A NASA váratlan "jelet" észlelt a galaxisunkon kívülről - Science Alert

Az amerikai Nemzeti Repülési és Űrkutatási Hivatal (NASA) csillagászai egy váratlan "jelet" fedeztek fel, amely a galaxisunkon kívülről érkezik, és amelyet nem tudnak megmagyarázni. Erről a Science Alert számolt be.

A tudósok 13 éve elemezték a Fermi Gamma-űrteleszkóp adatait, amikor észrevették a rejtélyes jelet.

Ez "egy váratlan és egyelőre megmagyarázhatatlan jelenség volt a galaxisunkon kívül"

- írta Francis Reddy, a NASA Goddard Űrrepülési Központjának munkatársa.

A beszámoló szerint a tudósok a gammasugarak (amelyek hatalmas energiájú fényvillanások, amelyek ezer-százmilliárdszor erősebbek, mint amit a szemünk lát) észlelésére alkalmas nagy teljesítményű teleszkópnak köszönhetően akkor bukkantak rá az alternatív jelre, amikor valami egészen mást kerestek.

A tudósok a gammasugarak egyik legrégebbi tulajdonságát keresték, hogy létrehozzák az első atomokat, az úgynevezett kozmikus mikrohullámú hátteret (cosmic microwave background, CMB). A csillagászok általában úgy vélik, hogy ez a struktúra hozza létre a Naprendszer mozgását.

Ehelyett a kutatók egy ugyanabból az irányból érkező és közel azonos nagyságú jelet találtak egy másik megmagyarázhatatlan objektummal, amely az általuk valaha észlelt legenergikusabb kozmikus részecskéket tartalmazta.

A tudósok szerint a felfedezés összefügghet az argentin Pierre Auger Obszervatórium által 2017-ben megfigyelt kozmikus gammasugárzással, és a két jelenség - hasonló szerkezetük miatt - ugyanabból az azonosítatlan forrásból származhat.

Korábban a NASA egy évvel elhalasztotta az Artemis-2 és Artemis-3 holdi küldetések indítását. Az "Artemis-2" misszió indítását most 2025 szeptemberére, az "Artemis-3 "ét pedig 2026 szeptemberére tervezik.