Igényeljen Napi Újság tagsági kártyát és tegyen szert velünk egy kis mellékes jövedelemre. Töltse ki a kártya igénylólapot ide kattintva.

Balesetek a GPS miatt


Sokan vakon bíznak a kütyüben, pedig életveszélyes helyzetek is kialakulhatnak miatta


Nemrégiben egy német sofőr túlságosan is megbízott az autója navigációs rendszerében, és emiatt az ausztriai Wolfgang-tó mentén húzódó keskeny turistaúton kötött ki – írta meg az Autoszektor.hu.

A Baleset-megelőzés posztja szerint a 77 éves férfi a gyalogosok többszöri figyelmeztetése ellenére továbbhaladt egészen addig, amíg az autója beszorult a sziklafal és a betonkorlát közötti szűk ösvényen, és már az ajtókat sem lehetett kinyitni. Szerencsére senki sem sérült meg, és a tűzoltók kimentették a férfit, illetve a járművet.

Életveszélyes figyelmetlenség

Sajnos nem ez volt az első eset, amikor valaki vakon megbízott a GPS-ben, és olyan helyre autózott, ahonnan már nem tudott kijutni. Magyarországon pár éve ukrán kamionosok estek csapdába Budapest 17. kerületében, mert a sofőrt és váltótársát a navigációs rendszer levitte a főútról, majd a Merzse-mocsárban kötöttek ki a 25 tonnás járművel.

Ahelyett, hogy kitolattak volna a szűk erdei útról, nagyjából hat kilométert haladtak befelé, míg végül fél méter mélyre süllyedt a kamion a sárban. Két nap után kértek segítséget, majd miután csörlővel kihúzták őket, a sofőr állítólag a segítők szeme láttára törte össze a GPS-készüléket.

A fenti tévedések még szerencsésen végződtek, hiszen senki sem sérült meg, de külföldön több olyan eset is történt, amikor emberek életébe került a figyelmetlenség. Többször olyan elhagyatott területre vitte az autósokat a GPS, ahol megrekedt a kocsi, nem tudtak se továbbmenni, se visszafordulni, és a semmi közepén magukra maradtak. Emellett zuhant már le szakadékba, esett már le hídról autó a navigáció miatt, vagyis életveszélyes is lehet, ha figyelmetlenül használjuk.

Hiába mutat jó irányt, ha rossz az utasítás

Az is gyakran előfordul, hogy nem a navigációs rendszer irányítja rossz helyre a sofőrt, hanem a vezető tévedésből rossz utasításokat ad a készüléknek, így az út végén teljesen máshol találja magát, mint amire számított.


Egy 81 éves brit nyugdíjas Newcastle-ből szeretett volna Rómába menni, hogy láthassa a pápát, de végül Németországban kötött ki. A GPS-be rosszul ütötte be az olasz főváros nevét – a Rome utolsó betűje lemaradt –, így végül a németországi Rom faluba jutott.

Jóval rosszabbul járt az a svéd házaspár, amelyik a gyönyörű olaszországi szigetre, Caprira igyekezett. De sajnos rosszul ütötték be a sziget nevét, ezért az észak-olaszországi Carpiba utaztak, ami több mint 600 kilométerre van a híres szigettől. Ráadásul menet közben sem fogtak gyanút, csak akkor jöttek rá, hová kerültek, amikor arról érdeklődtek a helyieknél, hogyan juthatnak el a Kék-barlanghoz, ami Capri egyik népszerű látványossága.

Hallgasson a józan eszére

A hagyományos navigációs eszközök és a mindenkinél ott lévő, GPS-szel felszerelt okostelefonok nagyban megkönnyítik a tájékozódást, és egyszerűbbé teszik az autózást ismeretlen területen. De közben kiszolgáltatottá is válunk, ha nem használjuk tudatosan (és ez nemcsak a navigációra, hanem a többi digitális eszközre is igaz) a józan eszünket.

Összetörni persze nem kell a navigációs eszközt, mint ahogyan a kamionos tette, de ne hagyatkozzunk teljes mértékben az utasításaira. Ne vakon vezessünk, hanem figyeljük a környezetet és a forgalmat!

Ha azt mondja, forduljunk jobbra, de ott egy behajtani tilos táblát látunk, vagy letérnénk az aszfaltozott úttestről, inkább bíráljuk felül az eszközt. Legrosszabb esetben vissza kell fordulnunk, és veszítünk némi időt.

Akármit is használunk navigációra, ha ismeretlen helyen autózunk, az a legjobb megoldás, ha előzetesen tájékozódunk. Elindulás előtt, nyugodt körülmények között írjuk be a készülékbe a célállomást, ellenőrizzük, jó helyre visz-e, és fussuk át a térképen az útvonalat. Figyeljük meg a fontosabb csomópontokat, manővereket, településeket, így legalább nagy vonalakban tudni fogjuk, merre menjünk. Az apróbb manővereknél pedig legyünk résen – tájékoztatott az Autoszektor.hu.

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések