A legfrissebb tartalmainkért kövess minket a Google Hírekben, Facebookon, Twitteren (X-en), Instagramon, Threadson vagy YouTube-on!

Minden idők legnagyobb szállítmányozási kihívása lesz a vírus elleni vakcina célba juttatása

A légi közlekedés iparágának, különösen az áruszállításnak, már most meg kell kezdenie a felkészülést arra, hogy célba juttassák a világ számos pontjára a még fejlesztés alatt álló koronavírus-vakcinát, vagy vakcinákat. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) kiadta friss prognózisát, amely szerint mintegy 8000 Boeing 747-es repülőgépre (a legendás "super jumbo"-kra), illetve ezekével egyenértékű kapacitásra lesz szükség a vakcina hatékony terítéséhez, mutatja be a BBC.

Bár a Covid-19 vakcina még nem áll rendelkezésre, az IATA - együttműködve a légitársaságokkal, a repülőterek üzemeltetőivel, a globális egészségügyi szervezetekkel, gyógyszergyártókkal - már megkezdte a forgatókönyvek kidolgozását a készítmény disztribúciójára.

A szervezet álláspontja szerint az oltóanyag biztonságos szállítása globális léptékkel nézve, a "légi teherszállítás iparágában az évszázad missziója" lesz - fogalmazott a szervezet vezérigazgatója, Alexandre de Juniac. A szakember szerint ahhoz, hogy ezt az akadályt sikeresen ugorhassa meg a szektor egésze, már most körültekintő és minden részletre kiterjedő terveket kell készíteni a lebonyolításhoz.

Ez jelenti az egyik legnagyobb feladatot

A járvány alaposan visszavetette a polgári, kereskedelmi alapú légi közlekedést a világ lényegében valamennyi régiójában, ugyanakkor megnövelte a légi teherszállításra vonatkozó igényt, aminek volumene azóta is rekordokat döntöget. A cégek egy része erre fókuszálva próbál túlélni, nem egyszer azzal a megoldással, hogy gépeik utaskabinjaiban is árukat szállítanak.

ENNÉL AZONBAN AZ OLTÓANYAGOK SZÁLLÍTÁSA JÓVAL KÉNYESEBB FELADAT 

- hívják fel a figyelmet a szakértők.

Elsősorban pedig azért, mert a gépek jelentős része nincs felkészítve arra, hogy azokon a vakcinakészítmény számára megfelelő környezeti hőmérsékletet biztosíthassanak. A jellemző hőmérséklet erre 2 és 8 Celsius-fok közötti, de például akadnak olyan, korábban más célból kifejlesztett készítmények, melyeket csak fagypont alatti hőmérsékleten lehet szállítani. Arra kell készülni, hogy a gyógyszergyáraknak is lehetnek ilyen elvárásaik vakcinájukkal kapcsolatban.

Ez pedig rengeteg gépet eleve kizárhat abból, hogy bevonhassák a kivételesen sok járművet igénylő, grandiózusnak ígérkező terítési folyamatba.

Egyelőre még nincs megnyugtató válasz arra a kérdésre sem, van-e elegendő hűtőkamra, hűtőtáska a vakcinakészletek szállításához úgy, hogy azokat a lehető leggazdaságosabban lehessen elhelyezni, minél több adag egyszerre történő szállítását lehetővé téve.


Ha pedig a gépeket fel is készítik a feladatra, attól még további kihívásként jelentkezik az, hogy a világ számos régiójában a jelenlegi feltételek szerint nem lehet egyszerre teríteni a vakcinát. Az IATA egyenesen úgy fogalmaz, Afrika például ebbe a lehetetlen kategóriába esik. Egyrészt nem áll rendelkezésre megfelelő szállítmányozási kapacitás, másrészt maga a térség is óriási, ahol a terítést végezni kell majd, harmadrészt a kontinens egyes részein kifejezetten nehézkes procedúra a határátlépés, ami pedig komoly gondot jelenthet az olyan kényes szállítmányoknál, mint a leendő oltóanyag. Ez utóbbival kapcsolatban viszont jó hír, hogy vakcinákat eddig is szállítottak légi úton a fejlett világba, az ehhez szükséges szervezési feladatokban tehát mind a gyártóknak, mind a szállítóknak, mind a fogadó országoknak van már némi tapasztalatuk.

A SZÁLLÍTMÁNYOZÁST "KATONÁS FEGYELEMMEL" KELL MEGSZERVEZNI EGYES TÉRSÉGEKBEN, ÉS BIZONYOSAN SZÜKSÉGES LESZ AZ, HOGY A MEGFELELŐ HŰTÉST BIZTOSÍTANI KÉPES LÉTESÍTMÉNYEKET ÁLLÍTSANAK FEL HÁLÓZATSZERŰEN A VAKCINA TÁROLÁSÁRA 

- figyelmeztet az IATA.


Mindezzel egybevágnak a DHL és a McKinsey közös tanulmányában foglalt állítások. A két vállalat jegyezte munkában közöltek szerint, mivel a koronavírus-vakcinák ugrásszerű fejlődési fázisokon mennek keresztül, valószínűleg szigorú (-80 Celsius-fokig terjedő) hőmérsékleti követelményeket fognak előírni bizonyos vakcinák számára, annak biztosítása érdekében, hogy a szállítás és raktározás során ne sérüljön a hatékonyságuk. Ez új logisztikai kihívások elé állítja a már meglévő orvosi ellátási láncokat, amelyek hagyományosan a már említett, nagyjából 2–8 Celsius-fokon szállítják az oltásokat.

A DHL szerint a feladat óriási, ami egybevág az IATA megállapításával a hűtési kihívásokkal kapcsolatban. A cég közlése alapján

A VAKCINÁK GLOBÁLIS LEFEDETTSÉGÉHEZ, AKÁR 200 000 RAKLAPPAL ÉS  NAGYJÁBÓL 15 MILLIÓ, SZÁLLÍTÁSRA ALKALMAS HŰTŐKAMRÁVAL KELL RENDELKEZNI, VALAMINT ELŐZETESEN KALKULÁLVA, 15 000 REPÜLŐÚTTAL LEHET BIZTOSÍTANI AZ ELLÁTÁSI LÁNC MŰKÖDÉSÉT. 


Egyetlen globális légi híddá válhat a Föld

Maradva a légi szállítás kérdésénél, a szervezetnél úgy becsülik, hogy mintegy 8000 Boeing 747-es óriásgép kapacitására lesz szükség a művelet sikeréhez. Ezt a kalkulációt úgy számolták, hogy mindenkinek elegendő egy dózis a vakcinából - előfordulhat persze az, hogy végül olyan vakcina vagy vakcinák készülnek el és vezetik be azokat használatra, melyek két- vagy akár háromkomponensűek. A további komponensek szállítása, tárolása újabb kihívást jelent.

Egyelőre persze nem ismert, ez a kapacitás pontosan milyen gépekkel, milyen sorrendiséggel áll majd össze, hiszen a felkészülés a feladatra most kezdődik. Az viszont kijelenthető, hogy ez létrehozná minden idők legnagyobb, globális, egyetlen feladat teljesítéséhez rendelt légihídját.

Ahhoz, hogy ezt a jelzett gépszámot, valamint a DHL-McKinsey közölte 15 000 teljesített repülést jelentő számot viszonyítani lehessen, álljon itt két adat:

Tavaly, amikor a Thomas Cook utazási iroda csődöt jelentett, utasok százezrei ragadtak külföldön, akik több különböző ország állampolgárai voltak. A brit polgári légi közlekedési hatóság közlése szerint a II. világháború utáni legnagyobb légihíd megszervezésével - tavaly szeptember végétől október elejéig - több mint 1000 - előre tervezett - járat teljesítésével számoltak. Végül a brit mérleg szerint:


  • 150 különböző repülőgéppel,
  • 50 üzemeltetővel,
  • bő két hét alatt,
  • naponta átlagosan 40 repüléssel,
  • körülbelül 750 járattal

vitték haza az érintett nagyjából 140 ezer brit állampolgárt, ami az adófizetőknek 50 millió fontjába került.


Az érintett utasok száma globálisan közel 600 ezer volt.

A másik pedig a polgári célú repülőgépek száma, mely körülbelül a 24 ezret éri el globálisan. Ezek jelentős része a járvány miatt most pihen, tavasszal volt olyan időszak, amikor a leállások miatt, a globális repülőgép-állomány nagyjából fele közlekedett csak. Regionálisan és további időszakokat vizsgálva egyébként most is nagy szórást látni.

Az mindenesetre biztos, hogy az elkészült vakcina terítésében nemcsak a teherszállító, hanem az eredendően személyszállító gépeknek is óriási szerep jut majd - a teherszállító gépek száma, egy korábbi előrejelzés szerint, 2032 körül éri el a 3000-et, vagyis jóval kevesebb van azokból, mint utasszállítókból.

Ugyanakkor a Világgazdasági Fórum adatai szerint most is a személyszállító gépeken utazik a légi úton küldött áruk nagyjából 40 százaléka - a raktérben -, a teljes légi teherfuvarozás

ÁRUÉRTÉKE PEDIG ELÉRI A VILÁGKERESKEDELEM EGÉSZÉNEK HARMADÁT, VOLUMENÉBEN VISZONT CSAK 1 SZÁZALÉKÁT ADJA. 

Légi úton tehát eleve az értékesebb áruféleségek utaznak célállomásukra. A légi teherfuvarozás számos lenyűgöző adata közül pedig kiemelkedik az, hogy ahhoz kapcsolódóan

ÉVENTE NAGYJÁBÓL 2,5 MILLIÓ ÉLETET MENTENEK MEG VAKCINÁKKAL, KÖSZÖNHETŐEN ANNAK, HOGY A GÉPEK LÉNYEGÉBEN ÓRÁK ALATT ELJUTNAK A VILÁG LEGTÖBB PONTJÁRA. 

Ennek pedig még nagyobb jelentősége lesz akkor, amikor lényegében az egész világ a vakcina elkészültére vár.

Jelenleg - idézi fel a BBC - nagyjából 140 különböző készítmény van a fejlesztés korai szakaszában, és mintegy kéttucat az, ami már a klinikai fázisban van, és embereken vizsgálják vagy rövidesen vizsgálni fogják hatásait.

Belföld ➤ Külföld ➤ Sport ➤ Gazdaság ➤ Kultúra ➤ Bulvár ➤ Életmód ➤ Receptek

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések