Az Egyesült Királyság megkerülte az orosz olajra vonatkozó saját tilalmát egy “finomítói kiskaput” kihasználva, hogy több millió hordónyi szankcionált árut importáljon harmadik országokban feldolgozott üzemanyag formájában – jelentette a BBC két különálló tanulmányra hivatkozva.
A Centre for Research on Energy and Clean Air (CREA) nemrégiben végzett vizsgálata azt állította, hogy India és Kína, amelyek az orosz olaj legfőbb vásárlóivá váltak, miután a Nyugat betiltotta azt, a szankciókkal sújtott nyersolajat repülőgép-üzemanyaggá és gázolajjá finomítják, majd továbbértékesítik a világ országainak, köztük az Egyesült Királyságnak.
A feldolgozott olaj újrakivitele nem illegális, és nem sérti az Egyesült Királyság orosz olajra vonatkozó tilalmát a nemzetközileg elismert “származási szabályok” miatt, amelyek azt az országot tekintik származási országnak, ahol a nyersolajat kereskedelmi célokra üzemanyaggá dolgozták fel.
A “finomítási kiskapu” azonban ellentétben áll London állításaival, miszerint 2022 óta nem történt orosz olajimport.
“A probléma ezzel a kiskapuval az, hogy növeli az orosz nyersolaj iránti keresletet, és lehetővé teszi a nagyobb volumenű értékesítést, valamint felfelé nyomja az árakat is” – nyilatkozta Isaac Levi, a CREA Európa-Oroszország-politikai és energetikai elemzésének vezetője.
A Global Witness csoport külön kutatása kimutatta, hogy tavaly mintegy 5,2 millió hordónyi orosz olajból készült finomított kőolajterméket importált az Egyesült Királyság. Ennek a mennyiségnek a nagy része, mintegy 4,6 millió hordó repülőgép-üzemanyag formájában érkezett, és minden 20. brit járatnál felhasználták.
Eközben a CREA becslése szerint az orosz olajra vonatkozó nyugati korlátozások 2022-es életbe lépése óta eltelt tizenkét hónapban az Egyesült Királyság mintegy 569 millió font (712,5 millió dollár) értékben importált szankcionált nyersolajból származó kőolajtermékeket.
0 Megjegyzések