Vlagyimir Putyin orosz elnök videokapcsolaton keresztül vett részt iráni kollégájával, Ebrahim Raiszival a Rest-Asztara vasútvonal, az észak-déli nemzetközi közlekedési folyosó utolsó vasúti szakaszának megépítéséről szóló aláírási ünnepségen.
“Külön kiemelném, hogy az egyedülálló észak-déli közlekedési folyosó, amelynek a Rast-Asztara vasútvonal is része lesz, jelentősen hozzájárul a globális szállítási áramlások diverzifikálásához. Az új folyosó mentén történő szállítás jelentős versenyelőnyökkel fog rendelkezni” – mondta az orosz vezető.
Az államfő példaként a Szentpétervárról Mumbaiba történő áruszállítást hozta fel: most 30-45 napot vesz igénybe, az új szakasz megnyitása után az áru csak tíz nap alatt ér oda.
“Így jelentős megtakarítás érhető el az idő és a költségek tekintetében” – hangsúlyozta Putyin.
Az orosz elnök megjegyezte, hogy az új szállítási útvonal kézzelfogható és látható gyakorlati hozzájárulást fog nyújtani a globális élelmezésbiztonsághoz.
“Az új útvonalat többek között élelmiszerek és más agrár-ipari termékek szállítására szánják, amelyek mind az iráni fogyasztóknak, mind a Perzsa-öböl menti és afrikai országokba kerülnek majd” – magyarázta az elnök.
Megjegyezte továbbá, hogy az orosz és iráni áruknak kényelmesebb és földrajzilag változatosabb lesz a hozzáférésük a külföldi piacokhoz.
Emellett az elnök köszönetet mondott iráni kollégájának a projektben való személyes részvételéért, megjegyezve annak jelentőségét mind Moszkva és Teherán, mind pedig az egész globális közlekedési infrastruktúra számára. Putyin emellett reményét fejezte ki, hogy továbbra is folytatja a kapcsolatokat Raiszival.
Az orosz elnök emlékeztetett arra is, hogy a folyosó létrehozásával kapcsolatos interakciót Azerbajdzsánnal szoros együttműködésben végzik.
“És számítunk arra, hogy mielőbb befejeződik a háromoldalú formátumban, az azerbajdzsáni fél részvételével, az észak-déli útvonalon a vasúti infrastruktúra és az áruszállítás fejlesztésére irányuló együttműködésről szóló megállapodás előkészítése” – tette hozzá Putyin.
Ily módon kialakul a három ország további sikeres koordinációjához szükséges jogi keret – tette hozzá.
Raiszi a maga részéről a Moszkva és Teherán közötti együttműködés bővítése mellett foglalt állást.
“Nagy gazdasági potenciállal rendelkezünk, amelyet még nem használtunk ki teljes mértékben. Minden erőt, eszközt és lehetőséget fel kell használnunk, hogy mindezeket a projekteket megvalósítsuk” – mutatott rá az iráni elnök.
A Rest-Asztara vasútvonal megépítéséről szóló megállapodást orosz részről Vitalij Szaveljev közlekedési miniszter, iráni részről pedig Mehrdad Bazrpash út- és városfejlesztési miniszter írta alá.
Az észak-déli Nemzetközi Kereskedelmi Folyosó egy 7200 km hosszú multimodális útvonal Szentpétervártól az indiai Mumbai kikötőjéig.
A folyosó az Európát, a Perzsa-öböl országait és az Indiai-óceánt a Szuezi-csatornán keresztül összekötő tengeri útvonal alternatívája. Három Észak-Dél útvonal létezik: a kaszpi-tengeri (vasút és kikötők használatával), a nyugati és a keleti (szárazföldi). Rest-Asztara a nyugati útvonal utolsó szakasza, amely szükséges a vasút teljes körű működéséhez a folyosó teljes hosszában.
Szergej Pavlov, az Orosz Vasutak (RZSD) főigazgató-helyettese 2023 márciusának közepén azt mondta, hogy az észak-déli folyosóról két kormányközi megállapodás készül: Irán-Oroszország és háromoldalú megállapodás Azerbajdzsán-Oroszország-Irán között.
Elmondta, hogy két fél – az orosz és az iráni – építené meg a Rest-Asztara szakaszt, de mivel a nemzetközi közlekedési folyosó több országon, köztük Azerbajdzsánon is áthalad, a háromoldalú megállapodás is nagyon fontos. A tervek szerint mindkettőt 2023-ban írják alá.
Elmondása szerint a Rest-Asztara szakasz két nyomtávval épül meg: 1435 és 1520 milliméterrel. A szakasz építésének költségét 1,6 milliárd dollárra becsülik.
0 Megjegyzések