Igényeljen Napi Újság tagsági kártyát és tegyen szert velünk egy kis mellékes jövedelemre. Töltse ki a kártya igénylólapot ide kattintva.

Mark Zuckerberg a Facebook hanyatlásáról beszélt


A kétezres években a Facebook volt az a hely, ahol megtudhatták az emberek, hogy a barátaik kivel randiznak, de arra is fény derült, ha valakit nem hívtak meg egy buliba. Manapság azonban a közösségi média a hagyományos médiához kezd egyre inkább hasonlítani. Többek között erről beszélt a Facebook alapítója, Mark Zuckerberg múlt héten a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commitee, FTC) által a Facebook anyavállalata, a Meta ellen indított trösztellenes per nyitó szakaszában a tanúvallomásában. 

A közösségi oldalakon lehet találni hírességek által készített promóciós videókat, a hírekre válaszokat kereső szakértőket, a popkultúrából származó klipeket, a mesterséges intelligencia által generált gépek és videók áradatát és egyéb olyan tartalmakat, amelyeket úgy terveztek, hogy a lehető legtöbb nézőhöz eljusson. Az általunk követett emberek és az általuk közzétett üzenetek egyre inkább olyanok, mint a tű a digitális szénakazalban. A közösségi média ma már kevésbé közösségi - írja a The New Yorker.

A Facebook alapítója, Mark Zuckerberg ezt elismerte a múlt héten három napon át tartó több mint tízórás tanúvallomása során, a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság által a Facebook anyavállalata, a Meta ellen indított trösztellenes per nyitó szakaszában.

Zuckerberg arról beszélt, hogy a vállalat az utóbbi időben a szórakoztatás és a világ megismerésének általános gondolatával és a világ történéseinek felfedezésével foglalkozott. Ezt az interperszonális kommunikációtól való elmozdulást maga a vállalat mérte fel.

A védelem nyitóbeszéde során a Meta megjelenített egy diagramot, amelyen jól látszik, hogy „a barátok által közzétett tartalmak megtekintésével eltöltött idő százaléka” csökkent az elmúlt két évben, huszonkét százalékról tizenhét százalékra a Facebookon, és tizenegy százalékról hét százalékra az Instagramon.

Az FTC azzal érvel, hogy a Meta jogellenes monopóliumot tartott fenn a „személyes közösségi hálózati szolgáltatások” iparágában, részben azáltal, hogy felvásárolta például az Instagramot és a WhatsAppot. A bizottság azonban nem egyértelműen határozza meg a közösségimédia-ipar fogalmát, és a trösztellenes ügyet már 2021-ben elutasították, részben éppen ezért.

A Meta ellenérve az, hogy a közösségi média önmagában ma már nem létezik úgy, mint korábban, és az, amiről a vállalat platformjai ma ismertek, annyira elterjedt, hogy nem lehet azt mondani, hogy egyetlen vállalat vagy platform monopolizálja azt. A videóklipek hasonlóan néznek ki az Instagramon és a TikTokon; az üzenetek lényegében ugyanúgy néznek ki az Instagramon, mint az Apple iMessage-ében.

Míg 2012-ben a Facebook egyedülállónak és megkerülhetetlennek tűnt, most úgy néz ki, mint egy zsúfolt piac része, ahol az alkalmazások ugyanazért a célért versengenek.

Az FTC keresete, amely Donald Trump első hivatali ideje alatt indult, az általa több mint egy évtizeddel ezelőtt jóváhagyott üzleti ügyletek újraértékelését vonja maga után. Benedict Evans technológiai elemző, „gerrymanderingnek”, vagyis manipulációnak nevezte az FTC által a közösségi hálózatok piacára alkalmazott definíciót, amely szerint a TikTok egyáltalán nem versenyzik a Facebook-kal. Ez azt jelenti, hogy rendben lenne, ha a Facebook megvenné a TikTokot? – kérdezte.

A trösztellenes jogászoknak be kell bizonyítaniuk, hogy az állítólagos monopolisztikus gyakorlatok kárt okoznak a fogyasztóknak. Egy másik trösztellenes ügyben, amely jelenleg a Google ellen folyik, a bíróság megállapította, hogy a vállalat a különböző automatizált hirdetési technológiáinak integrálásával monopóliumot hozott létre az online hirdetési piac egyes részein, jogellenesen előnyben részesítve magát, és „bevételük csökkentésével” károsította kiadói ügyfeleit. A Meta esetében azonban nincs árkülönbség, amelyre hivatkozni lehetne.

Az FTC a tárgyalás során bemutatott Zuckerbergnek egy emlékeztetőt, amelyet 2018-ban küldött a vállalat vezetőinek, és amelyben azt javasolta, hogy jobb lenne, ha az Instagramot saját döntés alapján önálló céggé alakítanák. Az üzletember azt írta, hogy az Instagram potenciálisan aláássa a Facebook sikerét, és hogy a független vállalkozások gyakran jobban teljesítenek, mint ha részei lennének egy anyakonglomerátumnak.

Idővel olyan trösztellenes szabályozással szembesülhetünk, amely egyébként is megköveteli, hogy kiválasszuk a többi alkalmazásunkat − jegyezte meg.
(Origo)

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések