A legfrissebb tartalmainkért kövess minket a Google Hírekben, Facebookon, Twitteren (X-en), Instagramon, Threadson vagy YouTube-on!

Rémálom a Retek utcában – feministák a tények ellen, ötszázadik fejezet

„Miért van az, hogy hamarabb nevezünk el egy utcát egy retekről, mint Janikovszky Éváról?” –  teszi fel a kérdést Orosz Anna, a Momentum Mozgalom elnökségi tagja. A Momentum női aktivistái január 19-ére virradóan utcákat neveztek át, beleértve a II. kerületi Retek utcát is. Az aktivisták az utcanévtáblák átragasztásával arra akarták felhívni a figyelmet, hogy kevés híres nőről neveztek el közterületet.
A kvóta-nóta hamisan cseng – ezúttal is. Kezdve azzal, hogy a Retek utca neve régebbi, mint a Széll Kálmán tér. Mellesleg még csak nem is a zöldségről kapta a nevét.

Aki valamennyire ismeri a történelmet, tisztában van vele, hogy az egyesülés előtti Óbuda, Buda és Pest utcáinak többségét nem hírességekről nevezték el, és ez éppúgy igaz Magyarország más részeire is. A budai Retek utca egy népszerű magyarázat szerint a Fekete Retek fogadó után kapta a nevét. A Szarvas tér az Aranyszarvas kávéház után. Az Aranykéz utca megint csak egy fogadóról lett elnevezve. De a legrégebbi utcanevek foglalkozási csoportok (Mészáros utca) vagy etnikumok (Magyar utca) nevéből erednek. A sor vég nélkül folytatható (az mindenesetre biztos, hogy a Retek utca akkor is megvolt, mikor az államosított emlékezetpolitika még nem is létezett).

A feministákat nem zavarja, hogy a régebbi időkben férfiakról sem neveztek el közterületet.

A progresszió ezúttal sem tud mit kezdeni az organikus hagyománnyal. A fővárosi mikropárt aktivistái láthatóan a főváros történetét sem ismerik. A valódi probléma abban rejlik, hogy felemelkedőben van egy újabb nemzedék, mely mindent átpolitizál, mindenre 21. századi szemmel tekint.

Olyannyira képtelenek eltekinteni a szektás látásmódtól, hogy a régmúlton, a Történelmen is számon kérik a 21. századi progressziót. Aki kalapácsot tart, mindent szögnek néz: amikor a kulturális baloldal kánonháborút folytat, azt feltételezi, hogy a múltban hasonlóan agresszív kánonalakító erők működtek. Nyugatabbra ebből a szellemiségből következik Shakespeare és Bach cenzúrázása, Bizet operájának átírása. De megemlítendő a konföderációs emlékművek módszeres meggyalázása is.

Természetesen Magyarországon a fentiekre nem kerülhet sor.

Az egyéni szerzői név alatt megjelenő cikkek nem a Férfihang.hu szerkesztőségének egységes állásfoglalását, hanem elsősorban a szerzők egyéni véleményét hivatottak kifejezni, bemutatni; céljuk sok esetben mindössze a vita, párbeszéd kezdeményezése a művészi provokáció eszközével. Az írások közlésére a véleményszabadság és a médiapluralizmus érvényre juttatásának igényével kerül sor. A Férfihang.hu szerkesztőségének, moderátorainak elsődleges feladata a vonatkozó törvényi keretek és a jóízlés kívánalmainak betartatása.

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések