A legfrissebb tartalmainkért kövess minket a Google Hírekben, Facebookon, Twitteren (X-en), Instagramon, Threadson vagy YouTube-on!

Koronavírus és utazás: foglalás, visszatérítés, karantén, minden fontos tudnivaló

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége készített hasznos összefoglalót az utazások, foglalások és visszatérítések témakörében a koronavírus okozta helyzet kapcsán, a jelenlegi, világjárvány esetére.

Sajnos nagyon sok fogyasztó szembesülhetett azzal, hogy már megrendelt, kifizetett út lemondása esetén milyen válaszokat kapott akár az utazási szolgáltatótól, akár egy szállodától, akár a légitársaságtól vagy fog szembesülni a válaszokkal, ha most szeretne lemondani egy már befizetett utat. Ráadásul sokan most olvassák el az általános szerződési feltételeket és lesznek tisztában azzal, hogy mit is jelent egy olyan vis maior helyzet, amit nem a szálloda, nem az utazási iroda, nem légitársaság, hanem egy járvány okozott.

Az elmúlt időszakban a kialakult helyzet miatt rengeteg megkeresés érkezett a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez.

Nézzük a felmerült kérdésekre adott válaszokat. Sok jogszabály rendelkezik az ilyen helyzetekre, és ezek közül az egyik legfontosabb az utazási szolgáltatásokra vonatkozó szerződésekről, különösen az utazási csomagra és az utazási szolgáltatás együttesre vonatkozó szerződésekről rendelkező 472/2017. (XII.28.) Korm. rendelet. Ugyanakkor ugyanilyen fontos a felek által aláírt általános szerződési feltétel tartalma is.

1. Amennyiben a szerződés felmondásra kerül és a szerződést egy utazási irodán keresztül foglalta le az utas, az utazási iroda bánatpénz megfizetését követelheti a fogyasztótól, a szerződési feltételekben meghatározottak szerint. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy bizonyos határidőn túli lemondás esetén, például, ha még hetven nap van az út megkezdéséig akkor nem, de a szerződésben meghatározott határidőn belüli lemondás esetén akár az út árának felét is elkérheti bánatpénzként, és minél közelebb van a nyaralás napja annál nagyobb összegre jogosult. Ennek egyedüli oka nem az, hogy a fogyasztótól minél több pénzhez jusson a szolgáltató, hanem az, hogy az utazási irodát is súlyos kötbérfizetési kötelezettség terheli, ha lemondja például a fogyasztónak kiközvetített szállást a szállodánál vagy a repülőt a légitársaságnál.

2. Abban az esetben, ha az utas közvetlenül maga rendeli meg a szállást a szállodától vagy az interneten keresztül egy szállásközvetítőtől: a visszaigazolásban egyértelműen le lesz írva, hogy a szállás kötbérmentesen meddig mondható le vagy a szállás lemondása lehetséges ugyan, de az egész összeget elveszíti a fogyasztó, ha például másnap bármilyen okból lemondja a szolgáltatást a fogyasztó. Ez utóbbi esethez - azaz bevállalva, hogy az egész díj elveszhet - a fogyasztók azért ragaszkodnak jobban, mert az ár sokkal kedvezőbb egy ilyen esetben, mintha a még meghatározott ideig lemondható szolgáltatást venné igénybe.

3. A fenti két esetben is igaz, és sokszor kell hangsúlyozni, hogy jól át kell gondolni a jövőben még inkább milyen szerződési feltételeket ír alá a fogyasztó, és hogyan tudja legjobban magát védeni. A most kialakult világjárvány miatt egy esetben jogosult a fogyasztó a befizetett díj azonnali visszatérítésére, az utazásszervezőtől, ha a szerződés megkötését követően a külpolitikáért felelős minisztérium által vezetett honlapra felkerül az „utazásra nem javasolt” célországok közé az adott utazás során meglátogatni kívánt ország. Természetesen a lehetőség ilyenkor is fennáll, hogy a felek a szerződést közösen módosítsák, akár úgy is, hogy egy más időpontra átfoglalják az utat.

Fontos aláhúzni, hogy a fokozott biztonsági kockázatot rejtő országok és térségek felsorolása alatt található országokba történő utazás esetén is csak a szálloda, a szolgáltatást nyújtó jóindulatán fog múlni egy fogyasztói lemondás esetén - ha a szerződési feltételek szerint bánatpénzt vagy kötbért kellene az utasnak fizetni -, hogy milyen összeget fizet vissza vagy milyen más alternatív lehetőséget ajánl fel a fogyasztónak.

Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a szállodák külföldön ragaszkodnak a szerződésben meghatározottakhoz, függetlenül attól, hogy milyen intenzitású a járvány az adott területen, az érintett országban.

4. Nem szabad elfelejteni viszont, hogy egy járattörlés teljesen önálló életet él a szállástól, ha például a fogyasztó saját maga intézte foglalásait. Erre fel kell készülnie a fogyasztóknak! A tegnapi napon derült ki, hogy az Amerikai Egyesült Államok is beutazási tilalmat vezet be, tehát rengeteg járatot fognak törölni a légitársaságok. Ezekben az esetekben lehetőség van az átfoglalásra egy későbbi időpontra, vagy a légitársaságnak vissza kell fizetnie a repülőjegy vételárát az utas részére.

5. Fel kell készülni arra is, különös tekintettel, ha közeljövőben utazna valaki külföldre, hogy bármikor a célország lezárhatja határait. A biztosítások ilyen esetben, emiatt nem védik a fogyasztót.

6. A biztosítási szerződések egyik típusa esetén, azaz a storno biztosítás kizárólag abban védi a fogyasztót, ha ő kerül utazásképtelen állapotba például még az utazás megkezdése előtt, illetve a betegségbiztosítás esetén a biztosító a kint tartózkodás alatti betegségez kapcsolódó kárainkat, költségeinket fogja fedezni.

Leegyszerűsítve, ha külföldön állapítják meg, hogy megfertőződtünk akkor fizet a biztosító, ha az ország közegészségügyi rendelkezése miatt kerül a fogyasztó karanténba, akkor a biztosító nem fog téríteni.

További hírek:

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések