A legfrissebb tartalmainkért kövess minket a Google Hírekben, Facebookon, Twitteren (X-en), Instagramon, Threadson vagy YouTube-on!

Ebben a rendszerben még a szomszéd lányba sem volt szabad beleszeretni

Elkobzott lakások, felégetett boltok, rejtélyeket rejtő faládák egy szekéren. Különös múltat idéz fel az 1945 című film. 
Pattanásig feszült atmoszféra, ki nem mondott sérelmek, lovas szekérrel visszatérő elhurcoltak – egy falu, ami külső szemlélőként nézve békés, csendes, konfliktusoktól mentes, a házak falai között viszont visszataszító titkok rejlenek. Török Ferenc 1945 című új filmjében egy letűnt kort idéz meg: egy olyat, amelyben nem tudni, kitől kell jobban félni, az embertől vagy a rendszertől, kitől lehet segítséget kérni, ha még a paptól sem, és ki iránt lehet szerelmet érezni, ha még a szomszéd lány is átvág. Egy olyan titkokkal teli világ ez, amiről már csak a nagyszülők és a fennmaradt dokumentumok tudnak mesélni a mai kor emberének.

1945. augusztus 12-én, 11-kor indul történetünk. A névtelen falu jegyzőjének fia épp nősülni készül, amikor a vasútállomáson két ismeretlen férfi jelenik meg két nagy ládával, szándékaik és kilétük kétséges. Ketten járják körbe a lagzira való előkészület hevében égő apró települést: ez az ártatlan(nak tűnő) séta pedig végérvényesen felkavarja az állóvizet a falu poshadásnak induló mocsarában…

Bár a leírtak alapján is szembeötlő az, hogy nem egy kilőtt puskagolyó sebességével hasító filmről van szó, ez mit sem von le „élvezeti értékéből”. A lassan hömpölygő, ám unalmassá egyszer sem váló történetmenetbe jól megválasztott időkben illesztenek bele váratlan fordulatokat, amelyek sötét pezsgést hoznak az elnyomott indulatok súlya alatt roskadozó sztorinak. A 90 perces film első fél óráját mindössze arra szánják a készítők, hogy kidolgozott jellemrajzot adjanak a fontosabb szereplőkről, és az alig egy percre feltűnő, a társadalom különböző rétegeit szimbolizáló karakterekről is megtudjon valamilyen pluszt a néző.

Az 1945-ben patikapontossággal vannak mérlegre helyezve a prioritások mind a karakterek, mind a történetvezetés szempontjából. Szemet gyönyörködtető egyensúllyal dolgozik, egy pillanatra sem billen ki, és végig a hatása alatt tart. A karakterek tűpontossággal vannak megalkotva, mégis a mesterkéltség látszatát is kerülik, a párbeszédek hihetőek és nem szájba rágósak. Olyanok, amelyeket egy kisebb település falunapján is hallhatnánk a műanyag székes, viaszos vászonnal letakart plasztik asztal mellett. Elképesztő többletet ad az a mázsás súly, amit a szülő-gyerek viszonyok akaszthatnak a résztvevők nyakába: azt, hogy szembeszállni sem szabad, így élni viszont mégse kéne. Az apa-fiú, anya-fiú kapcsolódási pontok színes tárháza ugrik ki ebből a monokróm, fekete-fehérben leforgatott filmből.

Az ismeretlen a semmiből megérkezik a faluba, (feltehetően) a fiával – ők anélkül mutatnak mérhetetlen tiszteletet és alázatot egymás iránt, hogy bármit szólnának. Ezzel szemben a jegyző és a fia állandóan szóval tartják egymást: elbeszélnek egymás mellett, az indulatok fortyognak, mint lezárt fazékban a felhevített tej, és egyszer csak kiszaladnak, mikor már nem lehet tovább bírni a levegőtlenséget, a megfojtottságot és a mocskos hazugságokat. Szintén nagyon fura a fiát rajongásig imádó, gyógyszerfüggő anyukája figurája: bár még a jövendőbeli menyébe is beleköt az asszony, amikor cselekedni kell gyorsan és okosan a gyereke jövőjéért, egy percet sem teketóriázik. Felsejlik a kevésbé tehetős apa-fia páros is: ők – a jól öltözött gazdagokkal szemben – félig kigombolt, izzadt ingben flangálnak a nyári hőségben.

Csodás ívet rajzol le maga a történet is: egy kellő hosszúságú expozíció után jönnek szaggatásszerűen az új információk: a feszültségből elő-előpattannak a kulcsinformációk, a suttogó ajkak közül felszakadnak a félelemmel elhadart vészkiáltások. Azok, amelyek az embertelenség, az igazságtalanság és a rendszer ellen egyaránt szólnak. Az ellen, hogy sem globális szinten, sem országos szinten, sem az falusiak között vagy egyáltalán a családtagok között nincs élhető viszony, mindenhol lesben állnak azok, akiktől félni kell, anélkül, hogy tudnánk róla. Ez a fajta félelem szinte magába szippantja azt az egyszeri mozinézőt, aki a mérhetetlen demokráciából és szabad választások egész sora mellől beül a moziba, és visszatekint alig 70 évvel ezelőttre, amikor minden totálisan más volt. Szépen fogalmazva. Alig 4 óra eseményeit foglalja össze a történet, mégis azt lehet látni, hogy a több éve fennálló rendszer véglegesen megtört, és – akárcsak a westernfilmek zsánerében – semmi sem lesz már olyan, mint előtte volt.

A színészek játéka pedig felteszi az i-re a pontot: Rudolf Péter, elszakadva a bugyuta komédiák világától, csodásan illeszkedik az adott kor miliőjében, s igazából úgy néz ki, mint egy jóllakott Rákosi Mátyás egy keskeny hernyóbajusszal – tegyük hozzá, a basáskodása is rá emlékeztet. Egészen elképesztő Szarvas József és Sztarenki Dóra is: játékukban a megfélemlítettség, az igazság utáni vágy és a szabadulási kényszer egyaránt természetes szépségében kibontakozik.


Az 1945 egyik legszebb és egyben legszomorúbb momentuma mégis az, hogy mindaz, amit a vásznon látunk, nem kitaláció, fikció, eltúlzás. Több millió ember tengette így az életét: elvették tőle, ami az övé volt, ő is eltulajdonítja hát mástól azt, amire veszettül vágyik. Farkasokként portyáznak ezek után az emberek, akikből az emberség utolsó szikrája is kifakult. Egy szörnyű kor szörnyű történései: pedig még egy csepp vért sem láttunk kicsorranni a filmvásznon…

A filmet szerzőnk az Apolló moziban látta. Ön is megnézheti: április 26-ig esténként 20.30-tól. Apolló mozi, Miklós u. 1. Tel.: +36 (52) 417-847, e-mail: info@fonixinfo.hu . A pénztár nyitva hétfőtől vasárnapig: 12.45–20.45 óra. Jegyek: 2D normál – 900 Ft, 2D gyermek/diák – 800 Ft, 2D csoportos (20 fő felett) – 700 Ft, 3D normál: 1130 Ft, 3D gyermek/diák – 1030 Ft, 3D csoportos (20 fő felett) – 930 Ft.

Forrás: dehir.hu

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések