Isten veled, XX. század, s minden, ami benned szép volt, jó volt, hősi volt, illúzió volt, remény volt, csoda volt, mozi volt, Isten veled régi szép életünk Elment hát ő is. Az utolsó, a legutolsó mohikán. Belmondót sirattam meg utoljára.
Most elsiratom őt is. Mint valami bakfis. S igazából magamat siratom. Azt a srácot, aki akkor ült a moziban.
S hitte, mindig úgy lesz majd, ahogy van: tehát, hogy van a jó és van a rossz, van a nemes és van a nemtelen, van a bizonyosság és van a hazugság, van a férfi és van a nő, és ezek között nincsen, mert nem is lehet átjárás.
Nem, nem is így van. Nem hittem ezt, mert nem
kellett hinni, hiszen ez volt a magától értetődő. Abban sem hiszel, hogy
levegőt kell venni – csak veszed. Szóval nem hittem, hanem tudtam: ez
az élet. S ebben az életben ő az egyik igazodási pont. Elhatároztam nem
fogok a filmjeiről beszélni, úgyhogy most elkezdek a filmjeiről
beszélni.
A Rocco és fivérei legyen az első. S az a kávé, amit
megisznak ők ketten, Rocco Parondi és Nadia, vagyis ő, Alain Delon és
Annie Girardot. Attól fogva, hogy láttam, csak úgy akartam nőre nézni,
és csak azt akartam, hogy egy nő úgy nézzen rám. És nem volt – mert nem
lehetett – fogalmam arról, ami majd lesz a férfiből és a nőből úgy
hatvan év elteltével.
A Borsalino legyen a második.
És az a verekedés. Soha többé, senki nem fog úgy verekedni, ahogy Belmondo és Delon tudott verekedni egymással.
A
szamuráj a harmadik, mert a szamurájnak itt kell lennie. Ha egyszer
bérgyilkos lennék, Jef Costello lennék, és lenne egy madaram. S lennék
Gino Strabliggi is, a Két férfi a városban című remekműből. S mert Alain
Delon Gino, még Jean Gabin is gyűlölhető szörnyeteggé válik.
Nem sorolom tovább. Hiszen felsorolhatnám az összeset.
Inkább
ideidézem még egyszer Belmondót, vagyis A profit. S csak egy teljesen
mellékes jelenetet a filmből, azt, amikor Joss Beaumont visszatér
Párizsba, és hosszan látjuk, ahogy a pályaudvarról elindul a városba.
Miért érdekes ez a jelenet? Azért, mert megy Belmondo, megy Joss
Beaumont, és csak fehér ember van Párizsban. Tömeg, Párizs, és csak
fehér franciák.
1981-ben készült. Negyvenhárom év telt el azóta.
Ma nem lehetne azt a jelenetet így leforgatni. S nem lehetne elkészíteni
a Kellemes húsvéti ünnepeket sem, mert biztos lenne, aki tiltakozna. De
nem lehetne leforgatni Delon filmjeinek jó részét sem.
Mert lenne, aki tiltakozna.
Még élt, amikor már tiltakoztak. A senkik, a nullák, a nyomorultak, a betegek, a torzak, az undorítóak, a természetellenesek és ocsmányak – a XXI. század tiltakozott a XX. század nagyszerűsége ellen.
Amerikából
tiltakoztak, hát honnan máshonnan tiltakoztak volna? S akkor
tiltakoztak, amikor a Francia Filmakadémia neki akarta adni az Arany
Pálma életmű díjat. S igen, jött Amerikából a petíció, s követelték a
teljesen feleslegesen létezők, hogy ne ítéljék oda Alain Delonnak az
Arany Pálmát, mert – most figyeljenek, de nagyon! – egész életében
„rasszista, szexista és progresszióellenes” volt.
S akkor a Rai
Uno interjút készített Delonnal, s annak az interjúnak szövegével
búcsúztatom őt, mert ennél méltóbb búcsút nem is lehetne mondani:
Nem
igazán van miért tovább itt a Földön maradnom. Hosszú és rendkívül szép
életem volt egy olyan világban, amely eleinte legalábbis normálisnak
tűnt. Voltak gyönyörű nők, jó ételek, minőségi barátaim. És a dicsőség,
ahogy meghozta számomra az emberek szeretetét és megbecsülését, amit nem
lehet számszerűsíteni. Következésképpen üzenem az Akadémiának, hogy
elfogadhatja az amerikai petíciót, mert már ez a trófea csak kevéssé,
vagy egyáltalán nem érdekel.
Mindazonáltal az viszont érdekel,
sőt rendkívül aggaszt is, hogy hova tart ez a kicsavart világ, kiakadva a
természetesség és a normalitás tengelyéből. Ez az ország
(Franciaország), amely egy Robespierre-i jakobinizmus borzalmait
generálta és élte át, amely után gyakorlatilag a franciák, az Isten
szerelmére, megszűntek nagy nemzet lenni, vajon hova tart most megint?
Még a barátom, Gerard Depardieu is elment Oroszországba két okból:
1.
Megakadályozni, hogy a globalista adótörvény elvegye a sok
erőfeszítéssel megkeresett pénzét, jelentős Bachi-ellenes
erőfeszítésekkel és híres »orrának« verejtékével.
2. Nem tudott
több »francia filmet« csinálni! Egyszer csak panaszkodni kezdett, hogy
már csak két francia maradt az egész stábból, a kábelek és a lámpák.
Hogy a fenébe – kérdezte tőlem –, hogyan készítsünk filmeket az ősi
keltákról és gallokról Hamiddal és Abdullahhal?
Én is követtem volna, őszintén, de nem szeretem a klímát és érzékenyebb vagyok a hidegre, mint ő...
Szóval,
aki akarja, vigye el a díjat, de kérem, a nagy Hasek szavait idézve: –
»Emberek, legyetek éberek, kirántják a szőnyeget a lábatok alól, és
elveszik az utolsó jogot, hogy istenítsék az emberi természetet!«. Csak
nem őrültünk annyira meg mind, hogy éppen az USA-ból, az Antikrisztus
országából »vegyük a fényt«, amely visszafordíthatatlanul a politikai
korrektség és az erkölcsi relativizmus szakadékába lök minket?
Isten veled. Ahogy Szentesi Zöldi Laci barátom írta:
Ma mi is meghaltunk egy kicsit.
S
álljon itt még egy mondat. Egyszer megkérdezték tőle, mit szeretne
hallani Istentől a halála után. Delon ezt válaszolta, Istent „idézve”:
„Mivel tudom, hogy ez bánt a legjobban, gyere, elviszlek édesapádhoz és
édesanyádhoz, hogy végre először együtt láthasd őket.”
Remélem, már ma együtt ülnek ők, hárman. És van imájuk miértünk...
0 Megjegyzések