Breaking News

Hirdetés

A szénhidrátéhség leggyakoribb okai a dietetikusok szerint: ördögi körbe kerülhetsz, ha nem ismered fel

Időnként mindenkire rátör a farkaséhség, de, ha konstans, csillapíthatatlan vágyat érzel a szénhidrátra, az több problémát is felvethet.
Több fogyókúrás módszer radikálisan korlátozza a szénhidrátbevitelt, ám a legtöbb diétázó számára hosszútávon ezek az előírások tarthatatlanok, az étrend elhagyását követően pedig szinte biztos a visszahízás. 

Ez nem is csoda, elvégre a szénhidrátok a test üzemanyagát jelentik a napi tevékenységhez. Persze, ehhez jól kell választani, és a menüsort úgy összeállítani, hogy a bevitt kalóriák jó szénhidrátokból származzanak. A kontrollálatlan, hosszú ideig tartó a fehér lisztes, cukros ételek iránti szénhidrátéhség hátterében azonban komoly betegség is állhat. 

Fokozott stressz, kezeletlen lelki probléma

Az ember hajlamos egészségtelen nassolnivalók után nyúlni egy nehéz, stresszes helyzetben, hiszen az evés ilyenkor afféle önnyugtató funkciót tölt be, ám ez rendszerint nem tart sokáig. A dietetikusok szerint komolyabb lelki trauma esetén mindenképp érdemes szakember segítségét kérni, hiszen a feldolgozatlan problémák ördögi körbe sodorhatják a diétázót, aki az evésben látja az egyetlen kiutat a gondok elől.

Inzulinrezisztencia

A szénhidrátéhség legfőbb okozója azonban az ingadozó vércukorszint: a gyors felszívódású szénhidrátok - ahogy a nevük sugallja - hirtelen megemelik a glükózszintet, és egyszerre nagy mennyiségű inzulint juttatnak a vérbe. Ezt azonban hirtelen vércukorszintesés követi, ami farkaséhségben nyilvánul meg.

Az inzulinrezisztencia tüneteként étkezés után egy-két órával gyakran álmosság, fáradékonyság is felléphet, kiváltképp a fehér lisztből, netán finomított cukor hozzáadásával készült ételek fogyasztása után. De enyhe remegés, szapora szívverés, sőt, cukoréhség sem kizárt. Utóbbival a szervezet kompenzálni igyekszik a hirtelen lezuhant glükózszintet. Korábbi cikkünkben részletesebben olvashatsz arról, miért okoz elhízást az inzulinrezisztencia, és hogy lehet mégis fogyni.

Magnéziumhiány

A magnézium segít szabályozni a vércukorszintet, így hiánya hirtelen támadó éhségben nyilvánulhat meg. A magnéziumhiány a diabétesszel is összefügg. A cukorbetegek ugyanis az átlagosnál több vitamint és nyomelemet - többek közt magnéziumot - veszíthetnek vizeletükkel, mint az egészséges emberek, ezért pótlásuk kiemelten fontos. Ellenkező esetben a krónikus fáradtságon kívül izomgörcsök is jelentkezhetnek. A hüvelyes zöldségek, a spenót és a halak biztos magnéziumforrások, ugyanakkor mindenekelőtt konzultálj szakorvossal, aki egyszerű vérvizsgálattal megállapítja a magnéziumhiányt.

Folyadékhiány

Amikor az ember cukros ételeket kíván, sokszor valójában csak szomjas. A két inger ugyanott, a hipotalamuszban keletkezik az agyban. Ezért, ha elég vizet iszol, könnyebb elkerülni a folyamatos nassolást. Ezenkívül már egy egészen kis fokú dehidratáltság is teljesen felborítja a szervezet egyensúlyát. Az Annals of Family Medicine tanulmányacsak egy a sok közül, ami rávilágít a folyadékfogyasztás fontosságára úgy általában az egészség és főképp a karcsúság szempontjából. Dr. Tammy Chang és csapata a Michigani Egyetemen végeztek egészségügyi felmérést 9500 résztvevővel, akiknél vizeletmintából mutatták ki szervezetük dehidratációs szintjét.

Kiderült, hogy a minimális folyadékot fogyasztó személyek nemcsak átlagosan súlyosabbak, hanem mintegy 1,59-szer nagyobb kockázattal kórosan elhízottak voltak.

Nincsenek megjegyzések