...

Baranyi Sándor szerint a Szeviépet a baloldal döntötte be

A delmagyar.hu-nak adott interjút Baranyi Sándor, a Szeviép egyik egykori vezetője, aki arról mesélt a lapnak, hogy meglepetésszerűen érkezett Magyarországra az a spanyol építőipari vállalkozás, amely a Szeviép és egy magyar cég konzorciumi partnere lett az M43-as építésekor. Érdekes, hogy a spanyol cég az autópályára szánt 30 milliárdos keretösszeg közel 55 százalékát kapta meg úgy, hogy szinte semmit nem csinált. Baranyai egyébként a lapnak arról is mesélt, hogy milyen illegális pártfinanszírozási technikákat ismert meg akkoriban munkája alatt – írja a lap.
Többször elhangzott a Szeviéppel kapcsolatban, hogy a cégnél eltűnt pénzek pártkasszában landoltak. Igaz ez?

Akkoriban a pártok politikai finanszírozása nem legálisan történt. A baloldalon ezt a nagy tenderek, infrastrukturális beruházások oldalszárnyán százalékos arányban oldották meg, Gyurcsány Ferenc, Bajnai Gordon és Medgyessy Péter alatt ezekből töltötték a pártkasszákat. Mi ezekhez a pártkasszákhoz nem kapcsolódtunk, mert kicsik voltunk, és szerintem nem is voltunk teljesen megbízhatóak a baloldalnak. A kisebb tendereknél volt baloldali kapcsolatunk, fogalmazzunk úgy, a „királyi” beszállítóik felé, majd később a jobboldalon egy magyar cég képviselői felé. Ők nálunk képeztek embereiket, hogy később referenciákat szerezhessenek az építőiparban.

Hogyan zajlott az M43-as tendere?

Ott egyszerre három tender futott, mert három szakaszra volt felbontva az autópálya kivitelezése. Azt mindig lehetett tudni, hogy valamelyik nagy mellé oda kell állni, ha ekkora beruházáson szeretne dolgozni az ember. Az M43-as esetében ez szerencsés volt, hiszen három részre bontva három nagy is nyerhetett, aki mellé adott esetben a kisebbek, mint a Szeviép is, betársulhatott. Mint potenciális partnernek, nekünk volt egy óriási előnyünk: komoly mértékű erőforrásunk volt a térségben. Egyébként sem olyan csapat voltunk, amely ad két mérnököt, és egy rakás alvállalkozót von be, hanem rengeteg eszközünk, emberünk és bányáink voltak a környéken. Ezzel jelentősen különböztünk azoktól a multiktól, amelyeknek nincsenek idehaza eszközeik, embereik, csak egy számla átfuttatására hoznak létre egy helyi céget. A spanyol pont ilyen építőipari cég volt, nem volt eszközállománya, alig 600 millió forintnyi forgóeszköze volt, és egy-két alkalmazottja. Egyértelmű, hogy ezzel a mérettel labdába sem rúghatott volna normális viszonyok között, valamilyen baloldali politikai ráhatás miatt azonban mindenképpen nyernie kellett.

Önök pedig társultak a spanyol multival?

Az, hogy a multi mellé „csapódjunk”, nekünk is, és a magyar partnernek is új volt, ezt a céget „úgy tették rá” a Tisza M43 konzorciumra. Hogy hol, és kinek az irodájában zajlott le az a beszélgetés, amelyben megállapodtak, hogy márpedig ez a konzorcium csak akkor fog nyerni, ha a külföldi multinak több mint 50 százaléka van ebben az üzletben, arról csak sejtéseim vannak. De szerintem akkoriban minden ilyen nagy tender Puch irodájában zajlott le. Abban biztos vagyok, hogy Ujhelyi és Botka lobbizása kellett a multi fölemeléséhez, hiszen ebben a térségben ők voltak akkor az erős emberek. Az, hogy a magyar partnert is visszaléptették a beruházás összértékének 35 százalékára, a Szeviépet is a maga 10 százalékára, jól mutatja a mi erőnket. Ezt a spanyol céget teljesen egyértelműen Ujhelyiék hozták be az országba, az akkori legmagasabb szocialista politikai támogatás mellett. Az, hogy egy multinacionális cég beballag ide, és csettintésre tízmilliárdokat nyer egyetlen évben, erre azért nem nagyon van és volt példa. A spanyoloknak nem is nagyon volt más beruházásuk, a bebukott sávolyi MotoGP-pálya és az M43-as építésén túl talán még ami említésre érdemes, az a pécsi magasház, ahol szintén nem történt semmi. A Szeviép ugyanakkor a külföldiektől függetlenül is megcsinálta volna azt a munkát, amit kellett, bárki is lett volna a harmadik konzorciumi tagunk.

Ha tudni szeretné, hogy Baranyi Sándor, a Szeviép egyik egykori vezetője milyen tényeket árult el a delmagyar.hu-nak az illegális pártfinanszírozásról, vagy éppen arról, hogy mi történt a szegedi villamos-projektnél és kik jártak azzal jól, akkor azt a teljes interjúból megtudhatja.

Mint ismeretes a MSZP-SZDSZ kormányok idején a minisztériumoktól, baloldali önkormányzatoktól, állami cégektől a Szeviép folyamatosan kapta a megrendeléseket és nyerte a közbeszerzéseket összesen 34 milliárd forint értékben. 2007 és 2010 között

összesen 1,5 milliárd forint értékben talicskázták ki a pénzt a cégből,mielőtt felszámolták.

Az ügyészség minősített csődbűntett miatt emelt vádat Oltványi József, Baranyi Sándor és Pistrui László ellen. Első fokon, több éve tartó büntetőeljárás után néhány hónappal ezelőtt mindhármukat több év letöltendő börtönbüntetésre ítélte a Szegedi Járásbíróság. Az ítélet még nem jogerős, a vádlottak jelenleg házi őrizetben vannak.

0 Megjegyzések

Hirdetés