A nyári szabadságolások legsűrűbb időszaka után folytatódik a Keleti pályaudvar pályahálózatának felújítása, ezért augusztus 25-én 4 hétre bezár a központi állomás: a megszokott járatok átmenetileg nem ide érkeznek és nem innen indulnak. Ezek a forgalmi változások jelentősen érintik a győri, pécsi, hatvani−miskolci és az újszászi−békéscsabai vasútvonalokon közlekedőket, ugyanakkor az érintett vonalak mentén a MÁV-csoport több, úgynevezett átadópontot alakít ki Budapest-szerte, ezek a HÉV, Volán járataival és a BKK-járataival is könnyen elérhetők a főváros minden részéről.
A MÁV-csoport tájékoztatása szerint 2019 után a legnagyobb beruházást hajtják végre a Keleti pályaudvaron, a beavatkozások nagy része a műszaki, kisebb része az utasforgalmi tereket érinti. A szeptember 20-ig tartó teljes forgalomszünetelés alatt éjjel-nappal dolgoznak majd a szakemberek és a munkagépek, így megvalósul számos megbízhatóságot javító és a pályasebesség emelését lehetővé tévő karbantartás: síneket, váltókat és több mint 2 ezer talpfát is cserélnek; ágyazatot pótolnak és három kilométernyi szakaszon ágyazatrostálást végeznek; 14 kilométeren szabályozzák a vágányokat; mintegy 16 kilométeren pedig a felsővezetéki hálózatot javítják.
Emellett a pályaudvar üzemi és utasforgalmi területeit ellátó elektromos elosztóberendezések karbantartását és cseréjét, valamint ezek távfelügyeleti rendszerbe kötését is tervezik. Átépítik az 1. és 2. vágányok közötti peront, az összes perontetőn is elvégzik a karbantartást, valamint javításokat végeznek a peronok járdáin.
Miért szeptember elején zajlik a felújítás?
A szeptember elejétől erősödő munkahelyi és iskolai ingázás ideiglenes forgalmi rendjének megszervezésére több megoldás is rendelkezésre áll, mint a nyáron hagyományosan erős távolsági forgalom átirányítására, így a beruházásokat tudatosan időzítették az iskolai szünet végéhez.
Az ideiglenes forgalmi rend kínálta lehetőségek minél pontosabb megismerése és minél teljesebb kihasználása érdekében arra kérik az utasokat, hogy ebben a néhány hétben ne megszokásból utazzanak, indulás előtt tájékozódjanak a MÁV-csoport hivatalosan felületein.
A győri fővonal járatai a Keleti pályaudvar helyett Budapest-Kelenföldről indulnak, és oda is érkeznek. Kelenföld vasútállomás és a Keleti pályaudvar között az M4-es metróval utazhatnak.
A Budapest–Miskolc közötti InterCityk, valamint a Tisza-tó sebesvonat a Keleti pályaudvar helyett a Nyugati pályaudvarról indul, és oda is érkezik. Az InterRégiók és az S80-as vonatok a Keleti helyett Kőbánya felsőről indulnak, és oda is érkeznek. A belváros felé rugalmasabb eljutási lehetőségek biztosítása érdekében pótlóbuszok közlekednek Kőbánya felső és a Puskás Ferenc Stadion metróállomás között.
Több száz szakember áll munkába
A pécsi és a kaposvári InterCityk fővárosi végállomása Budapest-Kelenföldre kerül át. A korlátozás ideje alatt az S76-os vonatok egy része meghosszabbított útvonalon, Pilisvörösvár–Pécel között közlekedik, átszállási lehetőséget biztosítva az M3-as metróra. A Nyugati pályaudvar leterheltségének, forgalmának enyhítése érdekében az S21-es vonatok jellemzően Kőbánya-Kispest állomáson fordulnak.
A 400-450 szakember közreműködésével és számos munkagép, vasútüzemi és közúti jármű igénybevételével tervezett szerelési munkák eredményeként a Keleti pályaudvaron javulni fog a berendezések üzembiztonsága, jelentősen csökken majd a meghibásodások, az üzemzavarok száma.
A vágányokon, a váltókon (kitérőkön) és a felsővezetéki hálózaton végzendő munkálatok jelentős mértékben javítani fogják a pályaudvarra érkező és onnan induló vonatok menetrendszerű közlekedését, azaz a pontosságot, kiszámíthatóságot is. A vasúti pályán végzett munkáknak köszönhetően – az előírt őszi utószabályozásokat követően – visszaemelik a pályára engedélyezett sebességet a fővágányokon, a nyílt vonalon, továbbá a mellékvágányokon is megszüntetjük a korlátozások jelentős részét, ez azért is fontos, mert a sebességkorlátozások átlagosan másfél perces késéseket okoznak. Csökkenni fog a tolatási, kocsirendezési műveletek ideje, így megnő a pályaudvar kapacitása, csökkennek a feltorlódások.
A teljes lezárást követően a vágányzárat, jelentős forgalomkorlátozást nem igénylő munkák, karbantartások folytatódni fognak a Keletiben az utasforgalom fenntartása, annak lehető legcsekélyebb zavarása mellett.
A Keleti pályaudvar teljes lezárására alatt olyan munkákat végeznek, amelyeket csak a vonatforgalom teljes szüneteltetésekor lehet elvégezni, amikor a pályaudvar infrastruktúrája szabadon hozzáférhető, valamint a rendelkezésre álló, a MÁV saját forrásából finanszírozott mintegy 4,4 milliárd forintos költségkeretet is hatékonyan lehet felhasználni.
A Keleti pályaudvar kieső vonatforgalmának pótlása érdekében az érintett térségek helyközi Volán-járatait javasolják használni, illetve a BKK-val egyeztetve készülnek a fővárosi járatok sűrűbb közlekedésére, jegyelfogadásra is, így az utasok a számukra kedvezőbb eljutási lehetőségek közül tudnak majd választani.
A Keleti pályaudvar földszintjén csak a Kormányablak és a Rendőrség üzemel a csarnokban végzett munkálatok miatt. A belföldi és a nemzetközi jegyértékesítés és az ügyfélszolgálat az Utascentrumban lesz elérhető, amely a munkálatok ideje alatt, augusztus 25-től szeptember 20-ig az aluljárószint felől lesz megközelíthető – kiépített biztonságos, fedett folyosón keresztül. Valamennyi jelenlegi Utascentrum-szolgáltatás elérhető marad, de a csoportos utazások szervezése és a jegyátvétel is biztosított lesz.
Fontos, hogy a jegykiadó automaták, valamint a 9. vágány melletti Prémium váró (Premium Lounge) és a csomagmegőrző automaták nem lesznek elérhetők ebben az időszakban.
A több hónapos egyeztetések alatt kialakuló módosított menetrendek, hirdetmények az online felületeinken (MÁV és MÁV+ app, EMMA, jegy.mav.hu) legkésőbb augusztus 10-től lesznek elérhetők, és akkortól lehet a vonatokra keresni az új menetrendek alapján. Erről időben újabb tájékoztatást adnak a megszokott felületeken és a sajtó útján. Alternatív utazási javaslatokkal is készülnek a közösségi közlekedést választók számára.
A vonatokat és az alternatív járatokat, azok összehangoltságát, valamint az utasforgalmat is folyamatosan figyelemmel kísérjük, így az első napok tapasztalatai alapján még a szeptemberi iskolakezdés előtt javítani, igazítani tudjuk a forgalmi rendeket, menetrendeket, szükség szerint az Országos Haváriaközpont munkatársai is beavatkoznak az alternatív járatok közlekedésébe. A pénztári forgalmak alakulását fokozottan figyelik, és amennyiben szükséges, a rendelkezésre álló erőforrások tükrében biztosítanak pénztári erősítést, nyitvatartás-hosszabbítást stb.
Csatlakozási rendszer, átszállási lehetőségek
Jelenleg még zajlanak az egyeztetések a járatsűrítések finomhangolásáról, az erősítések, sűrítések részleteiről és a menetrendekről. Városon belül több átadási pontot alakítunk ki:
- Rákoshegy
- Rákos
- Kőbánya felső
- Pillangó utca
- Kelenföld vasútállomás
- Kőbánya-Kispest
- Újpest-Városkapu
- Nyugati pályaudvar
- Puskás Ferenc Stadion
Az utazáshoz javasolt ezeket az átadási pontokat használni, melyek Volán-, HÉV- és BKK-járatokkal is könnyen elérhetők a főváros legtöbb részéről. Augusztus közepéig részletesebb eljutási javaslatokat, térképeket tesznek közzé, ezekből is lehet majd a vágányzár kezdete vagy utazás előtt ismét tájékozódni.
A vármegye- és országbérlettel rendelkezőknek nem kell további jegyváltással, költséggel számolni, a vasúti jegyeket pedig elfogadják az alternatív útvonalakon közlekedő, lentebb jelzett Volán- és BKK-járatokon. A várható nagyobb utasforgalom miatt ezeket sűrűbben indítják a közlekedési társaságok a lehetőségek figyelembevételével.
A jelentős mértékű korlátozások mérséklése és az alternatív útvonalak biztosítása érdekében a párhuzamos helyközi autóbuszjáratok közlekedését – a tervek alapján – erősítik.
Kerékpáros és akadálymentes eljutás
A kerékpárosok a felújítás ideje alatt a megszokott vonatokkal tudnak eljutni. A belváros és a külső állomások között kerékpárutakon tudnak haladni.
A mozgáskorlátozottak az eljutások tervezése során forduljanak az Ügyfélszolgálatunkhoz az egyedi igényeknek megfelelő eljutási lehetőség megtervezése érdekében.
Tájékozódási lehetőségek a menetrendekről várhatóan augusztus első hetétől
A módosított menetrendek az online felületeinken (MÁV app, EMMA, jegy.mav.hu) várhatóan augusztus 10-től lesznek elérhetők, és akkortól lehet a vonatokra keresni az új menetrendek alapján. Különös figyelmet fordítanak az állomási és fedélzeti utastájékoztatásra is, valamint Budapest-Kelenföld, Kőbánya felső, Kőbánya-Kispest, Rákos állomásokon, továbbá az első napokban Keleti pályaudvarnál személyes segítők is az utasok rendelkezésére fognak állni az utazással kapcsolatos kérdésekben.
Az állomások, megállóhelyek, vonatok kijelzőin, plakátokon és hangosbemondókon, továbbá az értékesítési csatornákon keresztül, valamint a BKK megállóiban és járatain is időben tájékoztatni fogják az utazóközönséget. Az őszre tervezett – vágányszabályozásokra – éjszakánként kerül sor, nem fogják érinteni a vonatforgalmat.
Nem lehet elodázni a Keleti pályaudvar felújítását
A MÁV vezérigazgatója, Hegyi Zsolt Facebook-oldalán közzétett videóban erősítette meg, hogy nyár végén megkezdődik a Keleti pályaudvar felújítása. Utalt a 2024-ben történt balesetre, amikor két mozdony siklott ki, ez rávilágított arra, hogy fel kell gyorsítani az ország egyik legfontosabb pályaudvarának felújítását.
Vezérigazgatóként ezért az egyik legelső döntésem volt a Keleti program elindítása. Az „elsősegélyt” még tavaly nyáron megkapta a pályaudvar, hiszen a biztonság minden más szempontot megelőz. A munka oroszlánrésze azonban most jön: augusztus 25-től négy hétig teljes lezárás mellett elvégezzük azokat a nagyszabású felújítási munkálatokat, amelyek ahhoz szükségesek, hogy a pályaudvar zavartalan működését hosszú távon is biztosítsuk
− közölte a vasúttársaság vezetője, majd hozzátette, hogy „igyekeztünk úgy megszervezni az ideiglenes forgalmat, hogy az a lehető legkevesebb kényelmetlenséget okozza, de az utasaink megértésére és együttműködésére így is szükségünk lesz”.
(Index)
0 Megjegyzések