A legfrissebb tartalmainkért kövess minket a Google Hírekben, Facebookon, Twitteren (X-en), Instagramon, Threadson vagy YouTube-on!

A jemeni hútik kísérlete a világgazdaság megbénítására


2 hónap alatt körülbelül száz támadás több mint 35 ország kereskedelmi hajói (és katonai hajók, például a Languedoc francia fregatt) ellen.

A Vörös-tengeren a jemeni húti lázadók nemzetközi tengeri forgalom elleni támadásainak veszélye lassítja a globális kereskedelmet. Az Egyesült Államok koalíciót hozott létre a Vörös-tengeri hajózás védelmére.

A Vörös-tengeren a hútik által Irán támogatásával megnyitott front súlyos következményekkel jár, és ez még csak a kezdet. Két hónap alatt száznál is több támadást indítottak, olykor katonai járművek szemben, mint például a  Languedoc francia fregatt, de különösen több mint 35 ország kereskedelmi hajói ellen.


A Szuezi Csatorna Hatóság (SCA) szerint ezek a jemeni lázadók gyakorlatilag blokkolják a Szuezi-csatornához vezető utat, ahol évente több mint 20 000 kereskedelmi hajó halad át. A Galaxy Leader legénységének 25 tagját a mai napig túszként tartják Jemenben.

Az európai cégek már kezdenek figyelmeztetni a hiány veszélyére. Közülük az Ikea arra figyelmeztet, hogy készlethiánytól kell tartani.

„A Szuezi-csatornában kialakult helyzet késéseket fog okozni, és bizonyos Ikea-termékek elérhetőségi korlátaihoz vezethet” – írja a svéd csoport az AFP-nek küldött üzenetében.

Izrael is megkongatta a vészharangot:

 
Az izraeli Élelmiszeripari Szövetség szerint „vészhelyzetekben fennáll az élelmiszerhiány veszélye” a „Vörös-tengert fenyegető veszélyek” miatt.

Más termékek is nyilvánvalóan veszélyben vannak, mivel a Nemzetközi Hajózási Kamara (ICS) szerint a világkereskedelem több mint 12%-a ezen a tengeri autópályán halad keresztül, amely összeköti a Földközi-tengert az Indiai-óceánnal, így Európát Ázsiával.

A gazdasági következményeket még nem hozták nyilvánosságra, de a számla valószínűleg súlyos lesz az államok, a hajótulajdonosok és ügyfeleik, valamint végső soron a fogyasztók számára, akik további áremelkedésekre számíthatnak.

A brit BP olaj- és gázipari nagyvállalat a napokban úgy döntött, hogy felfüggeszti a Vörös-tengeren történő összes tranzitot.

A pénzügyi következmények valószínűleg súlyosak lesznek. 2021-ben, amikor az Evergreen konténerhajó elzárta a Szuezi-csatornát egy rossz manőver után zátonyra futva, a globális kereskedelem veszteségét napi 6-10 milliárd dollárra becsülték.

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések