A legfrissebb tartalmainkért kövess minket a Google Hírekben, Facebookon, Twitteren (X-en), Instagramon, Threadson vagy YouTube-on!

Transznemű influenszerrel reklámoz női sportruhákat a Nike


Dylan Mulvaney-vel, egy ismert transznemű influenszerrel kötött együttműködési szerződést a minap a Nike. Mulvaney a világhírű cég nők számára készült sportruházati termékeit népszerűsíti közösségi oldalain. Az amerikai székhelyű sportszergyártó mamutvállalat lépése komoly felzúdulást váltott ki az internetezőkből, többen – köztük egykori sportolónők – a márka bojkottjára szólítottak fel.


Szerdán az Instagram-oldalán jelentette be Dylan Mulvaney amerikai transznemű influenszer, hogy partneri szerződést kötött a Nike-val, a posztjához mellékelt fotókon a cég nők számára készült sportmelltartót, illetve leggingset reklámoz.

A Nike döntése sokakban ellenérzést váltott ki, a kommentelők közül is rengetegen adtak hangot nemtetszésüknek, volt, aki a biológiai nők elleni támadásként értékelte a lépést.


A negatív véleményt megfogalmazók közt több egykori élsportolót is találunk. Riley Gaines, a korábbi egyetemi úszóbajnok többször keményen kritizálta az egyetemi versenyrendszert, amiért engedték, hogy férfinak született transznemű sportolók biológiai nők ellen versenyezzenek. Gaines szerint Mulvaney szerződtetése sértő a nőkre nézve a Nike részéről, ahogy fogalmazott, az óriáscég lépése „megcsúfolása mindannak, mit is jelent valójában nőnek lenni”.


Hasonló véleményen van Nancy Hogshead úszónő is, aki az 1984-es olimpián három arany- és egy ezüstérmet nyert. Ő azt mondta, Mulvaney ezzel a szerződéssel egy biológiai nő elől vette el a lehetőséget, ami azért is problémás, mert ahogy Hogshead felhívta rá a figyelmet, a sportmárkák által reklámra költött pénzek mindössze egy százalékát kapják női versenyzők.

A brit Sharron Davies, aki az 1980-as olimpián volt ezüstérmes 400 méteres vegyesúszásban, egyenesen bojkottra szólított fel a Nike termékei ellen, úgy véli, ez az egyetlen hatékony és értelmes módja a tiltakozásnak. „Egyféleképpen érhetjük el, hogy ezek a cégek meghallják a hangunkat, ha a pénztárcánkat felhasználva bojkottáljuk őket” – idézte Davies szavait a Daily Mail. Az úszónő hozzátette, Mulvaney ugrabugrálása olyan, mintha valamiféle groteszk paródiája lenne a női sportolóknak, ráadásul az, hogy egy transznemű nővel hirdetik ezeket a sportruhákat, azért is értelmetlen, mert ezek nők testalkatának, fizikai jellemzőinek megfelelően lettek kialakítva.

A 26 éves Dylan Mulvaney férfiként született, de jelenleg nőként él. 2020-ban, a koronavírus-járvány kitörésekor kezdte használni a TikTokot, azóta aktív az oldalon, ahol 10,8 millió követője van, az Instagramon 1,7 millióan kísérik figyelemmel életét. A Daily Mail által megkérdezett szakértők szerint egy-egy szponzorált posztjával akár 80 ezer dollárt, azaz körülbelül 27,5 millió forintot is kereshet.

Nemi identitása is változott, TikTok-karrierje elején meleg férfiként hivatkozott magára, majd 2020 decemberétől egészen idén márciusig nembinárisként határozta meg magát, akkor viszont közölte, hogy onnantól kezdve transznemű nőként éli tovább az életét. Tavaly októberben több másik progresszív aktivistával együtt lehetősége nyílt találkozni Joe Biden amerikai elnökkel is.

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések