Az amerikai autópiac láthatóan kilábalt a válságból. Márciusban több európai gyártó, többek közt az Audi is jelentősen növelni tudta értékesítéseit ezen a fontos piacon. A szakértők az év hátra lévő részére növekvő értékesítésekre számítanak.


Az amerikai autópiac a koronavírus-járvány okozta válság visszaesése után ismét erőre kap. A piacvezető General Motors (GM) jelentősen növelte eladásait az első negyedévben. A német BMW, a Volkswagen, az Audi és a Porsche gyártók még gyorsabban növekedtek. A minap közzétett értékesítési adatok magasan felülmúlják az előző év azonos időszakát, amikor a világjárvány miatt szinte teljesen leállt az értékesítés. Az USA piacán, mint hagyományosan, most is különösen népszerűek voltak a terepjárók és a pickupok.

Mint az AutomobilWoche közzétette, a Volkswagen az év első három hónapja alatt 90 853 új járművet adott át az amerikai vásárlóknak, ami 21 százalékkal több, mint egy évvel ezelőtt. Különösen az Atlas és a Tiguan városi terepjárók iránti kereslet maradt magas, és ez vezetett oda, hogy a VW 2012 óta a legerősebb márciust produkálta. Az előző negyedévben az eladások tizenegy százalékkal nőttek.

👉 A Volkswagen leányvállalata, az Audi még erőteljesebb, 33 százalékos növekedést ért el 54 840 új járművel az első negyedévben. A szintén a csoporthoz tartozó Porsche sportkocsi gyártó 45 százalékkal több autót értékesített 17 368 autóval.


A BMW-nél az anyamárka értékesítése húsz százalékkal, 71 433 járműre nőtt. A BMW-leány Mini is erősen növekedett.

Az amerikai piac magára találása nagyon fontos az európai autógyártóknak, amelyeknek az USA-ban és Kínában kell megkeresni azt a pénzt, amit Európában az elektrifikációra és az egyre szigorodó kibocsátási szabályok betartása érdekében elköltenek.

👉 Azoknak a hagyományos, belsőégésű motorral szerelt luxus-SUV-knak, amelyeket Győrben, Kecskeméten és hamarosan Debrecenben készítenek, Európán kívül kell megtalálniuk a gazdáikat. Miközben a tengeren túli vásárlók megfizetik a prémium-márkák busás felárát, finanszírozzák az európai piacon értékesített hibrid- és elektromos járművek fejlesztési költségeinek egy részét.


Ezért különösen jó hír, hogy az amerikai vásárlók ismét felkeresik az autószalonokat.

👉 A legnagyobb amerikai gyártó, a GM – a virágzó terepjáróüzlet miatt – 3,9 százalékkal, 642 250 járműre növelte az értékesítést, bár a chipek hiánya náluk is negatívan befolyásolta egyes fontos modellek gyártását.


A Fordnak is volt ebből adódó problémája, a GM legnagyobb amerikai riválisának számító gyártó 521 334 járművet adott el, alig többet, mint az előző év azonos időszakában. A Stellantis csoporthoz tartozó amerikai FCA 25 százalékos növekedést jelentett 469 651 új jármű eladásával. A Toyota 22 százalékkal 603 066 darabra nőtt.

A chiphiány ellenére, amely az egész világon sújtja az autóipart, az elemzők 2021-re ismét szilárd növekedésre számítanak az előző évi visszaesés után. – A fogyasztók bizalma és kiadásai továbbra is növekedni fognak a sikeres oltási program és a gazdaság fokozatos újranyitása közepette – mondta Elaine Buckberg, a GM vezető közgazdásza, aki szerint az autók iránti kereslet egész évben erős marad.

Ötödével kevesebb használt autót importáltunk

Idén márciusban a DataHouse adatai szerint 10 512 import használt személyautó került hazai forgalomba Magyarországon, ami a tavaly márciusi 11 778 darabhoz képest 11 százalékos visszaesést jelent. Az első negyedévben összesen 30 971 használt személyautót hoztak be az országba, ami 18 százalékkal marad el az előző év hasonló értékétől. A JóAutók.hu előrejelzése szerint ha a következő hónapokban megvalósul a gazdaság és a társadalmi élet fokozatos nyitása, éves szinten 130-135 ezer használt autó importjára számíthatunk idén, vagyis a behozatal legfeljebb néhány százalékkal még felül is múlhatja a 2020-ban regisztrált 130 ezret.