. Ezt úgy alakítanák át, hogy az éjszakai buszokból 46 maradna, de hozzá jönne még 12 olyan járat, amely nappal is közlekedik, 4 másik a nappalihoz hasonló útvonallal, valamint három metrópótló, és bővített üzemidővel járna a kisföldalatti, illetve az 1-es és a 47-es villamos – írják.
A metró üzemidejének növelése 30 perccel hétvégén és ünnepnapokon évi 20 millió, hétköznapokon 140 millió forintot vinne el. Az utóbbit a BKK nem támogatja, inkább finomhangolást tervez, amely néhány hónapon belül bevezethető. A metróbuszoknak kialakítandó „folyosók” létrehozása 200-500 millió forint járatonként. A két bevezetett kísérleti folyosó éves költségtöbblete 400-1000 millió forint.
A fejlesztések finanszírozásához szükséges fedezetet 10 százalékos áremelés biztosítaná, ami a BKK számításai szerint évente 880 millió forintos bevételnövekedést eredményezne. Az áremelést idén júniustól kellene meglépni.
(Vg.hu)
0 Megjegyzések