Sydney Sweeney American Eagle reklámja dühkitörést okozott a liberális nőknek.
Az American Eagle Sydney Sweeney által fémjelzett új farmerreklámja rendkívül negatív visszhangokat váltott ki. A reklámszlogen sokakat arra késztetett, hogy az eugenika népszerűsítésével és rasszista felhangokkal vádolják a márkát, míg a politikai jobboldalon a kampányt a woke kultúrára mért csapásként értékelik.
Sydney
Sweeney, aki a HBO „Euphoria” és „A fehér lótusz” című sorozataiban
játszott szerepeivel vált híressé, a ruházati kiskereskedő legújabb,
farmerekre fókuszáló őszi kampányának sztárja, amelynek szlogenje
magyarul úgy hangzik, hogy „Sydney Sweeney-nek nagyszerű farmere van”.
Angolul azonban egy szójátékra ad lehetőséget, ugyanis a „Sydney Sweeney
has great jeans” érthető úgy is, hogy “Sydney Sweeney has great genes” –
ez utóbbi pedig úgy fordítható magyarra, hogy „Sydney Sweeney-nek
nagyszerű génjei vannak”.
Sydney Sweeney a nagyszerű génjeire utal
Az egyik reklámklipben, amely több mint 1,1 millió megtekintést kapott az American Eagle Instagram-oldalán, Sweeney egy saját magáról készült plakát előtt áll, amelynek szövege a következő: „Sydney Sweeney-nek nagyszerű génjei vannak”, majd a „gének” szót áthúzzák, és „farmer”-re (jeans) cserélik.
Az eugenika, vagy más néven fajegészségtan, egy társadalomfilozófiai irányzat, ami az emberi öröklődő tulajdonságok javítását célozza meg beavatkozásokkal, például a szelekcióval vagy a genetikai állomány javításával. Az eugenika célja elvileg a jobb tulajdonságokkal rendelkező egyedek szaporodásának elősegítése, a rosszabb tulajdonságokkal rendelkezők szaporodásának korlátozása, vagy akár az utóbbiak kiirtása is.
A színésznő génjeire tett utalás egy másik videóban is elhangzik, ami további ellenreakciókat váltott ki egyes felhasználókból olyan platformokon, mint a TikTok, az X és a Threads, akik azzal vádolták az American Eagle-t, hogy eugenikát, „fehér felsőbbrendűséget” és „náci propagandát” hirdet.
„A gének a szülőktől öröklődnek az utódokra, gyakran meghatározva olyan tulajdonságokat, mint a hajszín, a személyiség és még a szemszín is” – mondja Sweeney, mielőtt a kamera a kék szemére fókuszálna. „A farmerom kék.”
A reklám körül kialakult vita emellett olyan válaszreakciókat is kiváltott, amelyek szerint az az eltúlzott woke marketingkampányok végét hirdeti.
A kampány az American Eagle új őszi kollekcióját reklámozza: egy limitált kiadású farmerdzseki és a Sweeney-vel együttműködve készült „The Sydney Jean” farmer látható a reklámszpotban.
A farmer egy pillangómotívumot ábrázol, amely a családon belüli erőszakra hívja fel a figyelmet, és az eladásokból származó összes bevételt a Crisis Text Line-nak adományozzák, egy nonprofit szervezetnek, amely ingyenes, 24 órás mentális egészségügyi támogatást nyújt.
Amikor az American Eagle a múlt héten bejelentette, hogy Sweeney lesz az új reklámfilmjük főszereplője, a cég részvényeinek árfolyama rövid időre megugrott a technológiai papírokat tömörítő tőzsdén, a Nasdaqon.
Eva Vlaardingerbroek pontosan megfogalmazta a lényeget:
Egyetlen reklám, amiben egy szőke hajú, kék szemű fehér nő szerepel, elég ahhoz, hogy a liberálisok bekattanjanak... Ez van, mert szó szerint nem akarják, hogy létezzünk – nemhogy ünnepeljenek minket.
(Origo nyomán)
0 Megjegyzések