Hogy lehet tudatosan küzdeni a járvány okozta szorongás ellen? A lelki egészségre is gondolni kell

A koronavírus terjedése nemcsak a testi, hanem a lelki és mentális egészséget is veszélyezteti.

A koronavírus miatt sokak biztonságérzete megingott, az aggasztó hírek miatt könnyen pánikba lehet esni. De mit lehet tenni azért, hogy az intézkedések nyomon követése mellett el lehessen kerülni a szorongást, a depressziót és a pánikot?

A koronavírus európai megjelenése után Magyarországon is feltűntek a bizonytalan helyzet miatti pánik jelei: sokan megrohamozták a boltokat, felvásárolták a tartós élelmiszereket, elfogytak a kézfertőtlenítők, az antibakteriális tisztítószerek, a szájmaszkok.

Félelem az ismeretlentől

- Mindez teljesen érthető, hiszen az ismeretlentől való félelemre adott természetes reakció. Ám nem csak a vásárlási láz ilyen: a járványra szorongással, álmatlansággal, rémálmokkal, étvágytalansággal vagy éppen ellenkezőleg, falási rohamokkal is reagálhatunk - mondta Bolczár Szabolcs, klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológus-jelölt, a Budai Egészségközpont személyközpontú tanácsadója.

- Ilyen krízishelyzetben teljesen normális az is, ha állandó feszültséget érzünk, gyakori dühkitöréseink vannak, szomorúak és lehangoltak vagyunk. Fontos azonban, hogy a lelki és mentális egyensúly megőrzésére is tudatosan odafigyeljünk, és ne adjuk át magunkat a negatív gondolatoknak - mondta a szakember.

Fókuszálj a pozitívumokra

Bár egy súlyos járványidőszak közepén nem egyszerű feladat megtalálni az örömöt az ürömben, mégis törekedni kell arra, hogy az adott keretek között minél több pozitív élményt gyűjtsünk. Ha nem lehet személyesen találkozni a családtagokkal vagy a barátokkal, attól még nem szabad lemondani a társaságukról. Érdemes a kapcsolatot fenntartani telefonon, chaten, Skype-on, a lényeg egymás támogatása és az összetartozás érzésének az erősítése. A sportról és a kulturális élményekről sem kell lemondani, tornázz otthon, és kövess online színházi vagy koncertközvetítéseket, nézz izgalmas filmeket és olvass érdekes könyveket.

A WHO ajánlása alapján próbálj meg minél többet a szabad levegőn tartózkodni, természetesen kerülve a másokkal történő érintkezést, így csökkentve a fertőzés kockázatát.

A stressz kezelése

Szerencsére van néhány otthon is alkalmazható módszer, amelyek segítségével kordában lehet tartani a mindennapokat átható stresszt és szorongást. Válaszd azt a technikát, amelyik számodra a legideálisabb: légzőgyakorlatokat, rendszeres meditációt vagy relaxációt, jógát vagy egyéb testmozgást, autogén tréninget vagy bármi mást, ami saját tapasztalod alapján segít oldani a stresszt. Az interneten ezekhez egyre több segítséget találni már, a Facebookon például számos online jóga- vagy meditációs csoporthoz csatlakozhatsz. Ha azonban úgy érzed, önerőből nem tudsz megküzdeni a pszichés terhekkel, hívj fel egy lelkisegély-szolgálatot, ahol segítenek ezek kezelésében.

A kontroll visszaszerzése

- Az egyik legnyomasztóbb dolog a jelenlegi helyzetben, hogy úgy érezzük, az események irányítása teljesen kicsúszott a kezünkből, nincs már befolyásunk a saját és szeretteink jövőjére. Más krízishelyzetekkel, például egy balesetből való felépüléssel vagy egy válással ellentétben a koronavírus esetében nem látjuk a stresszhelyzet végét.

- Mégis, a mindennapi élet kisebb dolgaiban visszaszerezhető az irányítás, amely csökkenti a tehetetlenség- és szorongásérzést. Ha otthon sem engedjük el magunkat, és nem ülünk egész nap pizsamában a számítógép előtt, ha folyamatosan ügyelünk a higiéniai és a társas érintkezésre vonatkozó szabályok betartására, azzal a lelki egészségünknek is jót teszünk - emelte ki a Budai Egészségközpont munkatársa.

Tájékozódni csak hiteles forrásból

Egy súlyos járvány idején jellemzően azokban is felélénkül a híréhség, akik egyébként nem követik intenzíven a napi eseményeket. Azonban figyelni kell az információ forrására és a hírfogyasztás mennyiségére. Fontos a jól informáltság, de egy ilyen kiélezett helyzetben érdemes a szokásosnál is alaposabban ellenőrizni, hogy hiteles, ellenőrzött forrásról van szó, nem szabad bedőlni álhíroldalaknak.

A pánik érzését az is fokozza, ha valaki egyfolytában a híreket böngészi, és percről percre követi az új megbetegedések és az áldozatok számát. Amennyire lehet, érdemes korlátozni a hírfogyasztást és elhatározni, hogy például csak napi 3-4 alkalommal nézünk rá a friss hírekre.

Új rutinok kialakítása

A szorongás és a pánik leküzdésének hatékony módja az önfegyelem, valamint a napi rutin kialakítása otthon is. Home office alatt nem árt előre megszabni a munkahelyi teendők és a házimunka idejét, illetve a gyerekkel töltött játékidő, a szerettekkel való kapcsolattartás és a szórakozás vagy sportolás idejét is.

Mindez csak átmeneti

Bár néha úgy tűnik, hogy a mostani helyzetnek soha nem lesz vége, a legfontosabb, hogy emlékeztessük magunkat arra, mindez csak átmeneti. Még nem tudni, hogy mikor, de az élet vissza fog térni a megszokott kerékvágásba - ezt észben tartva sokkal könnyebb leküzdeni a negatív érzéseket.

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések