Támogassa munkánkat!

Igényeljen tagsági kártyát. Kattintson IDE.

Naponta százezer autó halad át rajta, nem lehet tovább halogatni a Petőfi híd felújítását


A szakember szerint akár 2030-ig is kihúzhatja felújítás nélkül az átkelő, ugyanakkor egyre drágább lesz a felújítás.

Bár évtizedek óta nem történt átfogó felújítás a Petőfi hídon, rövid távon nem kell attól tartani, hogy használhatatlanná válna – mondta a Magyar Nemzetnek Almássy Kornél, a Budapest Műhely kutatási és elemzési vezetője. A szakember szerint a legrosszabb állapotban lévő járdák esetében előfordulhatnak kisebb korlátozások, ám a híd teherbírása jelenleg még nem jelent közvetlen veszélyt.

Almássy Kornél felidézte: a Petőfi híd 45 éve nem esett át teljes körű rekonstrukción, noha már 2010-ben látszott, hogy a szerkezet több pontján is beavatkozásra lesz szükség.

A hídszerkezet több eleme erősen korrodált, a járdákat ki kell cserélni és szélesíteni, gyakorlatilag teljes felújításra szorul az átkelő

– fogalmazott. Hozzátette: a romlási folyamat természeténél fogva egyre gyorsul, így minden csúszás tovább növeli a költségeket és a beavatkozás mértékét. „Egy-két év halogatás is elég lehet ahhoz, hogy a helyzet a Margit híd felújításakor tapasztalt állapotokhoz kezdjen hasonlítani.”

A szakértő szerint a tervezés még mindig nem indult el. A BKK ugyan nemrég megtartotta az előzetes piaci konzultációt, de a tervezési közbeszerzés kiírása továbbra is késik. A jelenlegi menetrend alapján a tender legkorábban 2026 tavaszára hozhat eredményt, majd közel két év szükséges a kiviteli tervek kidolgozásához. Ezt követően újabb fél év a kivitelezési közbeszerzés, így Almássy úgy látja: 2029 második felében vagy 2030-ban kezdődhet meg a tényleges felújítás.

Addig a híd még elbírja a forgalmat. Teherbírási problémákat nem látok, de járdaszakaszok lezárására számítani lehet

– tette hozzá.

A Fővárosi Közgyűlés előtt lévő javaslat kapcsán Almássy úgy véli, meglesz a politikai támogatás a tervezés elindításához. Mint mondta, a két év alatt kifizetendő 1–2 milliárd forintos tervezési költség a főváros jelenlegi helyzetében is kigazdálkodható.

A beszélgetés során szóba került az is, hogy a Petőfi híd rekonstrukciója egybeérhet-e az Árpád híd felújításával. Almássy ezt nem tartja valószínűnek, ugyanakkor hangsúlyozta: a két átkelő felújítása között nem telhet el újabb tíz év. Szerinte a Petőfi híd tervezésének megkezdése után azonnal neki kell látni az Árpád híd előkészítésének.

Mint ismert, a főváros közlekedési infrastruktúrája évek óta komoly próbatételekkel néz szembe. Kiemelkedő példa erre a Petőfi és az Árpád híd, amelyek a város két legforgalmasabb átkelőjeként szolgálnak, és évtizedek óta súlyos terhelés alatt állnak. A hidak állapota azonban aggasztóvá vált, és a folyamatosan romló szerkezetek mind az autós, mind a gyalogos és biciklis közlekedést veszélyeztetik. Ennek ellenére a főváros jelenlegi vezetése eddig nem tett konkrét lépéseket a hidak teljes körű felújítására.


Százezer autó naponta

A Petőfi hídon kilencven-százezer jármű halad át naponta. Ez a hidat a főváros egyik legforgalmasabb közlekedési útvonalává teszi, mivel a belső kerületeket köti össze a budai oldallal, ahol a rakpartokon, valamint a Nagykörúton és vonzáskörzetében intenzív a forgalom.

Ennek a terhelésnek a kezelésére azonban a híd jelenlegi állapotában már nem képes. A legutóbbi vizsgálatok komoly korróziós károsodásokat tártak fel az acélszerkezeteken, illetve problémák vannak az elöregedett burkolattal és a vízelvezető rendszerrel is. A szakértők már évekkel ezelőtt sürgettek egy átfogó felújítást, de a teljes körű renoválás továbbra is várat magára.

A főváros szerint a felújítások késlekedésének legfőbb oka, hogy nincs elegendő forrás a teljes körű rekonstrukció finanszírozására. A fővárosi önkormányzat költségvetésének helyzete és az egyéb projektek miatt a hidak állapotának javítása hátrébb került a prioritási listán. Mindez annak ellenére történt, hogy a Tarlós István vezette főváros már 2019-ben megkezdte a Petőfi híd felújításának előkészítését.

A BKK közlése szerint a Lánchidat követően a Petőfi híd lehet a következő Duna-híd a fővárosban, amelyet felújítanak.

A beruházás részeként nemcsak a híd, de a kapcsolódó hídfőterek is megújulhatnak: megtörténhet a budai Goldmann György tér és a pesti Boráros tér akadálymentesítése, valamint kisebb léptékű építési beavatkozások. A Petőfi hídnak a közúti, kerékpáros és közösségi közlekedési tengelyek miatt jelentős szerepe van a város életében, a Boráros tér pedig a közösségi közlekedési hálózat fontos átszállási csomópontja, ami azonban jelenlegi állapotában funkcióit korlátozottan, nem megfelelő színvonalon teljesíti, így szükséges a felújítása – írta hivatalos oldalán a Budapesti Közlekedési Központ. A BKK 2020-ban társadalmi egyeztetést is tartott a híd és a környező közterületek felújításával kapcsolatban, azonban ezt követően gyakorlatilag eltűnt a műtárgy felújításának kérdése a napirendről.

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések