A legfrissebb tartalmainkért kövess minket a Google Hírekben, Facebookon, Twitteren (X-en), Instagramon, Threadson vagy YouTube-on!

Sikerült megmozdítani a Szuezi-csatornát elzáró hajót


Abdel Fattáh esz-Szíszi elnök vasárnap elrendelte a Szuezi-csatornát elzáró teherhajó részleges kirakodásának előkészítését. A hajót előző nap sikerült ugyan megmozdítani, de még mindig nem lehet tudni, mikorra szabadítható ki teljesen a homokágyból.


Oszama Rabi, a Szuezi-csatorna Hatóság elnöke az al-Arabíja pánarab hírtelevíziónak elmondta:

👉 a hivatala fontolóra vette, hogy áthaladási árengedményt ad a blokkolt víziút miatt veszteglő hajóknak. Mint mondta, a közlekedés leállása naponta hozzávetőleg 14 millió dollár (4,3 milliárd forint) bevételkiesést okoz.


Az Ever Given nevű, panamai bejegyzésű konténerszállító kedd reggel fordult keresztbe a Földközi-tengert a Vörös-tengerrel összekötő csatorna déli végének közelében, egy szűk szakaszon, ahol egyszerre csak egy irányban közlekedhetnek a hajók. A balesetet az üzemeltető Soei Kiszen japán cég szerint az erős szél okozta.

A 400 méter hosszú hajó kiszabadításán mások között a Boskalis nevű holland cég dolgozik vontató- és kotróhajók segítségével és a dagályok kihasználásával. Szombatra sikerült kiszabadítani az üledékből a hajó farát és kormánylapátját. A hajó orrának környékéről is már elkotortak mintegy húszezer tonna homokot, amely azonban még kevés. Ezenkívül a hajóból már kiszivattyúztak kilencezer tonna ballasztvizet.

👉 További, nagyobb vontatóhajókat vártak a helyszínre vasárnap hajnalra, ezek a holland Alp Guard és az olasz Carlo Magno, és arra számítanak, hogy vasárnap fél méterrel magasabb lesz a dagály, ami szintén segíthet. Peter Berdowski, a Boskalis vezérigazgatója a holland televíziónak nyilatkozva azt mondta: reményei szerint legkésőbb a jövő hét közepére sikerül kiszabadítani a hajót.


A Smit Salvage holland tengeri mentőcég és a Szuezi-csatorna Hatóság szakértői most azt fontolgatják, hogy a hajón lévő 18 300 konténer egy részét darukkal leemelik, hogy ezzel elősegítsék a hajó kiszabadulását. Oszama Rabi korábbi sajtótájékoztatóján úgy nyilatkozott: nem lehet tudni, mikorra szabadítható ki a hajó, de ez akár gyorsan is megtörténhet. Ő nem zárta ki, hogy a hajó keresztbe fordulását más is – például emberi mulasztás vagy műszaki hiba – okozta, nem csak az erős szél. Reményét fejezte ki, hogy nem kell kipakolni a rakományt, de erre is felkészültek: egy daru áll a parton.

👉 Már hatszáz konténer kirakodása is sok időt venne igénybe, ami arra késztetheti a várakozó hajókat, hogy másfele kerüljenek.


A hajó 18 300 konténert szállít. A csatorna két végén már összesen 369 hajó, köztük 25 olajtanker vár arra, hogy átkelhessen.

A 193 kilométer hosszú csatornán halad át a tengeri világkereskedelem körülbelül 12 százaléka. Zavartalan forgalom esetén ez naponta mintegy ötven hajót jelent.

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések