A kínai villanyautókra kivetett uniós vámok miatt keselyűként köröznek a német autóipar megroggyant vállalatai felett a kínai befektetők. Most éppen a Volkswagen bezárásra ítélt gyárainak megvételéről van szó: potom 100-300 millió euróért meg lehet szerezni őket.
Árgus szemekkel figyelik a kínai autógyártók a bezárásra ítélt német üzemeket, különösen a Volkswagen (VW) telephelyei iránt érdeklődnek – értesült kínai forrásoktól a Reuters.
Egy patinás német autógyár egyik üzemének
megvásárlása lehetővé tenné Kína számára, hogy befolyást építsen ki a
legrégebbi és legtekintélyesebb autómárkáknak otthont adó országban –
mondta a hírügynökség forrása. A kínai vállalatok számos iparágban
fektettek be Németországban, Európa legnagyobb gazdaságában, a
távközléstől a robotikáig, de a hagyományos autógyártásban még nincsenek
jelen annak ellenére, hogy például a Mercedes-Benznek két nagy kínai
részvényese is van.
Berlin és Peking számára is kényes politikai kérdés a Volkswagen
A
kínaiak szándék persze meglehetősén kényes politikailag a február 23-án
tartandó előrehozott választásra készülő Németországban. A VW a német
ipar erejének egyik legfontosabb – ám az utóbbi időben megroggyant –
szimbóluma. Ugyanakkor egy németországi telephely lehetővé tenné a kínai
elektromos autók gyártóinak, hogy elkerüljék a rájuk kiszabott
importvámot, ráadásul ezzel tovább erodálhatnák az európai gyártók
versenyképességét.
A hírügynökség forrásai felhívják a figyelmet
arra, hogy az esetleges kínai ajánlatok érkezhetnek magán- vagy állami
tulajdonú cégektől, akár külföldiekkel létrehozott vegyesvállalatoktól
Peking minden bizonnyal fenntartja a beleszólási jogot, s feltehetően részt is venne egy ilyen ajánlat kidolgozásában.
A
politika német oldalról is közbeszólhat, bármilyen döntést már az új,
várhatóan a CDU–CSU-pártszövetség által dominált kormánykoalíciónak kell
majd jóváhagynia.
Ha létrejönne egy ilyen üzlet, a két ország
kereskedelmi kapcsolatai furcsa irányt vennének, hiszen az elmúlt
években, évtizedekben – főleg Angela Merkel kancellársága idején – a
német autógyárak nagy erőkkel voltak jelen a kínai piacon. A két ipari
óriás kapcsolatai azonban hűvössé váltak, miután
Berlin a Kínától
való függőség csökkentését szorgalmazza. Annalena Baerbock
külügyminiszter Hszi Csin-ping elnököt diktátornak, Kínát pedig
riválisnak nevezte.
Nem lesz könnyű a szakszervezetekkel
A
Volkswagen költségcsökkentési tervei keretében alternatív felhasználási
lehetőségeket vizsgál a drezdai és az osnabrücki gyárak számára. Európa
legnagyobb autógyártója, amely többek között a
Porsche,
az Audi és
a Skoda márkákat is birtokolja,
a kínai vállalatok által támasztott növekvő verseny miatt csökkenő eladásokkal szembesül. A VW vezetői több gyárat is be akartak zárni, de a szakszervezetek heves tiltakozásába ütköztek. Egy karácsony előtt kötött megállapodásban megegyeztek, hogy 2025-től leállítják a gyártást Drezdában, ahol 340 dolgozót foglalkoztatnak az elektromos ID.3-as modell gyártásával, valamint Osnabrückben, ahol 2300 alkalmazott készíti a T-Roc Cabriót 2027-től. Egy, a VW-hez közel álló személy szerint a német autógyártó nyitott lenne arra, hogy az osnabrücki gyárat eladja egy kínai vevőnek.
Elkötelezettek vagyunk abban, hogy további hasznosítást találjunk a telephelynek. A célnak egy olyan életképes megoldásnak kell lennie, amely figyelembe veszi a vállalat és a munkavállalók érdekeit
– kommentálta a helyzetet a VW szóvivője, a konkrét ügyletről azonban nem kívánt nyilatkozni.
A
német szakszervezetek miatt persze a kínaiak is aggódnak, ugyanis a
jogszabályok szerint a cégek tanácsadó testületeiben,
felügyelőbizottságaiban a munkavállalók képviselői erős jogosítványokkal
rendelkeznek. Arra lehet számítani, hogy
egy kínai bevásárlás esetén kőkemény telephely- és munkahelymegtartási garanciákat kérnek.
Stephan
Soldanski osnabrücki szakszervezeti képviselő azt mondta, hogy a gyár
dolgozóinak semmi kifogásuk nem lenne az ellen, hogy a Volkswagen egyik
kínai vegyesvállalatának termeljen.
El tudnám képzelni, hogy egy kínai vegyesvállalat számára gyártanánk valamit, de a VW logója alatt és a VW szabványai szerint. Ez a legfontosabb feltétel
– mondta.
Potom 100 millió euró
A
gyárak eladása olcsóbb lehet a VW számára, mint az üzemek teljes
bezárása – mondta egy, az autógyártót jól ismerő bankár, hozzátéve, hogy
egyenként 100–300 millió eurót is el lehet kérni értük. Számos kínai
autógyártó keres telephelyet, gyártóbázist Európában, miután az Európai
Bizottság tavaly vámokat vetett ki, mondván, Peking tisztességtelen
támogatásokkal hozza versenyelőnybe a kínai autógyárakat az európai
piacokon.
A legtöbb gyártó eddig úgy döntött, hogy az alacsonyabb költségű és gyengébb szakszervezetekkel rendelkező országokban épít új gyárakat,
például a BYD Magyarországon és Törökországban. A Leapmotor a Stellantisszal Lengyelországban tervezi a gyártást, a Chery Auto pedig idén kezdi meg az EV-k gyártását egy korábban a Nissan tulajdonában lévő spanyolországi üzemben. Ugyanakkor a Reuters forrásai szerint tárgyalások folynak a Ford németországi Saarlouisban és a Volkswagen Audi brüsszeli üzeméről is.
(Vg)
0 Megjegyzések