Földi László írása.
„Legyen
vagy ne legyen a Gellért-hegyen? Ez a kérdés gerjeszt indulatokat
Európa szívében, az elmúlt napokban Magyarországon. Dél-Amerikában,
Brazília földjén, Rio de Janeiróban található egy látványosság, amely
egyike a legismertebbnek a világon. A Krisztus-szobor, amely a város
minden pontjáról látható, és amelyet a Corcovado-hegy tetejére
építettek. Ez a monumentális, az ég felé törekvő Jézus-szobor a
feszületet formálja, amely magával ragadja a városhoz közeledő hajókon
és repülőképeken utazók figyelmét, miközben látványa uralja a
tengerparton elterülő hatalmas sétányt is. A keresztet ábrázoló
Krisztus-szobor a gazdagok és a szegények lakta negyedekből egyaránt jól
látható és világos üzenetet hordoz: a keresztény hit erejét.
Keresztények
milliói zarándokolnak el ide életük során, akárcsak a muszlimok
Mekkába. A szobor varázsát semmilyen rosszindulatú érv nem tudja
hiteltelenné tenni, miközben lehet, hogy ott, azon a kontinensen senki
nem is akarja megkérdőjelezni létezését. Nem így Magyarhonban, ahol még
egy jezsuita szerzetes is képes ellene szólni ama tervnek, hogy kereszt
épüljön a Gellért-hegy tetején, Budapesten, Magyarországon. Vagyis
Európa közepén, ami korántsem logisztikai tévedés vagy túlzó sovinizmus,
hisz politikai értelemben Európa Portugália atlanti-, és Oroszország
csendes-óceáni partja között terül el. Abban az Európában vitatkoznak
egy kereszt felállításának tervén, amely magát kereszténynek nevezi, de
közben látványos módon távolodik el hitétől. Képesek vagyunk vitánk
közepette elfelejteni őseink áldozatát, akik vérüket adták, hogy
megőrizzék Európát idegen – hitben is idegen – támadókkal/hódítókkal
szemben. Ilyen történelmi múlttal hogyan számolunk el
lelkiismeretünkkel, ha már a hitünk oda is veszett?
Amikor
felvetődik a kérdés, hogy legyen-e kereszt a Gellért-hegyen, az ellenzők
között sokan vannak, akiknek nincs semmilyen hitbéli meggyőződésük.
Akkor vajon mi ösztönzi őket az oppozícióra? Nyilvánvalóan elfeledkeznek
arról az aprónak semmiként nem mondható történelmi tényről, hogy az
első kereszteket Európából misszionáriusok vitték el távoli földrészek
népeihez. Azok az emberek, ahogy Dél-Amerikában is, befogadták a kereszt
üzenetét, amely azóta erőt ad nekik, legyenek bár gazdagok vagy
szegények.
Eközben Európa levette a kereszteket az iskolák,
hivatalok és családi otthonok falairól. A templomokból csak azért nem
távolították el őket, mert magukat a szakrális épületeket számolták fel,
miközben jó néhányuk átalakult kulturális központtá vagy muszlim
imaházzá.Nyilvánvaló, hogy azok a népek, amelyek évszázadokkal ezelőtt
megtértek identitásukban, ma is stabilak, szemben Európával, a
kereszténység valaha volt bástyájával, amely mára a woke-ideológia
csapdájában vergődik.
Szóval ezért van szükség a kereszt
felállítására Európa szívében, Magyarországon, Budapesten, a
Gellért-hegy tetején, hogy korrigáljuk közelmúltunk ideológiai
tévedéseit. Egy kereszt Krisztus vértanúságára emlékeztet, de az emberek
közötti megbékélést is jelképezi. Legfőképp azonban a keresztény
értékek szimbóluma. Semmiképp nem lehet konfliktusok forrása, célja és
résztvevője. A keresztény szimbólumok tisztelete nem a »kiválasztottak«
kiváltsága, hanem múltunk, jelenünk és jövőnk egységét képviselő
megoldás mindenki számára.
A kereszt nem pusztán erkölcsi
iránymutatás, hanem megkerülhetetlen értékrend.Krisztus
megfeszítettségének jelképe nem tesz különbséget vallások között, nem
ítélkezik, legfeljebb sajnálkozik, ha nem keresztény templomban hangzik
el ima Istenhez. Azonban nem jelképezheti az értelmetlen jámborságot
sem, hiszen azok, akik le akarják dönteni a kereszteket, saját emberi és
lelki válságukat bizonyítják csak.”
0 Megjegyzések