A kormány tervei szerint hét kiemelt vasútállomás teljes megújuláson eshet át a következő években, melynek során a bécsi pályaudvarok szolgáltatási modelljét vennék alapul a fejlesztéseknél.
A MÁV és az Építési és Közlekedési Minisztérium által kezdeményezett országos állomásfejlesztési program jelentős érdeklődést váltott ki a befektetők körében. A beérkezett pályázatok négy fővárosi – Keleti, Nyugati, Déli és Kelenföldi – valamint három vidéki – győri, debreceni és szegedi – pályaudvar átalakítását célozzák meg.
A tervezet szerint a fejlesztések magántőke bevonásával valósulnának meg, európai uniós források igénybevétele nélkül. A koncepció érdekessége, hogy a MÁV közös ingatlanfejlesztő társaságokat hozna létre a befektetőkkel, amelyek 99 éves időtartamra üzemeltethetnék az állomások ingatlanjait.
A fejlesztések egyike a Nyugati pályaudvar mögötti terület lenne, ahol két és fél milliárd forintos beruházással tervezik kialakítani a Podmaniczky parkot 2027-re, amely egy 3,2 hektáros rozsdaövezetet alakítana át városi zöldterületté.
A bécsi minta követése nem véletlen, az osztrák főváros főpályaudvara, a BahnhofCity Wien Hauptbahnhof ugyanis példaértékű fejlesztésen esett át. A komplexum húszezer négyzetméteren kínál kereskedelmi és vendéglátó szolgáltatásokat, miközben megőrizte közlekedési csomópont szerepét. Az állomás környezetében egy 109 hektáros új városnegyed is épül, amely 13 ezer lakónak biztosít majd otthont.
A magyar koncepció esetében kihangsúlyozták, hogy nem történik privatizáció, ugyanis az állam tulajdonosi jogköre megmarad, csak a működtetésbe vonnak be hazai befektetőket. A pályázatok részletes kiértékelése jelenleg is zajlik, a konkrét fejlesztési tervek egyelőre üzleti titoknak minősülnek, számolt be róla a Világgazdaság.
0 Megjegyzések