Támogassa munkánkat!

Igényeljen tagsági kártyát. Kattintson IDE.

Hogy dönt az önvezető autó ha elkerülhetetlen ütközés felé tart? Kit tart életben és kit hagy meghalni?

Az önvezető autóknak számos kihívással kell szembenézniük. Felmerül a jogos kérdés például, hogy egy önvezető autó okozta balesetnél ki a hibás?
Képzeljük csak el a szituációt: egy önvezető autó közeledik egy útkereszteződéshez, és egyszer csak egy gyerekeket szállító iskolásbusz hirtelen a kocsi elé kanyarodik nagy sebességgel. Nincs idő arra, hogy biztonságban félreálljon, és arra sincs lehetőség, hogy az autóban ülő utas átvegye az irányítást az automata autótól. A járművet vezető robotnak igen súlyos morális döntést kell meghoznia.

Mit tehet ilyenkor a robot?

* Vezesse az autót az árokba, megölve ezzel az autó utasait, de megmentve az iskolásokat?
* Rántsa el a kormányt és száguldjon a szemközti sávba, ami szintén nagyon veszélyes, miközben a busz utasai túlélnek.
* Rohanjon bele a buszba, és így a gyerekeket és az autóban utazókat is ölje meg?

Amerikában már az MIT és a Kaliforniai Egyetemen is feltették ezeket a kérdéseket. Ma már ez nem csak elméleti szinten jelenthet problémát, hiszen az előrejelzések szerint néhány év múlva már több tízezer félig autonóm jármű közlekedhet majd az utakon az egész világon. A tech cégek lázasan dolgoznak azon, hogy minél több önműködő autó kerüljön be a hétköznapokba, a Google és a Waymo mellett a versenybe már beszálltak olyan cégek is, mint például Volkswagen, a Volvo, az Uber vagy a Tesla

A nagy kérdés az, hogy ilyen szituációban hogyan döntsön a mesterséges intelligencia.

* Mi alapján rangsoroljon?
* Kinek az élete, testi épsége a fontosabb?
* Hogyan határozza meg a túlélési valószínűségeket?
* És persze a legfontosabb kérdés: dönthet-e egyáltalán egy robot életről és halálról?

Kell megoldás, mert az önvezető járművek itt vannak

Az önjáró járművek megkönnyítik az utazást, megspórolják az időt a munkavállalóknak és lehetőséget biztosítanak az időseknek és a fizikai problémákkal küzdőknek, hogy mobilisak legyenek, és egyes jelentések szerint évről évre jelentősen csökkentik majd a közúti balesetben elhunytak számát az Egyesült Államokban. A világon jelenleg 3-4 cég foglalkozik önvezető autók fejlesztésével, ám az önvezető autók elterjedése azonban több aggályos kérdést felvet.

A torontói X-Matik nevű startup egy olyan megoldást fejlesztett ki nemrég, amely már úgynevezett második fokozatú önvezetést tud, azaz a vezető leveheti a kezeit kormányról menet közben. Ráadásul a LaneCruise nevű rendszer csak mintegy félmillió forintba kerül, és bármilyen autóba beépíthető. Az átalakító csomagban kamerák, kontrollerek és a szükséges szoftverek mellett egy képernyőt is segíti a forgalomban való közlekedést. Az önvezető rendszer nem csak leolvassa, de értelmezi is a táblákat, az úton lévő jeleket és valós időben figyeli a jármű környezetét, minden gyalogost és járművet érzékel.

Ez persze nem jelenti azt, hogy ne okozhatna balesetet egy ilyen önvezető autó.

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések