A területfejlesztési miniszter szerint Amerika félreérti Kínát, Európában vége a szociáldemokrata-kereszténydemokrata konszenzusnak, Oroszország pedig megtanulhatta volna, hogy a háború hiábavaló.
Navracsics
Tibor területfejlesztési miniszter a Magyar Atlanti Tanács közgyűlésén
napirend előtt felszólalva Európa jövőjével kapcsolatos víziókat
fogalmazott meg. Úgy fogalmazott, „egyre erősödő érzésem van, miszerint
ma Európában, de lehet, hogy a világpolitikában is olyan határhoz
érkeztünk, amelyről csak utólag fog kiderülni, hogy valóban korszakhatár
volt-e”, és „azzal kell számolnunk, hogy azok az erővonalak és
tényezők, amelyek az elmúlt időszakban meghatározták és komfortossá
tették a világunkat, megváltoznak”.
Szerinte Európa jövőjét három alapvető változás határozza meg
Egyrészt „most telik el egy emberöltő a közép-európai demokratikus átmenetek óta”, „egy olyan nemzedékváltásnak vagyunk szemtanúi, amely már minőségileg más nemzedéket hoz Európába” hiszen „most már fiatal családapa, családanya az, aki akkor született, amikor a demokratikus átmenetek zajlottak Közép-Európába, belenőttek egy egységes Európába”;
Másrészt „minden jel azt mutatja az európai belpolitikában, hogy az a második világháború utáni konszenzus, amelynek alapja a kereszténydemokrata-szociáldemokrata rivalizálás, néha együttműködés volt, véget ért”,
Harmadrészt pedig 1945 óta most először van
Európában „olyan háború, amelyet az 1945-ös világháború valamely
résztvevője Európán belül vívott”, így Európa sérthetelenségének
képzete, melyet már a jugoszláv háborúk is súlyosan roncsoltak, végleg
összeomlott.
Európa: kereszténység és nemzetállamok
Navracsics leszögezte: „amikor Európáról beszélünk, valójában kultúráról beszélünk”. Földrajzilag Európáról beszélni értelmezhetetlen, mert földrajzilag „Európa Ázsiának egy jól tagolt és nagy méretű, de mégiscsak: félszigete”. Az európai kultúrában pedig minden a három hegy körül forog: a Capitolium, az Akropolisz és a Golgota a három hegy, amely meghatározza az európai kultúrát, amely Európát Európává teszi.
Ezek
jelölik ki az európai civilizáció két alappontját: a kereszténység
kultúráját, amely a vasárnapi pihenőnaptól az ünnepek ritmusáig mindent
áthat; illetve a nacionalizmussal összekapcsolódó államiságnak a francia
abszolutizmustól kezdődően, majd a francia forradalommal megerősített
módon fennálló formáját, amely Európát a nemzetállamok hazájává tette.
Hangsúlyozta: a magyar politikai gondolkodás a francia, Jean Monnet-i nemzeti szuverenitási elképzelésen alapszik – azaz
nem vettük át Németországtól a Szent Római Birodalom szuverenitás-koncepcióját,
amely a nemzetek szuverenitása helyett a különböző szuverenitások átfedésén és közös gyakorlásán alapult.
Így változik majd meg Európa
Navracsics
szerint az európai politika megértésének kulcsa, hogy értsük a
kontinens vezetőinek szocializációs mintáit. Úgy látja, Nyugaton a mai
napig az 1968-as szellemiség képezi a gondolkodás alapját, melynek
értelmében az egyre növekvő jólét felszámolja majd az ideológiákat, a
kormányzás pedig előbb-utóbb egyfajta „technikai menedzsmentté”, „jóléti
elosztássá” változik. Úgy látja, tulajdonképpen ez a gondolat volt a
kereszténydemokrata-szociáldemokrata konvergencia eredője.
A
területfejlesztési miniszter figyelmeztet: „a jövő politikai
nemzedékének szocializációs mintái alapvetően meghatározhatják egy
kontinens, egy szövetség politikai jövőjét”, márpedig az európai
politikai vezetésben rövid időn belül őrségváltás következik be. Az új
politikai generáció működésében a politikai kommunikáció már nem
egyetemi előadásokon, hanem mémekben és rövid szöveges üzenetekben
folyik, ezért a jövő Európájában „radikalizálódott, redukálódott
üzenetek küzdenek meg egymással, ami szükségszerűen a radikalizáció felé
viszi Európát”, ami egy „sarkosabb és polarizáltabb közösséget fog
jelenteni”
Ezzel egybecseng az is, hogy a középpártok jelentősége visszaszorul, ideértve a liberális pártokat is.
A legnyugatibb főváros, ahol kereszténydemokrata kormány van, ízlés kérdése, de vagy Stockholm, vagy Bécs”
– emlékeztet Navracsics, aki szerint „a kereszténydemokrácia az ellenzékiséggel vált szinonimává”, s „a nagy nyugat-európai országok egyikében sincs kereszténydemokrata kormány”. Eközben a szociáldemokrácia is identitásválsággal küzd, s erre a belpolitikákban, de az európai politikában is a radikalizáció lesz a válasz.
0 Megjegyzések