A legfrissebb tartalmainkért kövess minket a Google Hírekben, Facebookon, Twitteren (X-en), Instagramon, Threadson vagy YouTube-on!

Pénzeső hullt a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

A The Great Gatsby balettshow zseniálisan eleveníti meg a húszas évek élvhajhász világát. Mi ott voltunk az előadáson, mutatjuk, miről maradtál le.
Amikor megvettem a jegyeket a The Great Gatsby balettshow-ra, őszintén szólva el sem tudtam képzelni, hogy lehet a pörgős könyvből/filmből balett előadást csinálni. Nos, pozitívan csalódtam.

A balett verzió teljesen visszaadta a sztori 20-as évekbeli hangulatát és dinamikáját, mindezt úgy, hogy egy percre sem felejtettük el, hogy balett előadáson ülünk: Konstantin Meladze zenéje nem akarta utánozni a Leonardo di Capriós film slágereit. A szereplők pedig nem charlestont táncoltak, hanem valóban balettoztak a színpadon - na jó, néhány charlestonos elemmel és persze pénzesővel megspékelve.
A 2018-as nyár táncszenzációja az F. Scott Fitzgerald népszerű A nagy Gatsby című regénye és Baz Luhrmann 2013-as nagysikerű, kétszeres Oscar-díjas filmje alapján készült The Great Gatsby balettshow, melyben ezúttal neves nemzetközi balett-társulatok táncosai jelenítik meg a húszas évek Amerikájának kicsapongó, élvhajhász világát.

Nyáron imádok szabadtéri előadásokra járni, pláne a Margitszigetre. A Gatsby balettre ráadásul az első sorba szereztem jegyet, így még az sem tudta elrontani a kedvem, hogy Murphy aznap este is dolgozott: nagyjából az előadás előtt fél órával elkezdett csöpögni az eső. A szervezők szerencsére nem ijedtek meg, ahogy mi sem. Belebújtunk az osztogatott esőkabátokba, és az előmerészkedő csigák társaságában vártuk a kezdést.
Először is le kell szögezzem, nem vagyok mozgásművészet szakértő. Sőt bevallom, még arról sem tájékozódtam előre, hogy melyik művész melyik szerepet táncolja. Így az előadás első 20 perce számunkra azzal telt, hogy megpróbáltuk összerakni ki-kicsoda.

Egy kis kavart okozott bennem az is, hogy a showt nem a női főszereplővel reklámozták, hanem a Jordant alakító táncosnővel. Valószínűleg azért, mert neki volt a legkarakteresebb, “leghúszasévesebb” frizurája az előadásban.
A legkarakteresebb férfi táncos sem a Gatsby-t játszó művész volt, hanem Clifford Williams, aki a történetben Meyer Wolfsheim-et játszotta. Ciki-nem ciki az előadás közben muszáj volt gyorsan utánanéznem, ki ő, mert egyáltalán nem emlékeztem ilyen szereplőre. Eredetileg mellékszereplő, a balettben viszont nem is magát a karaktert, hanem úgy általában a gazdagságot, a bohém életvitelt és a gátlástalanságot szimbolizálta, éppen ezért sok jelenete volt.

Amikor Williams táncolt, egyértelműen uralta a színpadot, amire csak még jobban ráerősített különlegesen csillogó öve és áttetsző mellénye. Nem csoda, hogy az előadás végén ő kapta a legnagyobb tapsot és éljenzést is.
Az első pár jelenet után egyébként beazonosítottuk a főszereplőket, és onnantól a sztori ismeretében könnyű volt követni az eseményeket. A művészek Dwight Rhoden fantasztikus koreográfiájának köszönhetően hitelesen táncolták el az érzelmek sokszínűségét a szerelmes vágyódástól az asztalcsapkodós dühig.

A történések megértését vetített háttér is segítette. A vásznon olykor a szereplők előre felvett mimikáját, sziluettjét nézhettük belassítva, például Gatsby és Daisy egybeolvadó profilját a csókjelenetnél.

Máskor pedig a helyszínt tették vele felismerhetővé. Egyértelműen megkülönböztethettük Buchanan úri szalonját és szeretője férjének műhelyét. A vetített háttér egyébként bár igen látványos volt, szerencsére nem vonta el a figyelmet a táncról, hanem pont jó arányban egészítette ki azt.
A koreográfiát feldobták már-már légtornászos elemekkel is - gondolok itt a csilláron himbálózásra. Az előadás legjobb részei azonban egyértelműen azok a jelenetek voltak, ahol pénzeső, arany szerpentin, vagy éppen "vér" konfetti hullott a színpadra és a közönség első soraira.
A 20-as évek bohém, csillogó hangulata a táncosok ruháin is visszaköszönt: tollak, rojtok flitterek díszítették a táncosnők dresszét, a férfi táncosok jelmeze pedig egyszerre volt elegáns, mégis megfelelően elasztikus a balettmozdulatokhoz.
A dzsessz és a lehetőségek mámorában élő dúsgazdag, kiégett figurákat a szentpétervári Mariinszkij Balett nyolc sztárszólistája, köztük Denis és Anastasia Matvienko mellett a Complexions Contemporary Ballet (USA) és a Kijevi és Odessai Nemzeti Balett táncosai alakítják. A showt pedig az a Dwight Rhoden rendezte és koreografálta, aki a Cirque Du Soleil számára is készített nagyszabású koreográfiákat.

Sajnos a The Great Gatsby balettshow-t csak két alkalommal, július 6-án és 7-én játszották a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. A Budapesti Nyári Fesztivál azonban számos további táncos-zenés programmal vár benneteket.

Címkép és fotók forrása: Budapest Nyári Fesztivál 2018 - szabadter.hu

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések