A metrófelújítás lelkiismereti kérdés.
Tegnap volt egy kormányülés és szeretném, ha most hangoznának el bizonyos dolgok, nem pedig a Kormányinfo után – fogalmazott Tarlós István.
Van itt egy 1976 és 1990 között átadott rendkívül avult metró, amelyet muszáj már felújítani. Én ezt fel fogom újítani, akárki akármit beszél és rikácsol, vagy hazudik – jelentette be. Vannak, akik ebben segíteni próbálnak, ezek a kevesek, akik nem segítenek, azok vannak többen – tette hozzá.
Bármibe kerül és bármilyen kommunikáció kerül elő a jövőben, ezek engem nem érdekelnek. Ez a legfontosabb célom, a metró felújítása – húzta alá.
Elsősorban lelkiismereti kérdés. Napi 500 ezer utast szolgál ki a 3-as metró, ezek egyharmada nem is budapesti. Vidéki barátaink szívesen utaznak a fővárosi metrókon – mondta.
Ez a megegyezés született a kormánnyal
A tegnapi kormányülésen született egy megegyezés. Az optimálisnál egy rosszabb megoldás. Ezt a megegyezést körvonalazom:
- A javaslat az enyém.
- Plusz pénzt ugyan nem kapunk, akadályokat sem kapunk.
- Bejöttek az új ajánlatok a déli, a középső és az északi szakaszokra (ezek az állomásokat jelenti) és az alagút teljes szakaszára (17,1 km-re).
- A déli szakasszal való kezdést hangsúlyoztuk eddig, ennek oka volt.
- Cégeket még nem említhetek és konkrét forintokat sem ebben a szakaszban. Nem vagyok egyszemélyi döntéshozó, van bírálóbizottság erre.
- Cseleztünk egy kicsit a déli szakasszal. A déli szakasz van a leginkább túlárazva, ezért reális, hogy az északi szakasszal kezdünk. Ez egy határozott vélemény, az én véleményem.
- Arra reális és ésszerű számítani, hogy a teljes alagúttal és az északi szakasszal elindulhatunk már szeptember végén.
- A másik két szakaszra új tender lesz.
- Tegnap még Lázár János miniszter részéről sem tapasztaltam rosszindulatot, pedig őt nem nevezném a főváros legnagyobb barátjának – árulta el.
Pénzügyek
137, 5 milliárd forint van a teljes felújítására, erről szól a támogatási szerződés, amit a kormánnyal kötöttünk, erre van uniós támogatás. A fedezet az első szakaszra és az alagútra bőven a rendelkezésünkre áll – folytatta a főpolgármester.
Többletpénzt a kormány nem ad, de nem is áll érdekében a támogatási szerződés felbontása a kormány részéről és nem is érzékel ilyen szándékot. De a szerződés felbontását egyébként is megvétóznám – árulta el többször is Tarlós.
Felmerül a kérdés: ha a teljes felújítás többe kerül, mint 137,5 milliárd forint, akkor hogyan lesz meg a teljes fedezet? – folytatta.
Tarlós István erre válaszul kifejtette: van egy több tízmilliárd forintos pénzmaradványunk.
Később kérdésre válaszolva elárulta: majdnem 30 milliárd forintot tesz ki ez a pénzmaradvány.
Drágult a projekt?
Miért drágultak az árak a mérnöki árhoz képest? – ez még egy fontos kérdés Tarlós szerint. Majd ismertette: egy szakaszra és az alagútra az árnövekmények a mérnökárhoz képest sokkal kedvezőbbek az országos átlagnál.
Emlékeztetett: a mérnökárak (ami alapján ez a projekt bekerült az IKOP projektjei közé) még 2014-ben készültek. Azóta rendkívüli mértékűre nőtt a szakiparosok hiánya. Ők külföldön igen kelendőek, magas és mélyépítésben egyaránt. Ez súlyos munkaerőhiányt eredményezett, emiatt bizonyos szakipari munkák esetében 30-100%-os bérnövekedés állt elő. Ez okozza az árfelhajtó hatást. A kötelező béremelés is hozzájárult ehhez – magyarázta a drágulás okait Tarlós.
Megismételte: reális a felújítás szeptember végi megkezdése. Nem zárható ki azonban, hogy megtámadják a tendert.
Ha valami különös Sátán csapása nem következik be, akkor elkezdődik szeptember végén a felújítás – hangsúlyozta.
Július végén írhatják elő a szerződéseket a metrófelújításról, ha nem lesz semmilyen akadály – vetítette előre.
Más ügyek
A Nyugati téren elbontják a felüljárót, szintbeli kereszteződés jöhet szóba – mondta még Tarlós István. Emellett a Rottenbiller felüljárót is elbontják – tette hozzá. Erre kapott a főváros ígéretet a kormánytól, de tájékoztatásában nem említett összeget. A Keleti pályaudvarnál lévő csomópont átalakítása bruttó 3,5 milliárd forintba kerülhet, a Nyugati tér esetében még gondolkodunk a végleges megoldáson, így ott nem tudok egyelőre összeget mondani – emelte ki újságírói kérdésre Tarlós.
Forrás: portfolio.hu
0 Megjegyzések