Az elmúlt évben 10 milliárd forintot csaltak ki a kiberbűnözők a magyar károsultaktól az ESET adatai szerint, és ez az összeg évről évre nő. Mivel a bűnözők mindig újabb módszerekkel kísérleteznek, hogy megszerezzék a személyes és a banki adatokat, a szakértők egyebek mellett azt ajánlják az ügyfeleknek, hogy különböző erős, egyedi, 15-20 karakteres jelszavakat használjanak, és soha ne mentsék el a személyes és pénzügyi adatokat online fiókokban, böngészőkben, írja az MTI.
A bűnözők tavaly főként nem létező csomagok vagy rendőrségi adategyeztetés miatt küldtek banki adatokat kérő sms-eket, vagy az online piactéren árult holminkat szerették volna megvenni, amihez szintén bankkártyaadatokat kértek.
A legkifinomultabb módszer az úgynevezett call centeres csalás volt, amikor a bűnözők banki ügyintézőnek adták ki magukat, és azt ígérték, hogy „biztonságba helyezik” a számlán lévő pénzt.
A szakértők várakozása szerint az idén újabb módszerekkel bővül a csalások tárháza, és egyre hihetőbbé válnak a csalások.
A
közlemény idézi Csizmazia-Darab Istvánt, az ESET termékeit forgalmazó
Sicontact Kft. kiberbiztonsági szakértőjét, aki elmondta: létezik több
olyan alapvető lépés is, amelyek révén jó eséllyel megvédhetik magukat a
felhasználók, bármilyen új átverést is találjanak ki a bűnözők.
Elmondta,
nagyon fontos, hogy különböző erős, egyedi, 15-20 karakteres
jelszavakat, sőt inkább jelmondatokat használjanak az ügyfelek, hiszen
ha mindenhol ugyanaz a jelszó, akkor ha egy helyen behatolnak csalók,
akkor az összes fiókba bejutnak, oda is, ahol esetleg a bankkártya
adatait is tárolják. A megbízható jelszókezelő alkalmazás mellett a
wifihálózatot is erős, nem alapbeállítású jelszóval kell védeni, illetve
kerülni kell a nyílt, ingyenes hálózatokat, főleg online vásárláskor. A
többfaktoros hitelesítés szintén nagyobb védelmet nyújt az
adathalászokkal szemben, és az is, ha rendszeresen frissítik az eszközök
szoftverét.
Hozzátette, lényeges, hogy soha ne mentsék el a
személyes és pénzügyi adatokat online fiókokban, böngészőkben. Bár
körülményesebb minden egyes alkalommal például jelszószéfből előhívni az
adatokat, ez sokkal biztonságosabb eljárás.
Közölte, hogy
online vásárláskor érdemes virtuális kártyát használni fizetésekor, amire mindig csak a vásárlás előtt töltsenek fel annyi pénzt a vevők, amennyit éppen kifizetnek.
A közlemény szerint mivel a telefonos csalások is nagyon elterjedtek, ha valakit a bankja nevében hívnak fel és adatokat kérnek tőle, tegye le a telefont, és ő maga hívja vissza az ügyfélszolgálatot: a pénzintézeti adatok szerint három éve még a bankkártya csalási károk többségét a hitelintézetek viselték, az ügyfelek kára 2019-ben még csak 8 százalék volt, ám 2023 első negyedévében már 83 százalék volt az olyan incidens, ahol egyértelműen az ügyfél hibázott, és emiatt a bank nem térítette meg a kárt.
Egy
újabb szakértői tanács szerint az ügyfél mindig gondolja végig, mire
kérik, ne engedje sürgetni magát: például a blokkolt csomagra hivatkozó
sms esetén tegye fel azt a kérdést önmagának, hogy vár-e bárkitől
csomagot külföldről. Minden kattintás előtt mérlegelje, hogy van-e bármi
gyanús az üzenetben, legyen az a feladó, a link furcsasága vagy a
szokatlan nyelvi fordulatok.
Az ESET közölte: alapvető biztonsági
előírás az is, hogy senki ne nyisson meg mellékletet ismeretlen
feladótól, főleg tömörített állományokat, kettős kiterjesztésű fájlokat,
illetve a közösségi média felületeken vagy csevegőkben is
gondolkodjanak el, mielőtt bármilyen hivatkozást megnyitnának.
0 Megjegyzések