Lázár János építési és közlekedési miniszter és Karácsony Gergely főpolgármester hétfőn megállapodott a Budapest-bérletről, ami változatlanul érvényes marad a főváros egész területén a BKK mellett a MÁV, a Volán és a HÉV járatain is.
Az építési és közlekedési miniszter és a főpolgármester a hétfői találkozóján egy teljesen új, átfogó megállapodást kötött a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés viszonyának rendezéséről. A megállapodás utasok százezrei számára teszi olcsóbbá és egyszerűbbé a közösségi közlekedés használatát – derült ki Lázár János és Karácsony Gergely közös közleményéből.
A megállapodás értelmében a Budapest-bérlet változatlanul érvényes marad a főváros egész területén a BKK mellett a MÁV, a Volán és a HÉV járatain is. A Pest megyére váltott havi bérletet, illetve a havi országbérletet 2024. március 1-től a BKK járatain is elfogadják.
Mindegyik bérletet mindkét fél árusítani fogja, minden értékesítési csatornáján – tették hozzá.
Mint
írták, az eddigi, számos vitára okot adó költségalapú elszámolás
helyett a felek abban állapodtak meg, hogy a Budapest-bérletből, a Pest
vármegyei bérletből és az országbérletből származó bevételt, és az ahhoz
kapcsolódó menetdíjkiegészítést – az adott érvényességi terület
sajátosságaihoz igazodóan – teljesítményarányosan osztják meg.
A
miniszter és a főpolgármester egyetértett abban is, hogy az eddig a
Fővárosi Önkormányzatot illető évi 12 milliárd forint normatív
költségvetési támogatás helyett 2024-től a felek egy olyan rendszert
alakítanak ki, amely egyaránt szolgálja a budapesti és az agglomerációs
közösségi közlekedés bevétellel nem fedezett költségeinek megtérülését.
A
minisztérium és a főváros lezárja a tavaly év végén megszűnt korábbi
agglomerációs megállapodással kapcsolatos elszámolási vitákat is. Az új,
átfogó megállapodás eredményeként a Fővárosi Önkormányzat agglomerációs
költségtérítés 2022-2023-as elszámolásként 5,57 milliárd forintot fizet
a MÁV-nak.
A megállapodás technikai részleteit a minisztérium és
az önkormányzat a közlekedési vállalatok bevonásával dolgozza ki úgy,
hogy az 2024. március 1-jén hatályba léphessen – olvasható a
közleményben.
Mennyibe kerül ez az utasoknak?
A
BKK által árusított havi Budapest-bérlet 9500 forintba kerül, amellyel a
Budapest közigazgatási határán belül az 1-99, 101-299, 900-999, M1, M2,
M3, M4, H5, H6, H7, H8, H9, D14 vonalakon, a MÁV-Start meghatározott
vonatain, és a Volánbusz kijelölt elővárosi járatain lehet használni.
A
teljesárú Pest vármegyebérlet 9450 forintba kerül, amely Pest vármegye
és Budapest főváros területén használható utazásra a MÁV-Start helyjegy
nélkül igénybe vehető másodosztályú járatain, a Budapest közigazgatási
határán kívüli szakaszokon közlekedő HÉV-járatokon, valamint a Volánbusz
és a Weekendbus helyközi autóbuszjáratain. A Pest vármegye bérlet a
diákoknak mindössze 945 forintba kerül havonta.
A teljesárú
országbérlet 18 900 forintba kerül havonta, amelyet az egész országban
lehet utazásra használni a helyközi buszokon és vonatokon egyaránt. A
diákoknak mindössze 1890 forintot kell fizetnie, ha az országbérletet
választják.
Drámai bejelentés
Tavaly év
végén arról írtunk, hogy megszűnik, pontosabban nem hosszabbítják meg a
2023. december 31-én lejáró szerződéssel létrejött, úgynevezett hibrid
modellt a HÉV-vonalak és -járatok, illetve az agglomerációs buszjáratok
üzemeltetését illetően.
Ez azt jelentette volna, hogy a jövőben
csak a MÁV vagy a Volán által értékesített jegyekkel vagy bérletekkel
lehetett volna használni a vonatokat, héveket és a buszokat Budapesten
és az agglomerációban. Mindezt azért, mert az Építési és Közlekedési
Minisztérium (ÉKM) jogelődje, valamint Budapest Főváros Önkormányzata
között 2016-ban létrejött szerződés 2022. évi elszámolása tekintetében
nem sikerült megállapodniuk.
A korábbi egységes tarifarendszer
megszűnése miatt fennálló problémát a MÁV-HÉV és a Volánbusz egy
áthidaló megállapodással igyekezett enyhíteni, amelynek értelmében
megmaradt a Budapest-bérlet az agglomerációs vonalakon a főváros
közigazgatási határán belül; valamint továbbra is a BKK látta el a az
egységes forgalomfelügyeleti és utastájékoztatási feladatokat a
HÉV-járatokon és a Volánbusz agglomerációs, úgynevezett „kék”
autóbuszain.
Lázár János január elején végső ajánlatot tett
Karácsony Gergelynek: „Mi elfogadjuk a Volán-, a HÉV- és MÁV-járatokon a
Budapest-bérletet, a budapesti önkormányzat pedig fogadja el az ország-
és vármegyebérleteket. Március 1-jéig áll az ajánlatom”.
Az
építési és beruházási miniszter arra a kérdésre, hogy mi lesz, ha nemet
mond Karácsony Gergely az ajánlatra, elmondta: az országbérlet és a
vármegyebérlet elfogadása egy fair ajánlat, ez Budapestnek is hasznos,
hiszen az agglomerációban dolgozók Budapestre járnak dolgozni,
Budapestnek termelnek pénzt.
Karácsony Gergely főpolgármester
erre az ajánlatra később úgy reagált, hogy a minisztérium részéről nem
érkezett olyan tárgyalási javaslat, amely a Budapest-bérlet konstrukció
fenntartását szolgálta. „Olyan javaslat érkezett, amely a
Budapest-bérlet megszüntetését indítványozta” – fogalmazott.
0 Megjegyzések