Az Európai Bizottság lehetővé tenné azt, hogy egy uniós szervhez fussanak be a szexuális gyermekbántalmazás szempontjából gyanúsnak vélt magánbeszélgetések. Ehhez az összes beszélgetést figyeltetné.
Közzétette az Európai Bizottság a kötelező „chatkontroll”-mechanizmusára vonatkozó jogalkotási javaslatát. Ez az első olyan uniós jogszabály-tervezet, amely az emberek magánbeszélgetéseibe való betekintésre jogosítana fel uniós szervezetet. Az Európai Bizottság kötelezné az e-mail-, chat- és üzenetküldő- szolgáltatókat arra, hogy egy teljes mértékben automatizált eljárásrend alkalmazása révén kutassanak a gyanús üzenetek után és továbbítsák ezeket a gyermekpornográfia elleni harcra szakosított uniós intézmény irányába. A platformok ezen felül kötelesek eltávolítani a jogsértő anyagot a felületeikről.
Az érintett szolgáltatók különösen a Google, az Apple, a Meta által üzemeltetett WhatsApp és az Instagram.
Ha ezek a szervezetek nem tesznek eleget az adatszolgáltatási kötelezettségüknek, éves árbevételük akár 6 százalékáig is terjedő bírságra számíthatnak.
A tervek szerint ugyanis rövidesen egy új uniós szerv, a Centre on Child Sexual Abuse (EUCCSA) kezdheti meg a működését, amely a rendszer működtetéséért lesz felelős. Az EUCCSA feladata az lesz különösen, hogy tartsa a kapcsolatot a szolgáltatókkal, tárolja és kezelje és elemezze a megszerzett bizalmas információkat, továbbá, hogy támogatást nyújtson az áldozatok számára.
Az Európai Bizottság előterjesztéseit az Európai Parlament és az
Európai Tanács vizsgálja meg; ez a két uniós csúcsszerv hozza meg a
végső döntést arról, hogy mely jogszabály mely tartalommal válik
érvényessé és alkalmazandóvá.
Súlyos beavatkozás a magánszférába
Az Európai Bizottság javaslatában elismeri, hogy a privát kommunikáció megfigyelése „több szinten is beavatkozást jelent a felhasználók alapjogaiba.” Ezt azonban a Bizottság igyekszik relativizálni: ugyan nem vitatja, hogy a felhasználók közötti privát üzenetváltásba való betekintés valódi alapjog-sértés, a testület szerint, mivel
a közösségi platformok mára mintegy „virtuális közösségi terekké” váltak, ezeken a felületeken a magánélethez való jog érvényesülése csekélyebb.
A tervezet indokolásában az Európai Bizottság azonban igyekszik megnyugtatni a közvéleményt, hogy a beavatkozás automatizált technológia alkalmazásával történik, amely nem képes „értelmezni” a privát beszélgetésekben elmondottakat; arra alkalmas csak, hogy az ismert, már azonosított mintázatokat felismerve érzékelje a gyermekbántalmazást.
Egyébként is – rögzíti a Bizottság – ezek a technológiák már most „magas fokú pontossággal” rendelkeznek, jóllehet, az emberi felülvizsgálat és ellenőrzés továbbra is szükséges.
Azt, hogy mi számít jogsértő mintázatnak, és hogy milyen indikátorok szerint lehet ezeket kiszűrni, az uniós szerv döntheti el.
A magánszféra „járulékos veszteség”
A tervezettel szemben már márciusban szót emelt 35 szervezet,
ideértve a European Digital Rights (EDRi), az Electronic Frontier
Foundation (EFF), továbbá a Committee to Protect Journalists nevű
szervezeteket és a német ügyvédi kamarát is.
A szervezetek nyílt levélben fordultak az Európai Bizottsághoz.
A levélben a szervezetek hangsúlyozzák, hogy a gyermekek szexuális zaklatásáról és kizsákmányolásáról szóló tartalmak online terjesztése (Child Sexual Abuse Material, CSAM) elleni harc fontos.
Óva intik azonban az Európai Bizottságot attól, hogy ebben a küzdelemben az emberek magánbeszélgetéseit „járulékos veszteségnek” tekintse a jogalkotás során.
A 35 szervezet együttesen követeli az Európai Bizottságtól, hogy a
javaslatából szedje ki a tömeges megfigyelésre lehetőséget adó
passzusokat. Leszögezik továbbá, hogy a személyes kommunikáció
monitorozása csak abban az esetben megfelelő, ha az érintett személye
eleve gyanúba keveredett.
Nem ilyen gyermekvédelmi törvényt akar Európa
Az uniós polgárok 72 százaléka ellenzi az Európai Unió terveit.
A YouGov tavaly áprilisban tette közzé közvélemény-kutatását, amelyet a kutató 10 uniós tagállamból 10.265 állampolgár részvételével végzett el. A kutatásban holland, lengyel, német, olasz, francia, osztrák, cseh, spanyol, svéd és ír állampolgárok válaszoltak a feltett kérdésekre.
Az Európai Unió Bíróságának egy korábbi tagja, Ninon Colneric is ellenzi a megoldást. Szakvéleményében rámutat arra, hogy
az EU Alapjogi Chartájával és az irányadó bírói gyakorlattal kerülne konfliktusba az a szabályozási megoldás,
amely általánosságban, különbségtétel nélkül engedélyezné a magánszféra tartományába eső tartalmak monitorozását. Még súlyosabb a helyzet, ha a szabályozás az End-to-End, azaz végpontok közötti titkosítást is áttörné.
Colneric emlékeztet arra is, ugyan a gyermekek jogait kiemelt
védelemben kell részesíteni, ez a jogvédelem azonban nem írhatja
teljesen felül mások jogait és szabadságát.
A probléma valós
Az internet fejlődésével az online gyermekbántalmazások esetszáma is kilőtt. Miközben 1998-ban valamivel több mint 3 ezer ilyen esetet regisztráltak, az előző évtized közepén már 1 millió fölött járt a gyermekbántalmazások esetszáma. 2020-ban pedig már 21.7 millió esetet tártak fel, ennek kapcsán pedig bőven 65 millió felett jár a szexuális gyermekbántalmazással kapcsolatos képi és videós tartalmak száma.
Ezek a globális számok. Ami az Európai Uniót illeti,
2010-ben még 23 ezer körül járt a szexuális természetű gyermekbántalmazások száma, 2020-ra pedig már 1 millió feletti esetszámról beszélhetünk.
A valósághoz hozzátartozik, hogy a világ összes jogsértő tartalmának
több mint 60 százalékát tárolják az Európai Unióban található
szervereken.
Az EU nem Kína
Dr. Patrick Breyer európai parlamenti képviselő (Zöldek), egyúttal a német kalózpárt (Piratenpartei Deutschland) politikusa több politikustársával együtt márciusban szintén nyílt levelet intéztek az Európai Bizottság tagjaihoz, Margrethe Vestagerhez (versenyjogért felelős biztos), Věra Jourovához (az Európai Bizottság alelnöke), Thierry Bretonhoz (az Európai Bizottság belső piacért felelős biztosa), Didier Reyndershez (az Európai Bizottság jogérvényesülésért felelős biztosa), és Ylva Johanssonhoz (az Európai Bizottság belügyi biztosa).
Ebben a dokumentumban a politikusok leírták, hogy szerintük a jogalkotási tervek az emberek privát üzenetei és fotói ellen intézett támadásnak, hovatovább egy óriási lépésnek tekinthetők a kínai típusú megfigyelőállami modell irányába. Felteszik a kérdést:
vajon a következő lépés az lesz, hogy az Európai Bizottság feljogosítja a postákat arra, hogy kinyissák és elolvassák az emberek levelezéseit?
Rámutattak arra is, hogy a gyermekpornográfia terjesztése nem az üzenetküldő szolgáltatásokon keresztül, vagy e-mail-levelezés útján történik, hanem a sötét web fórumain. A vizsgált szolgáltatásokon keresztül ellenben a magántitok, a vállalati titok és akár az állami titok kategóriájába eső információk is hozzáférhetővé válnak.
A politikusok éppen ezért teljes mértékben felelőtlen lépésnek tartják megnyitni a kapukat a külső titkosszolgálatok és hekkerek előtt.
0 Megjegyzések