A legfrissebb tartalmainkért kövess minket a Google Hírekben, Facebookon, Twitteren (X-en), Instagramon, Threadson vagy YouTube-on!

Több mint egymillió ellopott műtárgyat keres az olasz csendőrség speciális egysége

Mit csinál az olasz csendőrségnek a kulturális örökség védelmére specializálódott egysége? Roberto Riccardi csendőrtábornok tájékoztatta tevékenységükről június 16-án a nemzetközi sajtó képviselőit, köztük az MTI-t.

Olaszországból ellopott ókori szobrokat, ritka könyveket, Raffaello és Van Gogh festményeit kutatja az olasz csendőrség speciális egysége (Comando Carabinieri Tutela Patrimonio Culturale, TPC), amely június első hetében a graffitiművész Banskynek a párizsi Bataclanból ellopott művét találta meg egy olasz faluban – mondta Roberto Riccardi.

A közép-olaszországi Abruzzo tartomány egy vidéki házában találták meg Bansky alkotását, amelyet tavaly loptak el a 2015-ös terrortámadásokról ismert párizsi Bataclan koncertteremből. A három elkövető teherautóval szállította át a művet a francia–olasz határon.

Bansky festménye csak egyike a csendőrség által megtalált alkotásoknak. Az 1969-ben alapított csapat, amelynek tagjai a katonai karrier mellett képzett művészettörténészeknek, régészeknek és műértőknek számítanak, az utóbbi ötvenegy év alatt mintegy hárommillió eltulajdonított műkincset talált meg: Olaszországból ellopott és külföldre szállított, vagy külföldről Olaszországba juttatott műveket. Az első jelentős „zsákmánynak” 1975-ben Raffaello A néma című festménye számított, amelyet Urbinóból loptak el más művekkel együtt. Erről a képről mondták azt a szakértők, hogy atomháború esetén elsőbbséget élvez a mentése – idézte fel Roberto Riccardi, a TPC vezetője.

Két hónap alatt sikerült felkutatni az 1998-ban egy római múzeumból ellopott Van Gogh- és Cézanne-képeket, melyeket Torinóban találtak meg. Tavaly az 1997-ben egy múzeumi kölcsönzés során eltűnt Klimt-festményt befalazva találták meg.

„Jelenleg 1,3 millió Olaszországból ellopott műkincset keresünk. Szerepel közöttük antik szobor, kézirat, reneszánsz festmény, bélyeg, érme is” – számolt be Riccardi. A körözött tárgyak a nyolcvanas évektől bővített adatbankban sorakoznak, amelyet az Interpol is felhasznál. A műtárgyakat általában megrendelésre lopják el – mondta, és hozzátette, hogy egyre több múzeum és aukciósház csatlakozik az eredetvédelmet biztosító nemzetközi konvenciókhoz.

A TPC vezetője hangsúlyozta, hogy az illegális nemzetközi műkereskedelem a harmadik legjövedelmezőbb a kábítószer- és fegyverkereskedelem mögött, évi hatmilliárd dolláros forgalommal.

Kijelentette, nincs ország, amelyet ne érintene a nemzetközi műkincscsempészet. Olaszországból továbbra is az ókori sírokból előkerülő leletek a legkeresettebbek: a sírrablók módszerei nem sokat változtak az évszázadok alatt, nappal fúrással kutatják fel a föld alatti sírokat, amelyeket éjszaka kiásnak.

„Megtörtént az is, hogy értesültünk egy tervezett lopásról, és az eredeti Bruegelt hamisítvánnyal helyettesítettük, a tolvajok nem is vették észre, mit emeltek le a falról” – számolt be Roberto Riccardi.

A legkeresettebb műtárgyak listáját egy Caravaggio-festmény vezeti, amelyet 1969-ben a szicíliai Palermóból loptak el. Megjegyezte, nem kizárt, hogy az eredeti vásznat darabokra vágták, és úgy értékesítették.

A TPC 2003 óta részt vesz a bagdadi régészeti múzeumból ellopott műtárgyak felkutatásában: a 15 ezer külföldre került alkotásnak a felét tudták már visszaszolgáltatni az iraki fővárosnak. Részt vett továbbá a 2016-os olaszországi és az ezt követő mexikói földrengéstől érintett műkincsek katalogizálásában is.

„A kulturális diplomácia katonáinak tartjuk magunkat, mi nem a háború istenét, Marsot, hanem Vénuszt szolgáljuk. A mi érdemünk például, hogy visszatért Olaszországba a New York-i Metropolitanből az az etruszk váza, amely a hetvenes években tűnt el Olaszországból, és a múzeum egymillió dollárért vásárolta meg” – tette hozzá Roberto Riccardi.

Belföld ➤ Külföld ➤ Sport ➤ Gazdaság ➤ Kultúra ➤ Bulvár ➤ Életmód ➤ Receptek

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések