A Magyar Tudományos Akadémia Vezetői Kollégiuma, Közoktatási Elnöki Bizottsága, valamint Filozófiai és Történettudományok Osztálya korábbi állásfoglalásai után, most az MTA Elnöksége is állásfoglalást fogadott el a közoktatás helyzetéről és fejlesztésének szükségességéről.
Ebben
azt írják, hogy bár „üdvözlendő, hogy párbeszéd indult a közoktatás
problémáinak megoldásáról a Kormány és a tanárok képviselőinek
részvételével, de a párbeszédet ki kell terjeszteni minden érintettre”.
Elengedhetetlennek tartják „az elbocsátott tanárok visszahelyezését
eredeti munkahelyeikre”, ehhez pedig kérik „a köztársasági elnök
közbenjárását”.
Az MTA Elnöksége szerint „mielőbb biztosítani kell, hogy a pedagógusok fizetése elérje a velük azonos szintű képzettséggel rendelkező szellemi foglalkozásúak fizetésének mindenkori átlagát”. Emellett pedig „szakmai autonómiát kell biztosítani a pedagógusoknak”, illetve „a pedagógus utánpótlás biztosítására meg kell erősíteni az egyetemeken a tanárképzést”.
„Országunknak
a közoktatási rendszer alapos átalakítására, választási ciklusokon
átívelő köznevelés fejlesztési programra van szüksége, amely a
kiemelkedő tehetségek gondozása mellett a társadalmi kohézió növelésének
és a felzárkóztatás céljának is eleget tesz. Ez csak össztársadalmi
megegyezéssel biztosítható” – írják, hozzátéve, hogy „a közoktatás
Magyarországon is meg kell kapja azt a figyelmet és anyagi ráfordítást,
ami a világ élvonalát képező és felzárkózásra törekvő európai és Európán
kívüli országok esetében adott”.
Állásfoglalásukat azzal
zárják, hogy az MTA „felajánlja tagjai és testületei, kiváltképpen a
Pedagógiai Tudományos Bizottság és a Közoktatási Elnöki Bizottság
tudását és tapasztalatait, hogy segítse egy tudományosan megalapozott,
korszerű közoktatás feltételeinek kialakítását”.
0 Megjegyzések