Az Üllői úti, kihasználatlan biciklisávok nem csinálták ki Karácsonyék elvárásainak megfelelően a budapesti forgalmat, ezért főváros balos vezetése újabbakat tervez, teljesen mondvacsinált indokkal, a “közösségi költségvetésre” és néhányezer szavazatra hivatkozva. Bár a Nagykörútra megálmodott műanyag oszlopok meg sem nyerték a saját kategóriájuk versenyét, Budapest hercege a telepítésük mellett dönthet.
Véget ért a szavazás, a budapestiek közül mindössze 25 500-an voksoltak arról, hogy a közösségi költségvetés keretében mire fordítson egymilliárd forintot a Fővárosi Önkormányzat. Az öt kategória győztesei megfelelnek Karácsony Gergely főpolgármester kedvenc témáinak, de könnyen előfordulhat, hogy a legnagyobb káoszt egy második helyezett ötlet okozza: a Nagykörúton kialakítandó védett kerékpársáv vélhetően még inkább ellehetetlenítené a közlekedést a fővárosban – idézte a Mandiner a Corvinák szerzőjének cikkét.
Harmadik
alkalommal kérdezték meg a budapestieket, hogy az állítólag
csődközelben lévő főváros mire költhetne el egymilliárd forintot. A
szakmai jóváhagyást megszerző, és a szavazáson nyertes ötleteket
elviekben megvalósítják, ám eddig a 33 győztes tervből mindössze nyolc
készült el, a tavalyi kiírásból pedig konkrétan egy: a híres/hírhedt
Üllői úti védett kerékpársáv.
A most lezárt versenyben a helyi
kis ötletek között a Boráros tér zöldítése (3591 szavazat), a nagy
ötleteknél a Széll Kálmán tér árnyékosabbá tétele (3424 szavazat), az
esélyteremtő Budapest kategóriában a több nyilvános mosdó a
közterületeken nyert – ez 7669 szavazatot kapott azoktól, akik
megpróbálták elfelejteni, eddig milyen toaletteket adott át a főváros. A
zöld Budapestnél a „beton helyett fák és bokrok” (7292 szavazat) nyert,
elsősorban a belvárosban, de konkrétumok nélkül, a nyitott Budapestnél
pedig a „védett kerékpáros útvonalak” kapta a legtöbb voksot, 4648-at.
Utóbbi helyszín nélküli, azaz már önmagában ez a győztes elegendő lehet
ahhoz, hogy totális felfordulást okozzon a belvárosban.
Ahol
viszont szerepelt konkrét útszakasz, az az ötlet második lett a saját
kategóriájában, 3435 szavazattal. Leírásában ez szerepel: a nagykörúti
kerékpáros infrastruktúra biztonságosabbá tétele különböző eszközökkel,
például fizikai elválasztó elemekkel. Így indult az Üllői úti
kerékpársáv története is.
A szabályok szerint az online és
offline beérkezett szavazatok összesítését követően kategóriánként a
legnépszerűbb ötletek valósulhatnak meg a rendelkezésre álló keretösszeg
erejéig. Azonban, ha a legmagasabb pontszámú ötletek nem töltik ki, úgy
a maradék pénz összevonva is felhasználható a kategóriák soron
következő két-két ötletének valamelyikére a főpolgármester döntése
alapján. Márpedig Karácsony Gergely alighanem a kerékpársávokat
választja…
A Nagykörútra álmodott védett kerékpársávra és a
„nyitott Budapest” kategória győztesére összesen nyolcezer szavazat
érkezett, ami a város összlétszámát tekintve finoman szólva sem sok.
Csakhogy az Üllői úti kerékpársáv mellett Balogh Samunak, Karácsony
Gergely kabinetfőnökének az volt az egyik legfőbb érve, hogy nyert a
közösségi költségvetés szavazásán, pedig azt is mindössze 15 ezren
akarták.
Bár a 70 millió forintba kerülő műanyag oszlopos
megoldást sokan kritizálják, úgy tűnik, a városvezetés hajthatatlan –
igaz, két hónappal az Országos Mentőszolgálat szakmai kritikája után
Karácsony Gergely stábja végre talált egy jelenetet, amin a mentő elfér a
kerékpársávban, és úgy tűnik, a főpolgármester szerint ezzel minden meg
is van oldva.
Ellenben a repülőtéri járat, a Budapesti
Közlekedési Központnak milliárdokat termelő 100E a megszűnő buszsáv
helyett a dugóban araszol az Üllői úton, így a menetrendje teljesen
felborult, kiszámíthatatlanná vált. Ugyan Kiss Ambrus
főpolgármester-helyettes egy háttérbeszélgetésen nemes egyszerűséggel
hazugsággal vádolta a megoldást kritizáló Vitézy Dávid korábbi
közlekedési államtitkárt, a BKK Futár alkalmazás tényszerű adatai azt
mutatják, a 100E menetideje jelentősen hosszabb lett.
Vitézy Dávid hangsúlyozta, nehéz ma olyan tömegközlekedéssel foglalkozó szakembert találni, aki azonosulna az Üllői úti buszsáv megszüntetésével, ám úgy tűnik, a városvezetés a számokkal és tényekkel alátámasztott kritikákra legfeljebb sértetten képes reagálni, a hibás döntésen nem változtat.
0 Megjegyzések