Lázár János építési és közlekedési miniszter minden részletre kiterjedő, szigorú és őszinte vizsgálatot kért a MÁV vezetésétől a pénteki magyarkúti siklásos balesettel kapcsolatban. A miniszter szerint a pályaszakaszról készült fénykép- és videófelvételek valóban válaszokat igényelnek, de ezeket kizárólag a szakemberek adhatják meg, nem „a műkedvelő közlekedési szakértők és végképp nem a politikai celebek”.
„A magyarkúti siklásos balesettel két dolgot tilos csinálni: pánikkeltésre használni és félvállról venni. Az elsőhöz felelősség kellene, amit a politikai ellenfeleimtől legfeljebb csak kérni tudok, kikényszeríteni nem. Az utóbbit viszont az állam tulajdonosi jogait gyakorló miniszterként mindenkinek személyesen is garantálom” – írta Lázár János építési és közlekedési miniszter a Facebook-oldalán.
Mint megírtuk, pénteken reggel 8:02-kor kisiklott egy ötkocsis BZ típusú motorvonat Magyarkút vasúti megállóhelynél a Vác–Balassagyarmat vonalon. Az S750-es jelzésű szerelvény első motorkocsija és az első mellékkocsi siklott ki és borult az árokba. A vonaton 20 utas tartózkodott, közülük ketten sérültek meg könnyebben – mindketten MÁV-dolgozók. A helyszíni fotók súlyos kisiklásról tanúskodnak, a baleset oka egyelőre tisztázatlan.
Lázár János szerint a magyarkúti baleset okainak feltárása a következő napok első számú feladata.
Minden részletre kiterjedő, szigorú és őszinte vizsgálatot kértem a MÁV vezetésétől. Tudni akarom, hogy pálya- vagy járműhiba, emberi mulasztás vagy ezek együttese okozták-e a balesetet. Számos fénykép- és videófelvétel kering az interneten az elmúlt napok esőzései során alámosott pálya egy-egy szakaszáról.
Ezek a képek valóban válaszokat igényelnek, de ezeket a válaszokat csak és kizárólag a szakemberek adhatják meg, nem mi, nem a műkedvelő közlekedési szakértők és végképp nem a politikai celebek
– fogalmazott a miniszter.
Mint írta, a MÁV pályahálózata, különös tekintettel a mellékvonalakra számos kihívással küzd, régen – évek óta – megérett már a felújításra. Elmondása szerint ahol lehetett, elindították a felújításokat. Ahol még nem lehetett, ott lassújeleket tettek ki, sebességkorlátozással közlekednek, ha a szakemberek számításai szerint az felelősen vállalható megoldás.
„Ahol pedig egyik megoldással sem tudjuk kezelni az öröklött pályahibákat, ott átmenetileg vagy tartósan autóbusszal szállítjuk az utasokat. A sebességből engedünk, a szállítási módból engedünk, ha kell, csak egy dologból nem engedünk: az utasbiztonságból” – tette hozzá, kiemelve, hogy ezért hazug és szemét dolog a magyarkúti baleset kapcsán általában aláásni a MÁV-val kapcsolatos közbizalmat. Az utasok és a vasutasok is többet érdemelnek ennél az olcsó lejárató kampánynál és pánikkeltésnél.
A magyarkúti siklásos balesettel két dolgot tilos csinálni: pánikkeltésre használni és félvállról venni. Az elsőhöz...
Posted by Lázár János on Friday, September 12, 2025
0 Megjegyzések