2 hónap alatt körülbelül száz támadás több mint 35 ország kereskedelmi hajói (és katonai hajók, például a Languedoc francia fregatt) ellen.
A Vörös-tengeren a jemeni húti lázadók nemzetközi tengeri forgalom elleni támadásainak veszélye lassítja a globális kereskedelmet. Az Egyesült Államok koalíciót hozott létre a Vörös-tengeri hajózás védelmére.
A
Vörös-tengeren a hútik által Irán támogatásával megnyitott front súlyos
következményekkel jár, és ez még csak a kezdet. Két hónap alatt száznál
is több támadást indítottak, olykor katonai járművek szemben, mint
például a Languedoc francia fregatt, de különösen több mint 35 ország
kereskedelmi hajói ellen.
A Szuezi Csatorna Hatóság (SCA) szerint ezek a jemeni lázadók gyakorlatilag blokkolják a Szuezi-csatornához vezető utat, ahol évente több mint 20 000 kereskedelmi hajó halad át. A Galaxy Leader legénységének 25 tagját a mai napig túszként tartják Jemenben.
Az
európai cégek már kezdenek figyelmeztetni a hiány veszélyére. Közülük
az Ikea arra figyelmeztet, hogy készlethiánytól kell tartani.
„A
Szuezi-csatornában kialakult helyzet késéseket fog okozni, és bizonyos
Ikea-termékek elérhetőségi korlátaihoz vezethet” – írja a svéd csoport
az AFP-nek küldött üzenetében.
Izrael is megkongatta a vészharangot:
BREAKING: Israel’s Food Industries Association says there is a 'risk of food shortage in emergencies' due to 'threats in the Red Sea'
— The Spectator Index (@spectatorindex) December 25, 2023
Az
izraeli Élelmiszeripari Szövetség szerint „vészhelyzetekben fennáll az
élelmiszerhiány veszélye” a „Vörös-tengert fenyegető veszélyek” miatt.
Más termékek is nyilvánvalóan veszélyben vannak, mivel a Nemzetközi Hajózási Kamara (ICS) szerint a világkereskedelem több mint 12%-a ezen a tengeri autópályán halad keresztül, amely összeköti a Földközi-tengert az Indiai-óceánnal, így Európát Ázsiával.
A gazdasági következményeket még nem hozták nyilvánosságra, de a számla valószínűleg súlyos lesz az államok, a hajótulajdonosok és ügyfeleik, valamint végső soron a fogyasztók számára, akik további áremelkedésekre számíthatnak.
A brit BP olaj- és gázipari nagyvállalat a napokban úgy döntött, hogy felfüggeszti a Vörös-tengeren történő összes tranzitot.
A pénzügyi következmények valószínűleg súlyosak lesznek. 2021-ben, amikor az Evergreen konténerhajó elzárta a Szuezi-csatornát egy rossz manőver után zátonyra futva, a globális kereskedelem veszteségét napi 6-10 milliárd dollárra becsülték.
0 Megjegyzések