Ezt használd cukor helyett: mutatjuk, melyik édesítőszer mire jó igazán

Így használd főzéshez a cukorhelyettesítőket.

Egyre közismertebb az a tény, hogy a fehér cukor árt az egészségnek. Mivel egyszerű szénhidrát, így megdobja a vércukorszintet, amely azután hirtelen esik le. Ez nem csak a cukorbetegeknek tesz rosszat, a diétázók egyik legnagyobb ellensége is, hiszen a hirtelen leeső, ingadozó vércukorszint éhséget okoz, amely megnehezíti a diétát.

Ezért is váltanak egyre többen természetes vagy szintetikus cukorhelyettesítőkre, melyek alkalmasak arra, hogy megédesítsék az ételeket és italokat, a kristálycukor hizlaló hatása nélkül.

Cukorhelyettesítők a főzésben

A cukorpótlók nem alkalmazhatók minden ételben a cukor helyettesítésére. Van, amelyik jellegzetes íze miatt nem jó választás a sütikhez, és számos olyan kémiai folyamat zajlik az ételek készítése közben - például a kelesztés vagy a karamellizálás -, amelyhez nem minden cukorhelyettesítő felel meg. Összegyűjtöttük, melyik cukorpótló milyen ételekhez ideális.

A gyümölcscukor az egyetlen valódi cukor, amelynek fogyasztása kis mértékben a cukorbetegeknek is megengedett. Ez az egyetlen, amely alkalmazható az élesztő felfuttatásához, és amely ugyanúgy karamellizálódik, mint a fehér cukor. 30-40%-kal kevesebbet kell belőle használni, mert kifejezetten édes. Azonban szénhidráttartalma (és kalóriatartalma) ettől függetlenül is igen magas, nem sokkal jobb választás, mint a fehér cukor, így csak óvatosan szabad hozzányúlni, érdemes inkább más alternatívákat keresni, ahol lehetséges.
A xilit vagy nyírfacukor egyfajta cukoralkohol, amelyet eredetileg a nyírfa nedvéből állítottak elő. 40%-kal kevesebb kalóriát tartalmaz, adagolása ugyanolyan, mint a cukoré, és hő hatására is hasonlóan viselkedik, kelesztésre azonban nem alkalmas. Utóíze nincs. A GI-je 7, így cukorbetegek is fogyaszthatják, viszont hasmenést okozhat, és a kisállatoknál már egy kevés is halálhoz vezethet.
Az eritrit is a cukoralkoholok közé tartozik, 2006 óta alkalmazzák, és a cukorbetegek számára ez a legjobb megoldás. Glikémiás indexe nulla, kalóriát nem tartalmaz, édesítőértéke 70%-a a cukorénak, és nem okoz hasmenést, és mellékíze sincs, azonban 170 fok fölött veszít az édességéből, erre érdemes odafigyelni, ha sütőben használják.
A sztívia természetes eredetű édesítőszer. 300-szor édesebb a cukornál, viszont szénhidrátot nem tartalmaz, így cukorbetegek is nyugodtan fogyaszthatják, a GI-je és a kalóriatartalma is 0. Sütés közben megőrzi az édességét, azonban jellegzetes íze miatt könnyű kiérezni az ételekből.
A szorbit vagy szorbitol szintén cukoralkohol. Elsősorban az élelmiszergyártásban használt alapanyag, de önmagában is beszerezhető. Az állaga hasonló a cukoréhoz, és jól bírja a hőt. Kalóriatartalma kétharmada a cukorénak, és valamivel lassabb a felszívódása, azonban szénhidráttartalma miatt a cukorbetegek csak óvatosan fogyaszthatják.
A maltit vagy maltitol szintén főleg az élelmiszergyártás alapanyaga, azonban por formájában már beszerezhető a különböző egészségeséletmód-boltokban. Kukoricakeményítőből állítják elő, és édesítőértéke megközelíti a cukorét (80-90%-a), miközben kalóriatartalma nagyjából 40%-a annak. Lassabban szívódik fel, a GI-je 20-30 körüli, és a többi cukoralkoholhoz hasonlóan hasmenést okoz, ha túl sokat fogyaszt belőle az ember.
Aszpartám található sok pötty-édesítőben és diabetikus termékben. Ez a szintetikus édesítőszer 200-szor édesebb a cukornál. A mesterséges édesítőszerek közül ennek van a legkevesebb mellékíze, de ettől még van neki, és nem bírja jól a magas hőmérsékletet - ez igaz a legtöbb szintetikus édesítőre. A kalóriatartalma azonos a cukoréval, de nagyon kevés kell belőle. Alkalmazása vitatott, mert számtalan mellékhatása lehet, többek között hajlamosíthat a depresszióra, Fenilalanin-érzékenyek pedig nem fogyaszthatják.

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések