Fokozódik a kereskedelmi vita Brüsszel és Peking között.
Megszavazta a kínai
elektromos autókat sújtó büntetővámokat az Európa Unió pénteken, melyek
mértéke akár a 45 százalékot is elérheti. A döntés így utat nyit az
Európai Bizottság előtt az új szabályok életbe léptetésére, ám alighanem
fokozza a kereskedelmi vitát Brüsszel és Peking között.
A
Bloomberg információi szerint tíz ország szavazott a vámok bevezetése
mellett, míg négy – köztük Németország vagy Magyarország – ellene, 12
tagállam pedig tartózkodott. Az uniós döntés az Európai Bizottság
vizsgálatát követi, mely megállapította, hogy Peking tiltott állami
támogatásokat nyújtott autóiparának, amit azonban Kína tagad és
válaszlépéseket is kilátásba helyezett, többek között a tejtermékek, a
brandy, a sertéshús vagy épp az autóipart célkeresztbe véve –
emlékeztetett a Világgazdaság.
Az EU igyekszik mérsékleni
függőségét Kínával szemben, és Mario Draghi, az Európai Központi Bank
(EKB) volt elnöke is arról írt jelentésében, hogy az államilag
támogatott verseny fenyegetést jelent a kontinens iparára és
sérülékennyé teheti a közösséget a kényszerrel szemben.
Azonban az EU és Kína közötti kereskedelem tavaly 739 milliárd eurót tett ki, így a tagállamok megosztottak a vámok bevezetésének a kérdésében.
A
vámok 45 százalékos szintje úgy jön ki, hogy a már most is létező 10
százalékos vám mellé jöhet akár 35 százalékot is elérő további teher. A
kínai elektromosautó-gyártóknak most azt kell eldönteniük, hogy
lenyelik-e a megemelkedett költségeket, miközben a hazai piacukon az
öldöklő verseny helyez nyomást nyereségükre. A vámok lehetősége miatt
több kínai gyártó is európai gyárak építése mellett döntött, remélve,
hogy azok elkerülik a vámokat.
0 Megjegyzések