Hivatalosan is átadták a BMW debreceni gyárát, amely több mint 820 milliárd forintos beruházással valósult meg, és az elektromos autógyártás hazai központjává válik. Az ünnepélyes eseményen a miniszterelnök hangsúlyozta: Magyarország olyan utat választott, amely nemcsak a túléléshez, hanem a sikerhez és a fejlődéshez is vezet.
A gyáravatón Orbán Viktor úgy fogalmazott: „Mi nem sarcoljuk, hanem díjazzuk a beruházást”. Kiemelte, hogy a cégekkel nem parancsolni kell, hanem együttműködni, mert csak így lehet biztos jövőt teremteni.
A miniszterelnök beszédében arról is szólt, hogy létezik egy út, amely túlmutat a puszta talpon maradáson: ez az út elvezet a sikerhez, a fejlődéshez és a biztos jövőhöz.
Mint mondta, a magyarok ezen az úton járnak, és a mai naptól ezen az úton a BMW-vel is lehet haladni – sőt, az egész BMW konszern is csatlakozhat hozzájuk.
Orbán Viktor szerint nem bezárkózásra, hanem összekapcsolódásra van szükség, nem fékezésre, hanem gyorsításra, nem túlzott szabályozásra, hanem rugalmasságra. Hangsúlyozta: a cél az, hogy ne adót emeljenek, hanem csökkentsenek, és ne utasítsák a cégeket, hanem közösen dolgozzanak velük.
Így képzeltük a magyar és a német ipar együttműködését
Amikor 1998-ban Helmut Kohl kancellárral megállapodtak a magyar és a német ipar együttműködéséről, valahogy így képzelték – idézte fel a magyar miniszterelnök pénteki beszédében az MTI szerint.
Orbán Viktor a gyárat méltatva hozzátette: büszkék vagyunk, fantasztikus és lenyűgöző a méret, fantasztikus és lenyűgöző a minőség.
Emlékeztetett: amikor bejelentették, hogy a BMW gyárat épít Debrecenben, azt gondolták, ez „nyerő, biztos siker”, mert a német autógyárak és Magyarország együttműködéséből már több évtizedre visszanyúlóan csak jó dolgok sültek ki.
A BMW népszerű autó Magyarországon – jegyezte meg. „Mi, magyarok szeretjük a tempót, a bátor váltásokat, szeretjük, ha lehet keresztbe menni, de közben elvárjuk a stabilitást és a biztonságot is. És a BMW éppen ilyen autó. A BMW egy vagány autó, és mi szeretünk így gondolni saját magunkra” – fogalmazott, azt kívánva: egyre több magyar család engedhesse meg magának, hogy BMW-je legyen.
Megemlítette azonban azt is, hogy a világgazdaság szerkezete átalakul, Európa megrázkódtatásokat él át, megmérettetnek az országok és az autóipari vállalatok is. Nemcsak az autóiparban jön szelekció, hanem más iparágakban is, sőt szelekció jön országok között is – figyelmeztetett.
„Lesz vállalat, amelyik talpon marad, és lesz, aki térdre esik, lesznek országok, amelyek talpon maradnak, és lesznek, akik térdre esnek”
– fogalmazott Orbán Viktor.
Ilyen a Wilkommenskultur Magyarországon
A miniszterelnök szerint Németország és Magyarország is komoly kérdéseket kap napjainkban: tud-e versenyképesen termelni, akarnak-e, tudnak-e még a polgárai dolgozni, van-e bátor vezetésük, kiállnak-e saját gazdaságaik és iparágaik védelmében, a vámpolitikában, a zöld átállásban, az energiaárak kérdésében? – sorolta a kormányfő.
Hozzátette, hogy ma Európa gyenge, még a saját szövetségeseinkkel sem tudunk jó megállapodásokat kötni, ezért ma minden, az Egyesült Államokba importált autóra 15 százalékos vám jut, onnan visszafelé semmi. Ez azt jelenti, legalább ennyivel jobbnak kell lennünk – jelentette ki. Értékelése szerint létezik út, amely nem csak a túléléshez, talpon maradáshoz elegendő, de elvezet a sikerhez, a fejlődéshez, egy biztos jövőhöz.
„Úgy érezzük, hogy mi, magyarok ilyen úton járunk, és ezen az úton a mai naptól BMW-vel is lehet haladni, sőt az egész BMW-konszern is velünk jöhet”
– mondta.
Orbán Viktor a magyar utat úgy írta le: bezárkózás helyett összekapcsolódás, fékezés helyett gyorsítás, túlszabályozás helyett pedig rugalmasnak kell maradni. Úgy folytatta, adót nem emelni, hanem csökkenteni kell, a cégeknek nem parancsolni, hanem összedolgozni kell velük, míg a zöld átállást nem ellenükben, hanem velük együtt kell megcsinálni. Elmondta, a magyar kormány alacsonyan tartja az adókat a családoknak és a vállalkozásoknak is, kiszámítható környezetet biztosít. Aki Magyarországon beruház, biztos lehet benne, hogy jól jár, és nem változnak meg egyik hónapról a másikra a szabályok – jelentette ki a miniszterelnök.
Orbán Viktor azt mondta, Magyarországon ez a Willkommenskultur; itt nincs ideológia, csak eredmény, az számít, mi van az üzleti év végén. Nem sarcoljuk, hanem díjazzuk a munkát és a beruházást, hagyjuk, hogy a vállalkozások újra befektessék a pénzüket – fogalmazott.
A kormányfő a legfontosabbnak azt nevezte, hogy a magyar út nem vezet háborúba. Hozzátette, nem lesz hadigazdaság, fontos a hadiipar és a határok védelme, de „nem fogjuk a magyarok pénzét mások háborújára költeni”. A magyarok pénzén a magyar gazdaságot, a magyar ipart, például Debrecent fogjuk építeni – közölte.
Megjegyezte azt is, hogy a magyar válasz sikerének jele és pecsétje a BMW-beruházás. Kifejtette, Európa egyik legrégebbi, legnagyobb presztízsű és leginnovatívabb autógyára Kelet-Magyarországra hozta a legújabb gyárát, hogy a jövő autóját, a Neue Classét Magyarországon gyártsa. Ez bizonyíték arra, hogy a magyar út nemcsak járható, hanem jó helyre is vezet – tette hozzá.
A miniszterelnök beszéde végén sok sikert kívánt BMW-nek Magyarországon, és úgy fogalmazott: Az önök sikere, a mi sikerünk, az önök újítása, a mi előnyünk, az önök munkahelye, a mi családjaink biztonsága.” Azt kívánta a beruházóknak: német elődeikhez hasonlóan csináljanak minden eurócentből eurót.
Ennek az autónak a sorozatgyártása kezdték meg – az első már le is gördült
Hans-Peter Kemser, a BMW Manufacturing Hungary Kft. elnök-vezérigazgatója felidézte, hogy amikor eldöntötték, új gyárat építenek Európában, tökéletes helyszínt találtak Debrecenben: erős, elkötelezett partnereket, megbízható beszállítókat, korszerű infrastruktúrát.
Hozzátette: a BMW történetében először a virtuális térben terveztek meg mindent, majd felépítették úgy, ahogyan ma a valóságban kinéz.
Ami innováció és high-tech, az Debrecenben készül– tette hozzá, kiemelve például, hogy a gyárnak nincs összeköttetése a közüzemi áramhálózattal, az energiaellátásra az ország legnagyobb napelemparkját építették meg. „Ez nem csak egy gyár, hanem a sarokköve a haladásnak” – hangoztatta Hans-Peter Kemser, kiemelve, hogy több mint kétezer embernek biztosítanak megélhetést, de további ezer is kapcsolódik hozzájuk. „Beépültünk Debrecenbe, Magyarország társadalmába” – tette hozzá, megjegyezve, hogy a debreceni gyár a BMW szimbóluma, legkorszerűbb, a fenntarthatóság jegyében épült üzeme.
Papp László (Fidesz-KDNP), Debrecen polgármestere „a világ legmodernebb, legfenntarthatóbb, leginkább jövőbe mutató” gyárának nevezte az elkészült üzemet, amelynek megnyitója hosszú évek munkájának eredménye, amely új korszakot nyit Debrecen és az ország keleti régiójának életében. A polgármester azt mondta, számára ez a nap a hitről, a küzdeni tudásról és a debreceniségről szól, mindarról, „ami átsegített bennünket az autóipar nehézségein, a világjárványon, az energiaválságon és megannyi problémán, ami egy ilyen léptékű beruházás megvalósítását kíséri”.
Hozzátette, hogy a debreceni BMW gyár létrejötte mögött erős összefogás áll: Magyarország kormánya, a BMW csoport és Debrecen városa együtt bizonyította, hogy a legnagyobb akadályokat is le lehet győzni. Papp László szerint a gyár nem egyszerűen ipari beruházás, hanem „történelmi küldetés, amely megmutatja, hogy a jövő ipara és a jövő városa képes harmóniában együtt fejlődni”. Azt mondta, a városban megtízszerezték az iparterületeket, felépült több mint egymillió négyzetméter ipari ingatlan, amelynek köszönhetően 21 ezer új munkahely jött létre.
Oliver Zipse, a BMW Group igazgatóságának elnöke azt mondta, a debreceni gyár felépítésével új fejezetet nyitottak a BMW történetében.
A vadonatúj gyárban vadonatúj modellt fognak gyártani: a Neue Klasse iX3 hatékony, fenntartható és digitális
– mondta, hozzátéve, hogy az iX3 modell az első állomása egy új generációnak.
A BMW Group igazgatóságának elnöke szerint „Debrecen a világ legjobb dolgozóit hozta össze”: több mint kétezer helyi munkatársuk 15 országból érkezett, a gyár hivatalos nyelve a magyar és az angol. Oliver Zipse fontosnak nevezte a jó együttműködést a beszállítókkal, s a további jó kapcsolatokat a várossal és az egyetemekkel.
A gyáravató végén a résztvevőknek bemutatták a Neue Klasse iX3 első, a gyártósorról frissen legördült darabjait.
0 Megjegyzések