Igényeljen Napi Újság tagsági kártyát és tegyen szert velünk egy kis mellékes jövedelemre. Töltse ki a kártya igénylólapot ide kattintva.

20 ezer új munkahely jöhet létre, 300 ezer lakosa lehet Debrecennek


Nagyszabású gazdasági programról és fejlesztési tervekről dönt a város közgyűlése csütörtökön.


A csütörtöki önkormányzati ülésen a testület dönt a város 2021 és 2030 közötti időszakra vonatkozó gazdasági programjáról, fejlesztési céljairól is.

Mint Papp László polgármester előterjesztésében olvasható, a Gazdasági Program fő célkitűzése, hogy Debrecen az Európai Unió fejlett, tudásalapú, magas hozzáadott értékű gazdasággal rendelkező régiójának vezető városa, gazdasági, oktatási, közlekedési, kulturális, kereskedelmi és egészségügyi központja legyen. Ahogy az a dokumentumban olvasható, a gazdaságfejlesztés középpontjában az innovatív, magas hozzáadott értékű iparágak további fejlesztése áll.

A cél, hogy 2021 és 2030 között 20 ezer új munkahely jöjjön létre Debrecenben, a városba érkező beruházások révén pedig a városban működő cégek árbevétele 50 százalékkal növekedjen.

Ahogy az előterjesztés mellékletében, a határozati javaslatban a részletek között olvasható:  2015 óta eltelt időszakban közel 8 ezer új munkahelyet jelentettek be, és a városba érkező új beruházások értéke meghaladja a 600 milliárd forintot. A rendkívül sikeres gazdaságfejlesztési tevékenységnyomán Debrecent és a helyi befektetésösztönzést több független szervezet,illetve minősítő intézet is díjazta.

A város üzemeltetésében lévő, infrastruktúrával teljeskörűen ellátott ipari területek nagyságát szeretnék 1 100 hektárra növelni annak érdekében, hogy a kulcsiparágakban (járműgyártás, agrárium, elektronika, IT) az új üzleti partnerek és azok beszállítói le tudjanak telepedni.

Debrecenben egyedülálló kezdeményezésként kkv-parkot alakítanak ki és elindul a kkv-program a helyi kis- és középvállalatok számára

Mivel a gazdaság bővülése miatt 20 ezer új munkahelyre lehet számítani, fontos, hogy a lakásállomány bővüljön, ennek érdekében lakhatási-, és bérlakás koncepció készül.

Az egyik fejlesztési terület a Tócóvölgy, melyet a beruházók által fokozódó érdeklődés következtében várható ingatlan-kereslet növekedést indukál. Ez már rövid-, és középtávon tudna megoldást biztosítani a lakhatás kihívásaira. A másik rövid-, és középtávú megoldást a rozsdaövezetek lakóingatlan fejlesztésbe való  bevonása  jelenti. (Ezek  olyan,  jelenleg  vállalkozási  tevékenységre  használt – elsősorban  ipari – területek, amelyek Debrecen városi szövetébe ékelődnek, kifejezetten lakhatási célú övezetekkel vannak körbe véve. )

Szóba jöhetnek még a város keleti részén fekvő zártkerti területek, ám ezek csak hosszabb távon jelenthetnek megoldást, mivel itt az egyik  legfontosabb előfeltétel a keleti városrész közlekedési elérhetőségének és infrastruktúrájának (csapadékvíz elvezetés, áram, gáz, víz és szennyvíz) jelentős javítása, egy keleti körgyűrű megépítése.

A lakhatási problémák megoldásához a kollégiumok is hozzájárulhatnak.

A debreceni Mechwart András Gépipari és Informatikai Szakgimnázium kollégiumának tervezett kialakítása emellett támogathatja a Debreceni Szakképzési Centrumba történő jelentkezések növekedését is, és segíthet helyben tartani a fiatalokat, akik a térség majdani szakemberállományát  jelentik.

Nem csak a munkahelyek illetve a lakosság számának bővülésére lehet számítani: a gazdaság növekedését az oktatásnak is követnie kell, ezért

cél az is, hogy 2030-ig 80 ezer főre növekedjen a város oktatási-nevelési intézményeiben tanulók száma

elsősorban a műszaki szakképzés, a mérnökképzés és az orvosképzés területén (igazodva a gazdasági fejlődés irányaihoz), valamint emelkedjen a középiskolába járó diákok száma is.

A „dinamikus cívisváros” elérése érdekében az előterjesztés „kívánalomként” fogalmazza meg, hogy térségi integráló szerepét betöltve Debrecen a régió megkerülhetetlen közlekedési centrumává váljon közúton, vasúton és a légi közlekedésen keresztül, a munkaerő mobilitása és az iparterületek megközelíthetősége érdekében.

Debrecen a légi közlekedést oly módon kívánja fejleszteni, hogy a fejlesztések révén Magyarország második legnagyobb repülőtereként hosszú távon a régió legbefolyásosabb repülőterévé váljon.

Debrecen törekszik arra, hogy a fenntartható közlekedési módok használatát még jobban elterjessze. Ezt a város peremén kialakítandó P+R parkolókkal, a kelet-nyugati irányú forgalom lebonyolítását támogató 3-as villamosvonallal, illetve a városon átmenő forgalom csökkentését keleti elkerülő úttal tervezi kezelni.


A fejlesztések része az is, hogy a Debrecen környéki települések elérése érdekében elővárosi vasúti rendszer alakuljon ki Hajdúböszörmény, Hajdúszoboszló, Balmazújváros, valamint Mikepércs irányába. A regionális centrum szerep erősítése érdekében további vasútforgalmi fejlesztés szükséges Debrecen és Nagyvárad között.

A város fejlődése, a javuló életkörülmények azt hozhatják magukkal, hogy Debrecen középtávon 300 ezer ember otthona lehet, és egymilliós lakosságú régió szolgáltató, egészségügyi és kulturális központja.


A fenti prioritások a 2015-ben megfogalmazott gazdasági programban foglaltakkal, a településfejlesztési koncepcióval, valamint az integrált településfejlesztési stratégiával egyaránt összhangban vannak és támaszkodnak a már elfogadott D2030 programban meghatározott célkitűzésekre. Mindezek mellett a Gazdasági Program illeszkedik a Nemzeti Fejlesztés 2030 –Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepció, a Hajdú-Bihar Megye Területi és Gazdaságstratégiai Fejlesztési Terve 2019, a Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégia, valamint a Debrecen Smart City Stratégiája című dokumentumok fő célkitűzéseihez is.

Forrás: dehir.hu

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések