Igényeljen Napi Újság tagsági kártyát és tegyen szert velünk egy kis mellékes jövedelemre. Töltse ki a kártya igénylólapot ide kattintva.

XXI. Század Intézet: Brüsszel bemondásra elfogadta az új lengyel kormány vállalásait


Az Európai Unió jelenlegi vezetése hiába igyekszik másként beállítani a helyzetet, a nemzeti alkotmányok a szuverenitás védőbástyájaként mindig az EU jogrendszere felett állnak, ugyanakkor Ursula von der Leyen, aki a lengyeleknek járó uniós forrásokkal lényegében lefizette Tusk-ot, Lengyelországgal szemben elérte, hogy meghajoljon az uniós jog alatt.

Mint arról korábban portálunk hosszabb elemzésben is beszámolt, Lengyelország úgy férhet hozzá az uniós forrásokhoz, hogy cserébe fel kellett adnia a szuverenitását, és elismerni az uniós jogot a lengyel alkotmány fölött. Brüsszel ugyanakkor szemet huny Tusk politikai tisztogatásai felett is. A brüsszeli döntés által felvetett szuverenitási kérdésről kérdeztük Gulyás Gergely kancelláriaminisztert is a legutóbbi Kormányinfón, ahol arról beszélt Brüsszel „szerződésmódosítás nélkül, lopakodó hatáskörbővítéssel igyekszik újabb és újabb területekre a saját hatáskörét kiterjeszteni, amelyek vagy közös hatáskörben voltak, tehát tagállam és az unió is szabályozott, vagy csak és kizárólag tagállami hatáskörbe tartoztak”.

Mint megjegyezte, nemcsak Magyarországnak, de a német alkotmánybíróságnak is számtalan olyan döntése született, amely kijelöli a közösségi jog alkalmazásának határait, és alkotmányos kereteket például nem írhat felül közösségi jog sem. A lengyel szuverenitás kérdéséhez csatlakozik legújabb elemzésében a XXI. Század Intézet is, amely megállapítja, „a jogállamisági csörték a legkevésbé sem az alapvető jogok vagy a demokrácia érvényesülését, hanem csak és kizárólag a tagállami önrendelkezésről való lemondást célozták”. Mint kiemelik, az uniós források felszabadításáért cserébe minden híreszteléssel szemben az új lengyel kormánynak nem kellett reformokat elfogadni, az ő részükről elég a puszta törekvés.

Annál is inkább, mivel a lengyel akcióterv a korábbi kormány jogszabályváltoztatásaira hivatkozik megvalósított reformok gyanánt. A 2022 májusában elfogadott jogszabályok értelmében megszűnt az EU által kifogásolt legfelsőbb bírósági fegyelmi kamara és megkezdte munkáját az új, a szakmai felelősség ügyeivel foglalkozó kamara, valamint a bírák kinevezésével kapcsolatos brüsszeli ellenvetéseket is rendezték. Ezek az intézkedések két évvel ezelőtt még nem voltak elégségesek a bizottsági kifogások teljes körű rendezéséhez, most viszont már azok. Pedig semmi sem változott Lengyelországban, csak a kormány összetétele lett más

- írják. Hozzáteszik,

Lengyelország példája nem egyedi. Egyes országok vonatkozásában olyan „magas a léc”, hogy az újabb és újabb reformjavaslatok éveken át nem vezetnek eredményre, máshol pedig – mint ahogyan ezt az Európai Bíróság egy, a máltai igazságszolgáltatást érintő ügyében hozott döntése is alátámasztja – az sem ellentétes a bíróságok függetlenségének elvével, ha egy tagállam miniszterelnöke maga dönt a bírói kinevezésekről…

Felhívják a figyelmet arra, hogy

az Európai Unió jelenlegi vezetése ugyanis hiába igyekszik másként beállítani a helyzetet, a nemzeti alkotmányok a szuverenitás védőbástyájaként mindig az EU jogrendszere felett állnak. „Az Európai Bíróság minden határozata kötelező a tagállamok hatóságaira, s így a nemzeti bíróságokat is. Az uniós jog elsőbbséget élvez a nemzeti joggal szemben, beleértve az alkotmányos rendelkezéseket is.” – kritizált korábban egy lengyel alkotmánybírósági döntést Ursula von der Leyen bizottsági elnök. Von der Leyen akkori állásfoglalása azért is álságos, mert saját tagállamának alkotmányos rendelkezései, vagyis a német alkotmány Európa-záradéka egyértelmű kitételként tartalmazza, hogy a német Alaptörvény az uniós jog felett áll, a Németország uniós tagságából eredő következmények nem sérthetik az alkotmány megváltoztathatatlan rendelkezéseit.

(Pestisracok.hu)

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések