Hamarosan megindulhat a forgalom a Balaton északi parti vasútvonalán, a nyári szezon kezdetére pedig feszültség alá helyezik a felsővezetéket is. Így a Balatonfüredre utazó nyaralók rendelkezésére állnak majd a korszerű, légkondicionált villamos motorvonatok is.


A Szabadbattyán–Balatonfüred vasúti vonalszakaszon jelenleg is zajlanak a munkálatok, de már nem sokáig.

👉 A vágányzár május 30-ig tart, a tavaly őszi leállás után ekkor indulhat meg újra a vasúti forgalom – de egyelőre a korábban megszokott, dízeles vontatással.


A felsővezeték-hálózat jelentős része már elkészült, valamint megtörtént a vasúti pálya fenntartási vágányszabályozása is. A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) közlése szerint arra törekszik, hogy az idei nyári menetrend már a villamos üzemmel indulhasson el, és az utazóközönség használatba vehesse az átépített vasútállomásokat Polgárdiban, Balatonkenesén, Balatonfűzfőn és Alsóörsön.

Jelenleg Balatonkenesén és Alsóörsön zajlanak nagyobb munkálatok, melynek részeként a már lefektetett vágányokat szabályozzák, ami után a sínek a végleges helyükre kerülhetnek. Ezzel párhuzamosan az új, akadálymentes peronokat burkolják, illetve az esőbeállókat és egyéb peronbútorokat is kihelyezik.

A tavaly év végén elkészült alsóörsi állomáson létesített új felsővezetéki járműtároló épületet már átadták a felhasználóknak. Ebben az épületben állomásozik majd a vasútvonal karbantartási munkáihoz használatos felsővezeték szerelő-karbantartó jármű. Az épület vágánykapcsolatát az állomás vágányaival együtt építik ki.

👉 A felsővezeték üzembe helyezéséhez még be kell fejezni a szabadbattyáni vontatási transzformátor alállomás fejlesztését.


A projekt részeként Szabadbattyán meglévő 120/25 kV alállomását bővítik egy 132/2×27,5 kV-os transzformátorral. A vontatási energia biztosításához új tápvezetéket építenek a betápláló fázishatárig, ezzel a vasútvonal 2×25 kV-os táplálási rendszere biztosíthatóvá válik Balatonfüredig.

Ha elkészülnek a kivitelezéssel, akkor a Kelenföld–Székesfehérvár vonalról érkező villanyvonatok megállás és mozdonycsere nélkül közlekedhetnek Balatonfüredig, azonban a Tapolcáig utazóknak dízelvontatású vonatra kell majd átszállniuk. De ez átmeneti állapot, a NIF már elindította a fejlesztés második ütemének előkészítésére vonatkozó közbeszerzési eljárást is.

👉 A tervezett vonal hossza 105 kilométer, amely a Balatonfüred–Tapolca–Keszthely és az Ukk–Tapolca szakaszokból áll.


Az előbbi a Balaton partjával párhuzamosan halad, azonban az Ukk felé tartó vonal északra haladva Bobánál eléri a Budapest–Szombathely–Sopron vasútvonalat. A fejlesztés része 25 megálló, állomás tervezése, az állomások vágányhálózatának az átalakítása és a biztosítóberendezések átalakításának megtervezése.

👉 Ha elkészülnek az érintett szakaszok, akkor – egyetlen rövid rész kivételével – villanyvonattal körbejárható lesz a Balaton.


De még ennél is érdekesebb, hogy ez a körvasút úgy működhet, mint amilyennek a budapesti körvasutat tervezi a kormány: egyfajta óriási vasúti gyűrűként, amely a négy égtáj felől összegyűjti és elosztja a járatokat.