Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön közölte, az Európai Bizottság a kínai elektromos járművekre kivetett büntetővámokkal újabb mélyütést vitt be a kontinens versenyképességének, az intézkedés nem szolgálja az európai országok vagy vállalatok érdekét.
A tárcavezető arról írt a Facebookon, hogy az
Ursula von der Leyen vezette Európai Bizottság újabb mélyütést vitt be a
kontinens versenyképességének azzal, hogy extra vámokat rendelt el az
elektromos autóipar kínai szereplőivel szemben, figyelmen kívül hagyva a
tagállamok és az ágazat legnagyobb európai vállalatainak véleményét.
Jogos
a kérdés: kinek az érdekét szolgálja mindez? Az európai uniós
országokét biztosan nem, mert a 27-ből mindössze 10-en szavazták meg. Az
európai autógyártókét sem: az autóipar legnagyobb szereplői
kézzel-lábbal tiltakoznak az intézkedéssel szemben, hiszen az európai
elektromobilitási stratégia sikere nehezen képzelhető el a kínai
beszállítókkal való együttműködés nélkül – fogalmazott.
„Ha tehát
sem az európai országok, sem az autógyártók érdekét nem szolgálja az
intézkedés, akkor miért lépik meg? Hogy ártsanak, ahogyan ártottak öt
éven keresztül” – tette hozzá. Szijjártó Péter arra is kitért, hogy az
elmúlt öt év vesszőfutása nyomán az EU kevésbé biztonságossá és kevésbé
versenyképessé vált, politikailag súlytalanabb lett, mint 2019-ben volt.
„A
Bizottság elnökének egyértelmű felelőssége, hogy Európát belevitte egy
vesztes háborúba, hogy az EU világgazdasági és világpolitikai
jelentősége lecsökkent” – vélekedett. Az Európai Bizottság előző nap
rendelte el a kiegészítő vámokat a Kínából érkezett elektromos autókra
vonatkozóan. Az intézkedés, amelyet október 4-én szavaztak meg a
tagállamok kormányait tömörítő tanácsban, csütörtökön lépett hatályba.
0 Megjegyzések