A legfrissebb tartalmainkért kövess minket a Google Hírekben, Facebookon, Twitteren (X-en), Instagramon, Threadson vagy YouTube-on!

Ami Ottawában történik, nem biztos, hogy ott is marad

A kamionosok tiltakozása Kanadában – amelyet "Freedom Convoy" néven ismerünk és amelynek központja Ottawában van – annyi globális trendet tükröz, hogy nehéz megmondani, mit is jelent pontosan. A mozgalom mindazonáltal világszinten is egyre nagyobb port kavar.

Egy elfogadható olvasat szerint sok kanadainak egyszerűen elege van a kormány által előírt járványügyi korlátozásokból. A tiltakozások januárban kezdődtek, miután hatályba lépett az az előírás, miszerint a határon átlépő kamionosoknak kötelező felvenni a koronavírus elleni oltást, ha az Egyesült Államokba vagy onnan kellene árut szállítaniuk.

A tüntetések hamar a Covid-korlátozásokkal szembeni szélesebb körű kanadai ellenállássá terebélyesedtek; a demonstrálók azt akarják elérni, hogy "az élet térjen vissza a normális kerékvágásba". Az elégedetlenséghez hozzátartozik, hogy a kanadai gazdaságban – az USA gazdaságával ellentétben – januárban rengeteg munkahely megszűnt, részben azért, mert a kanadai vezetés nem akart lazítani.

A tiltakozásoknak van egy sötétebb oldala is: a tüntetők komoly, saját infrastruktúrát építettek ki Ottawában, tele darukkal és sátorvárosokkal, és ellenőrzésük alatt tartják a városközpont nagy részét. A helyzet "teljesen katasztrofális mind a jogállamiság, mind Kanada hosszú távú biztonsága szempontjából" – írja Matt Gurney kanadai újságíró. "Ezt mindenki látja. Ez az állam hatalmas kudarca."

A kanadai identitás olyannyira arra épül, hogy az itt élők előzékeny, kedves emberek, hogy a nem tüntetőknek és a vezetésnek meg sem fordul a fejében, hogy akár el is veszíthetik az irányítást fővárosuk felett. Ahogy Gurney írja: mindenki azt feltételezi, hogy Kanada "gazdag, stabil és békés", illetve udvariasabb megfelelője déli szomszédjának. Ám a helyzet könnyedén eszkalálódhat; az újságíró úgy gondolja, hogy gyorsan nő az erőszakos incidensek veszélye.

Nyilvánvaló, hogy a kanadai rendőrség és a fegyveres erők könnyedén meg tudnának akadályozni egy ilyen "lázadást". Ami azonban a lelkesedést illeti, a kamionosok előnyben vannak, akárcsak azok az erők, amelyek tavaly január 6-án megrohanták az Egyesült Államok Capitoliumát. Mert ugyebár ki gondolta volna, hogy ilyesmi megtörténhet?

Európa okosabb

Csütörtökön több európai ország is bejelentette, hogy betiltja a kanadaihoz hasonló szabadságkonvoj-tüntetéseket:

👉 Franciaországban a közösségi oldalakon most hétvégére, Párizsba szerveztek (volna) hasonló megmozdulást. A Facebookon és a Telegramon szerveződő csoportoknak hétfőn már 23 ezer tagjuk volt, céljuk széleskörű országos megmozdulás szervezése "az alapjogok és a szabadságjogok tiszteletben tartatására". Szerdán több konvoj is elindult a dél-franciaországi Nizzából, a délnyugati Bayonne-ból és Perpignanból Párizs felé, ahol péntek estére szervezték a találkozót. A Convoy France elnevezésű mozgalom blokádokat és konvojos tiltakozásokat tervez a hétvégére, majd hétfőn Brüsszelbe indulna tovább európai megmozdulásra. A párizsi prefektúra közölte: a csomópontok blokádjainak megakadályozására különleges intézkedések lesznek életben, egyebek mellett helyszíni bírságolás és a tiltás megszegőinek előállítása.
👉 A brüsszeli vezetés nem sokkal ezután jelentette be: szövetségi, regionális és helyi szinten is megtesznek mindent a belga főváros blokádjának megakadályozására. A közlemény szerint a szövetségi rendőrség a határon ellenőrzi a Belgiumba belépő járműveket, és kiszűri azokat, melyek demonstrálni érkeznek. A brüsszeli régió és Brüsszel városa pedig elrendeli, hogy területükön tiltsák meg az autós tiltakozó megmozdulásokat.
👉 Róma prefektusa, Matteo Piantedosi egészen hétfőig betiltott minden köztéri megmozdulást a koronavírus-járvány miatti korlátozó intézkedések ellen, a kanadai példa alapján szerveződő olasz szabadságkonvoj elnevezésű mozgalom hétvégére tervezett tüntetéseinek leállítására. A demonstrációk tiltása Róma egész területére és a főváros környékére is érvényes. A prefektus indoklása szerint a tüntetők azt tervezték, hogy egy Rómától kevesebb, mint húsz kilométerre fekvő magaslaton készülnek "bázist" szervezni, majd innen vonulnának járműveikkel a fővárosba.

Kanadára visszatérve; a vita nem csupán a korlátozásokról folyik, sokkal mélyebb rétegei is vannak. Jó példa erre, hogy a GoFundMe segítségével az adományozók 10 millió kanadai dollárt (7,8 millió amerikai dollárt) küldtek a kamionosok erőfeszítéseinek támogatására. A cég azonban úgy döntött, hogy nem továbbítja az összeget az érintetteknek, azt állítva, hogy a Freedom Convoy megsértette a szolgáltatási feltételeit. A kedélyeket tehát tovább borzolja a kérdés, miszerint joga van-e ilyen politikai döntést hozni egy pénzügyi infrastrukturális vállalatnak?

Bár úgy tűnik, a Freedom Convoy mindeddig nem érte el az amerikai mainstream média ingerküszöbét – talán az amerikaiak nem szokták meg, hogy Ottawa politikai konfliktusok epicentruma lehet – érdemes odafigyelni, mi történik a szomszédban, ugyanis a fentiek fényében várhatóak még meglepetések…

Belföld ➤ Külföld ➤ Sport ➤ Gazdaság ➤ Kultúra ➤ Bulvár ➤ Életmód ➤ Receptek

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések