A legfrissebb tartalmainkért kövess minket a Google Hírekben, Facebookon, Twitteren (X-en), Instagramon, Threadson vagy YouTube-on!

Donáth Anna támogatja Brüsszel karbonadó javaslatát


Az Origo cikke szerint a Momentum olyan javaslatokat támogat, amelyek jelentősen növelnék a magyar emberek megélhetési költségeit.

Támogatja a lakosságot terhelő plusz adók bevezetését Donáth Anna, a Momentum európai parlamenti képviselője, aki egy kedden megjelent írásában kiállt az „Irány az 55 százalék" (Fit for 55) elnevezésű javaslatcsomag mellett – olvasható az Origo cikkében.  A portálon azt írják: Frans Timmermans holland uniós biztos előterjesztése szerint

karbonadót kellene fizetnie mindenkinek, aki belső égésű motorral működő gépkocsit használ.

Ezen kívül klímaadót is bevezetne a Bizottság holland alelnöke az EU károsanyag-kibocsátás kereskedelmi rendszerének felülvizsgálata révén. Mindez azt jelentené, hogy a legnagyobb károsanyag kibocsátók, a multinacionális cégek helyett az unió polgárai,

köztük a magyar emberek fizetnék meg a zöld átállás árát, növekednének a rezsiszámlák és a közlekedés költségei.

Továbbá a minimum-energiadót is támogatja, ami az energiárak befolyásával – tehát drágulásával – ösztönözné a lakosságot arra, hogy minél kevesebb szén-dioxid-kibocsátással járó energiát használjanak. A javaslatcsomagot szerdán az Európai Parlament többsége elutasította és átdolgozásra visszaküldte a Bizottságnak, de ez nem változtat azon, hogy

a Momentum olyan javaslatokat támogat, amelyek jelentősen növelnék a magyar emberek megélhetési költségeit.

Áremeléssel befolyásolnák a fogyasztást

A Mérce nevű online portálon megjelent írásában Donáth Anna úgy fogalmazott: „Ebben a tágabb kontextusban kell az Európai Uniónak érdemi változást felmutatnia, és a Fit For 55 javaslatcsomag szellemiségében tetten is érhető ez a szándék, hiszen több, a zöld átállást segítő innovatív megoldást is tartalmaz. Először is kiterjeszti a kvótakereskedelmi rendszert új területekre."

A Momentum EP-képviselője szerint a Fit For 55 másik fontos pillére az az erőfeszítés-megosztási rendelet reformja, aminek hatálya alá tartozik az uniós kibocsátás több mint fele. Ide alapvetően azok a szektorok tartoznak,

amelyek a lakosság közvetlen fogyasztásával függnek össze, mint például a közlekedés, a fűtés vagy a mezőgazdaság.

E területeken a 40 százalékos kibocsátás-csökkentés a kitűzött cél.

A csomagban szerepel a minimum-energiaadó terve is, ami az uniós szintű kibocsátáscsökkentés teljesen új eleme lenne. Ez az eszköz az energiaárak befolyásolásával ösztönözné a fogyasztást a minél kevesebb kibocsátással járó energia használatára – állapította meg a cikkben Donáth Anna, de azt nem tette hozzá, hogy ez a „befolyásolás" gyakorlatilag áremelést jelent.

A Momentum felpörgetné a változtatásokat

A politikus egyes javaslatokat – kerozinadó, kvótakereskedelem ingyenes kibocsátási engedélyei kivezetése, belső égésű motoros autókat kivonása – még előrébb hozna. Mint kifejtette, több területen is könnyedén lehetne hatásosabbá tenni a tervezett intézkedéseket. Ez érint egyrészt időrendi kérdéseket, hiszen a csomag több módosítása is csak 2030-ban vagy utána lép hatályba: ilyen például a kvótakereskedelem ingyenes kibocsátási engedélyeinek a kivezetése 2036-ban.

De az uniós kerozinadó is csak 2032-ben lépne hatályba. Sőt, a „Fit For 55 alapján 2035 után nem lehetne többé belső égésű motoros autókat forgalomba helyezni az EU-ban, de ezt a célt már magától is bevállalta több nagyobb autógyártó" – fogalmazott Donáth.

Szerinte ezeket a célkitűzéseket évekkel előrébb lehetne és kellene hozni, ez csupán politikai akarat kérdése.
Másrészt pedig ambiciózusabb céltartományokat is kitűzhetne az EU, például a megújuló energiaforrások felhasználásában 40 helyett 50 százalékot is ki lehetne tűzni, a technológia rendelkezésre áll már – állapította meg a Momentum EP-képviselőj

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések