A megyeszékhelyre költözhet a világ vezető akkumulátorgyártó vállalata.
A Haon összegyűjtötte a korábbi információkat, hogy megvizsgálja, mennyire lehet valóságalapja a híresztelésnek.
Korábban Szíjjártó Péter is utalt egy nagyobb gigantikus beruházásra Debrecenben. Egy kínai hírportál szerint március végén az Eve Energy bejelentette, 45 hektárnyi területen tervez akkumulátorgyárat létesíteni Debrecenben, a tárgyalások tényét a polgármesteri hivatal akkor megerősítette.
A Napló Papp Lászlóval készített interjújában a polgármester is utalt arra, hogy a koreai EcoPro BM mellett egyéb, a jövő technológiáira építkező nagyberuházásokkal is tervez a város.
A külföldi cégek beruházásaiért nagy a verseny, és az a jó, ha minél magasabb technológiai színvonalú beruházások érkeznek Magyarországra
– fogalmazott a február 19-ei beszédében Orbán Viktor. A miniszterelnök akkor hozzátette, eddig 3 milliárd eurós befektetés volt a rekord, de várhatóan hamarosan egy 6 milliárd eurót meghaladó beruházást is be tud jelenteni a kormány.
A gazdasági lapok egyenként felkapták a Haon Szíjjártó Péterrel készített interjúját, és hamar összekötötték Orbán Viktor bejelentésével.
Emellett a Debrecen Drive-on megrendezett szombat délelőtti járműipari konferencián Palkovics László technológiai és ipari miniszter is beszélt egy folyamatban lévő tárgyalásról egy akkumulátorgyártó céggel.
Egy dél-koreai üzleti híroldalra hivatkozva a Világgazdaság azt írja, hogy
a CATL nemzetközi terjeszkedése részeként egy 200 hektáros területet vásárol Magyarországon üzemépítes céljából.
A portál arra is hivatkozik, hogy a vállalat LinkedIn-profilján található álláshirdetésben Debrecent jelölte meg a munkavégzés helyeként.
Ha
a hazai médiumok jól sejtették, és valóban Debrecenben valósul meg a
gigantikus beruházás, kezdhetjük kóstolgatni, megszokni a CATL nevét. A
Haon utánanézett a vállalatnak, lássuk, mivel is foglalkozik a cég
pontosan!
Kik is ők?
A Contemporary Amperex Technology (CATL) mára a világ legnagyobb elektromos jármű akkumulátor gyártó cége, a piaci részesedés 32 százalékát birtokolja. A vállalatot 2011-ben alapította Robin Zeng, a korábban laptopokba és mobiltelefonokba szánt akkumulátorok gyártásával foglalkozó ATL vállalat tulajdonosa. Az elektromos autók iránti kereslet növekedésével a cég termelése évről évre megduplázódott.
Legnagyobb riválisa, a BYD Company saját járműveinek az akkumulátorellátását részesítette előnyben, így a CATL előtt megnyílt az út, hogy külföldi autógyártókkal alakítson ki partnerségi kapcsolatot.
A cég ügyfelei közé tartozik a BMW, a Telsa, a Hundai, a Honda, a Toyota, a Volkswagen és a Volvo.
A
magyar sajtóban a CATL elsőként 2018-ban lett ismert, amikor is
márciusban a kínai vállalat bejelentette, hogy egy hatalmas gyárat
szándékozik létesíteni Európában. Hazánk mellett Lengyelország és
Németország állt versenyben a beruházásért. Végül Németország jött ki
győztesen, amelynek fő oka lehetett, hogy a Volkswagen és a Daimler után
a BMW egymilliárd dolláros megrendelésről szóló szerződést írt alá a
kínai céggel akkumulátorcellák gyártására.
Saját technológia
A cég egyik legnagyobb megrendelője, a Tesla tavaly nyáron meghosszabbította szerződését a vállalattal, így 2025-ig kizárólag a CATL által fejlesztett LFP-technológiás (lítium-vasfoszfát) cellákat alkalmazza, melynek a kémiája mellett az energiasűrűsége is különbözik. Ráadásul a vas bőséges előfordulása miatt lényegesen olcsóbb is a gyártása. Élettartamban pedig akár kétezer töltési-kisülési ciklust is képesek teljesíteni.
Kétségtelen, hogy az ázsiai gyártók uralják az elektromos autókba szánt akkumulátorok piacát. Az elmúlt hat évben dinamikusan fejlődő CATL 2021-ben 97 gigawattorányi kapacitást termelt, megelőzve ezzel a dél-koreai LG Energy Solutiont és a japán Panasonicot.
A kínai cég ambiciózus célkitűzése, hogy a tengerentúli autógyártók legnagyobb beszállítójaként uralja a piacot a „beszerzési ciklus” következő fordulójában, mely a vállalat korábbi ügyvezetője szerint 2026-tól kezdődik. Ez egészen esélyes jövőkép, mivel elemzők szerint a CATL jó irányba halad, hogy 2025-re megtriplázza cellagyártási kapacitását világszerte.
Mindezt annak ellenére, hogy a vállalat 2022 első negyedévében növekvő eladási mutatók mellett jelentős bevételcsökkentést könyvelt el a növekvő nyersanyagárak és a sanghaji leállások következtében, amit a koronavírus-hullám újbóli fellendülése okozott.
A Dehir.hu úgy tudja, a CATL akkumulátorgyára a debreceni Déli Gazdasági Övezetben épülhet fel, ahol az elmúlt hetekben nagyszabású földmunkák kezdődtek, sőt, azóta régészek is felvonultak a Semcorp és a Krones üzeme mögötti területen.
0 Megjegyzések