Igényeljen Napi Újság tagsági kártyát és tegyen szert velünk egy kis mellékes jövedelemre. Töltse ki a kártya igénylólapot ide kattintva.

Hogy dönt az önvezető autó ha elkerülhetetlen ütközés felé tart? Kit tart életben és kit hagy meghalni?

Az önvezető autóknak számos kihívással kell szembenézniük. Felmerül a jogos kérdés például, hogy egy önvezető autó okozta balesetnél ki a hibás?
Képzeljük csak el a szituációt: egy önvezető autó közeledik egy útkereszteződéshez, és egyszer csak egy gyerekeket szállító iskolásbusz hirtelen a kocsi elé kanyarodik nagy sebességgel. Nincs idő arra, hogy biztonságban félreálljon, és arra sincs lehetőség, hogy az autóban ülő utas átvegye az irányítást az automata autótól. A járművet vezető robotnak igen súlyos morális döntést kell meghoznia.

Mit tehet ilyenkor a robot?

* Vezesse az autót az árokba, megölve ezzel az autó utasait, de megmentve az iskolásokat?
* Rántsa el a kormányt és száguldjon a szemközti sávba, ami szintén nagyon veszélyes, miközben a busz utasai túlélnek.
* Rohanjon bele a buszba, és így a gyerekeket és az autóban utazókat is ölje meg?

Amerikában már az MIT és a Kaliforniai Egyetemen is feltették ezeket a kérdéseket. Ma már ez nem csak elméleti szinten jelenthet problémát, hiszen az előrejelzések szerint néhány év múlva már több tízezer félig autonóm jármű közlekedhet majd az utakon az egész világon. A tech cégek lázasan dolgoznak azon, hogy minél több önműködő autó kerüljön be a hétköznapokba, a Google és a Waymo mellett a versenybe már beszálltak olyan cégek is, mint például Volkswagen, a Volvo, az Uber vagy a Tesla

A nagy kérdés az, hogy ilyen szituációban hogyan döntsön a mesterséges intelligencia.

* Mi alapján rangsoroljon?
* Kinek az élete, testi épsége a fontosabb?
* Hogyan határozza meg a túlélési valószínűségeket?
* És persze a legfontosabb kérdés: dönthet-e egyáltalán egy robot életről és halálról?

Kell megoldás, mert az önvezető járművek itt vannak

Az önjáró járművek megkönnyítik az utazást, megspórolják az időt a munkavállalóknak és lehetőséget biztosítanak az időseknek és a fizikai problémákkal küzdőknek, hogy mobilisak legyenek, és egyes jelentések szerint évről évre jelentősen csökkentik majd a közúti balesetben elhunytak számát az Egyesült Államokban. A világon jelenleg 3-4 cég foglalkozik önvezető autók fejlesztésével, ám az önvezető autók elterjedése azonban több aggályos kérdést felvet.

A torontói X-Matik nevű startup egy olyan megoldást fejlesztett ki nemrég, amely már úgynevezett második fokozatú önvezetést tud, azaz a vezető leveheti a kezeit kormányról menet közben. Ráadásul a LaneCruise nevű rendszer csak mintegy félmillió forintba kerül, és bármilyen autóba beépíthető. Az átalakító csomagban kamerák, kontrollerek és a szükséges szoftverek mellett egy képernyőt is segíti a forgalomban való közlekedést. Az önvezető rendszer nem csak leolvassa, de értelmezi is a táblákat, az úton lévő jeleket és valós időben figyeli a jármű környezetét, minden gyalogost és járművet érzékel.

Ez persze nem jelenti azt, hogy ne okozhatna balesetet egy ilyen önvezető autó.

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések