Zsigó Róbert, élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkár kezdte az operatív törzs keddi tájékoztatóját. Elmondta: az élelmiszer ellátás az országban biztosított, de a járvány súlyos kihívások elé állítja az élelmiszer-lánc minden szereplőjét.

Magyarország élelmiszerbiztonsági rendszere az egyik legbiztonságosabb Európában, melyet a szántóföldtől az asztalig a NÉBIH felügyel. A vállalkozásokkal partnerségre törekednek, főleg ebben a mostani helyzetben. A NÉBIH honlapján koronavírus aloldalt hoztak létre, számos gyakorlati intézkedéssel, tanáccsal a vállalkozások számára.

Tudatta, hogy az élelmiszerlánc szereplőknek készített hatósági útmutatók mellett a Nébih támogató szemlékkel is segíti a vállalkozások biztonságos üzemelését. Ellenőreik alapvetően nem büntetnek, hanem tanácsot adnak a biztonságos üzemelés érdekében. A húsvéti ünnepet megelőzően az áruházláncok esetében egyszerre 64, véletlenszerűen kiválasztott üzletben jártak a Nébih szakemberei. Valamennyi Magyarországon működő élelmiszeráruház-lánc sorra került. Három fő területre fókuszáltak a Nébih ellenőrei:

a személyi higiénia szigorú, az új helyzethez igazodó betartására
 a csomagolatlan, fogyasztásra kész áruféleségek védelmére
 a berendezések, eszközök, felületek tisztán tartására, fertőtlenítésére

Amit a vizsgálat során tapasztaltak az üzletláncok boltjaiban:

A helyszíni felelős vezetők nyilatkozata szerint az érintett egységekben szinte mindenhol ismerik a hatósági ajánlásokat. A legtöbb üzletben a koronavírussal kapcsolatos szabályokról írásos eljárásrenddel rendelkeznek.

Bevásárlókosarak, kocsik tisztítása

 A bevásárlókocsikat, kosarakat az áruházláncok többségénél naponta mossák. Csak egy-egy Auchan-, CBA- és Lidl-üzletben észlelték, hogy heti rendszerességgel történt a tisztítás.
 A tisztításhoz fertőtlenítőszert használnak, egy-egy Aldi- és Spar-üzlet kivételével.
 A kocsik, kosarak fogantyúinak tisztítószeres mosását, fertőtlenítését általában műszakonként, vagy gyakrabban végzik az áruházak. Ennek hiányát egy-egy, Lidl- és Tesco-üzletben tapasztalták a szakemberek.
 A kocsik, kosarak tisztításának hatékonysága szemrevételezéssel megfelelő volt az ellenőrzött egységekben, egy Élésker Kft.-üzlet kivételével.
 Egyedi megoldást alkalmaztak a Metro üzleteiben, ahol speciális (titán dioxid) bevonattal látták el a bevásárlókocsikat, amely kiküszöböli a vírus megtapadását. A rendszeres tisztítástól azonban ez esetben sem lehet eltekinteni.

A vásárlók védelme érdekében hozott óvintézkedéseknél ezt tapasztalták:

A bejáratnál

 7 üzletben (ebből 4 Spar) érintés nélkül használható,
 10 helyen (Metro 100%, Spar 80%) pumpás adagolós virucid kézfertőtlenítőt,
 5 helyen egyszer használatos kesztyűt helyeztek ki.
 Az ellenőrzött üzletek 73%-a a bejáratnál nem gondoskodott kézfertőtlenítésről vagy kesztyűről a vásárlók részére.
 A hűtők, tárolók fogantyúinak, az áruszalagoknak, a képernyőknek, a bankkártya-termináloknak, az önkiszolgáló adagolóknak a rendszeresen fertőtlenítését valamennyi üzletben rendszeresen elvégzik. Ennek gyakorisága változó, de az ellenőrzött létesítmények 67%-ában (43 helyen) naponta többször is (1-3 óránként) sor kerül rá.
 A sorban állás helyén a legtöbb üzletben (87%) alkalmazzák a padlóra ragasztható távolságtartó matricákat, a Coop és CBA egyes üzleteiben hiányzik a jelzés.
 Az ellenőrzött egységekben – egy Lidl-üzlet kivételével – figyelmeztető táblák/jelzések kihelyezésével ösztönzik a vásárlókat a szabályok betartására.
 A keletkező (és elszórt) hulladék gyűjtését egy budapesti CBA-üzlet kivételével mindenhol elvégzik az üzlettérben és a parkolóban.

Csomagolatlan élelmiszerek védelme

 A hőkezelés/mosás nélkül fogyasztandó lédig termékeket, jellemzően a pékárukat a járványügyi helyzet miatt helyben becsomagolták (vagy részben becsomagolták) az üzletek 60%-ában. Az ellenőrzött Auchan, Reál, Spar üzletek 100%-ában csomagoltan árusítják e termékeket.
 A csomagolatlan termékek árusítása esetén az ellenőrzött egységek 62%-a cseppfertőzéstől védő tárolóban helyezi ki a termékeket. A termékek elvételéhez fogóeszközt és egyszer használatos kesztyűt/zacskót az üzletek 86%-a biztosít. Pultos kiszolgálással 10 egységben értékesítik a csomagolatlan pékárut.
 A fogóeszközöket rendszeresen fertőtlenítik, általában 1-3 óránként, de minimum műszakonként egyszer.
 Az árufeltöltést végző dolgozók és a pénztárosok a legtöbb egységben kesztyűt – és általában maszkot is – viselnek. Az ellenőrzéskor egy Tesco- és egy CBA-egységben nem viseltek maszkot és kesztyűt a fogyasztásra kész élelmiszert (csemegepult, cukrászpult, hidegkonyha, grill) kiszolgáló dolgozók.

Bár az akció elsődleges célja a segítés volt, a súlyosnak minősített hiányosságoknál, illetve hibás eljárások alkalmazása esetén a Nébih felszólítja az üzemeltetőket a megfelelő feltételek biztosítására. Emellett több üzletláncnál is tapasztaltuk, hogy a központi utasításokat eltérően értelmezik az egyes egységekben, amiről az üzemeltetők szintén tájékoztatást kapnak – olvasható a Nébih oldalán.