Tudósok sem tudják, mi ez a titokzatos, gyűrű alakú objektum a világűrben

Csillagászok sem tudják, mire bukkantak egészen pontosan, és azt sem, hogy ezek a titokzatos, gyűrű alakú objektumok tulajdonképpen mennyire vannak tőlünk távol – derül ki a Live Science cikkéből. A négy felfedezett objektum a szakértők szerint nagyjából úgy néz ki a rádióhullámos megfigyeléseken, mintha gyűrű alakú szigetek lennének.

Az objektumokat egyelőre – nem túl kreatívan – furcsa rádióköröknek (odd radio circles, ORC) nevezték el. Az Univerzum Evolúciós Térképe (Evolutionary Map of the Universe, EMU) névre hallgató kutatássorozat adatsorait vizsgálva találtak rájuk, infravörös, röntgen és látható fényt használó megfigyelésekkel nem lehet őket észrevenni. Egyedül a rádióhullámos megfigyelési módszerrel “váltak láthatóvá”.

Ami biztos, hogy ezek a körök egészen biztosan nem szupernóvák, csillagképződések, planetáris ködök, ahogyan gravitációs lencsetorzítások sem lehetnek.

Mit tudunk róluk?

Két ORC közepén galaxis található. A szakértők feltételezése, hogy a gyűrű alakú objektum tulajdonképpen lökéshullám eredménye, ami egy rejtélyes galaktikus esemény következménye.

A csillagászok célja jelenleg minél többet megtudni ezekről a soha nem látott formákról. Feltételezéseik szerint a jövőben hasonló felfedezésekre lehet számítani, mert a rádiócsillagászat fejlődésével egyre többet tudunk meg az univerzum eddig láthatatlan objektumairól is.

Belföld ➤ Külföld ➤ Sport ➤ Gazdaság ➤ Kultúra ➤ Bulvár ➤ Életmód ➤ Receptek