Igényeljen Napi Újság tagsági kártyát és tegyen szert velünk egy kis mellékes jövedelemre. Töltse ki a kártya igénylólapot ide kattintva.

Szellemvillamos a debreceni Újkertben?

Szokatlan látványra és zajra kaphatták fel fejüket az egyik hideg éjszaka az újkerti lakótelepen élők. A 2-es villamos vonalán egy nagyon régi, (gúnynevén bengáli) sárga villamos közlekedett hajnali 3 óra körül. Tehát még az előtt, hogy az első menetrendszerinti 2-es villamos 3 óra 24 perckor indult a Nagyállomásról.
Az utasokat nem szállító „szellemjárgányról” azt közölte lapunkkal a DKV, hogy olyan téli időjárási körülmények között, amikor a trolibusz és a villamos felsővezeték-rendszerre ráfagy a csapadék – zúzmara, pára, ónos eső, hó – a menetrend szerinti közlekedés elindulása előtt úgynevezett „törető járatokat” közlekedtetnek.

Ezeknek a járműveknek az áramszedői a haladás során letakarítják, letörik a munkavezetékről az odafagyott csapadékot, ezzel javítva a menetrend szerinti járatok áramszedői és a munkavezeték közötti áramvezetést. Törető járatként azért alkalmaznak hagyományos, úgynevezett kontaktoros, illetve relés vezérlésű járműveket, mert a korszerű elektronikus vezérlésű járművek esetén a munkavezetékre ráfagyott csapadék bizonytalanná tenné az áramút kialakulását.

Jó az öreg a háznál

A villamosok közül a nosztalgia FVV típusú (sárga bengáli) járművet használják erre. A trolik közül három áll ilyen feladat végrehajtására készenlétben: két régi piros ZIU-9-es, illetve az a szintén lassan muzeális Ikarus, amelyre napközben néha még ma is fel lehet szállni. Ugyanakkor az éjszakai törető járatokon soha nem szállítanak utasokat, ugyanis ez tilos.

Azt is megtudtuk, hogy a felsővezeték rendszer munkavezetékének fagymentesítésére más műszaki megoldások is léteznek – így például erre alkalmas anyagok felvitele, vagy a felsővezeték hálózat „túláram” alá helyezése – de műszaki és gazdasági szempontok miatt jelenleg a törető járatok alkalmazását tartja jó megoldásnak a cég.

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések